مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه و شهرسازی:

ایران و هند توافقنامه هایی به ارزش دو میلیارد دلار امضا می کنند

عصر ساختمان- عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی کشورمان روز جمعه در دهلی نو از موافقت ایران و هند برای امضای قراردادهایی به ارزش دو میلیارد دلار خبر داد.

ایران و هند توافقنامه هایی به ارزش دو میلیارد دلار امضا می کنند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر سختمان» به نقل از ایرنا، آخوندی درباره مذاکراتی که در دیدار سه روزه خود از پایتخت هند انجام داده است، گفت: در جلسه با مقامات هند سه موضوع مهم بررسی شد که اولین موضوع شامل توسعه راه آهن چابهار به زاهدان به ارزش یک میلیارد دلار است.
    وی افزود: در این راستا مقامات شرکت هندی طرف قرارداد، هفته گذشته برای بررسی های لازم به ایران سفر کردند و پیشنهاد های خود را در خصوص توسعه راه آهن چابهار به زاهدان ارائه دادند.
    وزیر راه و شهر سازی افزود: نکته دوم که در دیدار با مقامات هندی بررسی شد ، شامل تولید 200 لکوموتیو برای قطار های باری است که قرارداد بسیار مهمی میان هند و ایران است.
    وی با بیان اینکه هند برای تامین مالی این پروژه اعلام آمادگی کرده است، افزود: بخشی از این لکوموتیو ها در ایران تولید خواهد شد. ارزش این پروژه 600 میلیون دلار تخمین زده می شود و ظرف مدت سه سال تکمیل خواهد شد.
    آخوندی خاطرنشان کرد: هند در زمینه راه آهن تمرکز بسیار زیادی داشته و فن آوری های خود را به روز کرده است. بنابراین همکاری با این کشور برای ایران به معنی بدست آوردن آخرین تکنولوژی های موجود در جهان در زمینه صنعت ریل است.
    وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: موضوع سوم مورد مذاکره، تولید مشترک ریل میان هند و ایران است. بخشی از این ریل به صورت مستقیم از هند خریداری خواهد شد اما بخش اعظم تولید ریل در شرکت ذوب آهن اصفهان انجام خواهد شد. شرکت ذوب آهن اصفهان می تواند 400 هزار تن شمش فولاد را از هند دریافت کند. دولت هند نیز علاقه مند به تامین اعتبار این پروژه است. ما سعی خواهیم کرد در سفر آتی دکتر روحانی رئیس جمهوری ایران به هند، بخشی از این موضوعات را به قرارداد رسمی و عملیاتی تبدیل کنیم.
    آخوندی درباره سفر خود به هند نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ما با کشور هندوستان روابط بسیار خوبی داریم. در روابط خود با دهلی نو وارد مرحله مشارکت شده ایم. این همکاری ها هم در حوزه طرح توسعه بندر چابهار و هم در حوزه ریلی هستند.
    وزیر راه و شهرسازی بار دیگر تاکید کرد که 'مذاکرات ما با مقامات هندی در این سفر برای تحقق همکاری هایی به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار بود.'
    آخوندی صبح چهارشنبه در راس هیاتی متشکل از معاونان و فعالان بخش خصوصی برای ارتقای همکاری های دوجانبه در حوزه حمل و نقل و در راس آن ایجاد تحول در بازاریابی بندر چابهار وارد دهلی نو شد.
    بر اساس توافق امضا شده میان ایران و هند در ماه مه سال گذشته، هند با سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری کنترل دو لنگر گاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده دارد.
    چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است.
    این بندر پس از بهره برداری، قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.
    بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به کشورهای آسیای میانه و مستقل مشترک المنافع مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشورهای منطقه قرار دارد.
    جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در سیستان و بلوچستان از اولویت های دولت است و به همین دلیل ترانزیت محموله 100 هزار تنی کالای کشور هند از طریق بندر چابهار به افغانستان در همین راستاست.
    توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است.
    اکنون، هند از راه تجاری موجود در این بندر برای حمل و انتقال بیش از 1.1 میلیون تن گندم به افغانستان استفاده می کند. اولین محموله 15 هزار تنی گندم هند در یازده نوامبر امسال (نهم آبان ماه) از بندر کاندلا و از طریق بندر چابهار به زرنج در افغانستان ارسال شد.
    این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو