مدیران خودروعصر اعتبار

رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری تهران:

هزار و ۱۵۰ساختمان ناایمن تهران متعلق به شهرداری است

عصر ساختمان- به گفته رییس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری تهران هزار و ۱۵۰ساختمان ناایمن تهران متعلق به شهرداری تهران است!

هزار و ۱۵۰ساختمان ناایمن تهران متعلق به شهرداری است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، همزمان با نزدیک شدن به سالگرد حادثه پلاسکو بار دیگر دو بحث ایمنی ساختمان‌های قدیمی و تجهیزات آتش‌نشانی در مرکز توجه قرار گرفت. 30‍ام دی‌ماه سال گذشته ساختمان 17طبقه پلاسکو بر اثر آتش‌سوزی فرو ریخت و چندتن از آتش‌نشانان و مردم را به کام مرگ کشاند.

    بعد از حادثه پلاسکو بار دیگر مسئله ایمنی ساختمان‌های تهران و تجهیز سازمان آتش‌نشانی در صورت وقوع زلزله احتمالی به میان آمد. برخی از کارشناسان و منتقدان بر این باور بودند که اگر آتش‌نشانی تجهیزات لازم و کافی داشت ساختمان در همان ساعت‌های اولیه بعد از آتش‌سوزی خاموش می‌شد.

    در عین حال آن‌ها معتقدند که ضعف مدیریتی در خروج به موقع آتش‌نشانان از ساختمان و همچنین نبود حداقل امکانات اطفای حریق در ساختمان 55ساله پلاسکو از دیگر دلایل افزایش تعداد مصدومان و کشته‌شدگان این حادثه به شمار می‌آید.

    شناسایی 7300ساختمان پرخطر در تهران/پلمپ 7ساختمان ناایمن

    مهدی داوری دولت‌آباد مدیر عامل جدید سازمان آتش نشانی شهر تهران در اولین نشست خبری خود از شناسایی 7300 ساختمان پر خطر و میان خطر در شهر خبر داد.

    او گفت که که با اولویت بندی از نظر خطر پذیری 243 در شرایطی مانند ساختمان پلاسکو است که با صدور احصاریه نسبت به عدم ایمنی اخطار داده شده است و در صورت عدم توجه پلمپ می شود.

    مدیر عامل آتش نشانی پایتخت همچنین در توضیحات خود درباره به‌روز رسانی تجهیزات آتش نشانی به خرید دو دستگاه نردبان 56 و 64 متری برای آتش‌نشانی شهر تهران  اشاره و تاکید کرد که این دستگاه‌ها خریداری شده است و به زودی وارد ناوگان آتش‌نشانی می‌شود و در سال آینده 19 دستگاه دیگر وارد ناوگان آتش نشانی خواهد شد.

    به گفته داوری دولت‌آبادی تاکنون 7 ساختمان رفع خطر و پلمپ شده اند که اجرای این طرح در ساختمان های پرخطر مناطق 11 و 12 نیز ادامه یافته است و در آینده نزدیک در مناطق دیگر تهران نیز اجرایی می شود.در بسیاری از ساختمان های پرخطر همانند ساختمان آلومینیوم اقدامات اصلاحی انجام شده است

    یکی از مسائلی که در زمان وقوع حادثه پلاسکو در بین کارشناسان مطرح می‌شد عدم وجود بالگرد برای امداد رسانی و اطفای حریق هرچه سریعتر بود. داوری دولت‌آبادی در واکنش به این انتقاد هم گفته که وجود بالگرد را برای تهران پیشنهاد می کنیم اما اینکه اگر در تجهیزات آتش نشانی بالگرد وجود نداشته باشد به این معناست که تجهیزات نقص دارد، فکر غلطی محسوب می شود.

    وضعیت آمادگی آتش نشانی در مقابله با زلزله تهران

    با توجه به وقوع دو زلزله و ترس مردم از تخریب شهر تهران موضوع ایمنی و نحوه امداد رسانی بسیار مورد توجه و حساسیت‌زا است. مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران درباره برنامه سازمان در هنگام وقوع زلزله گفته که طراحی برای استاندارد شهر تهران از نظر تعداد ایستگاه ها 120 ایستگاه آتش نشانی است که هم اکنون با وجود 130 ایستگاه اطفای حریق و 18 گروه امداد و نجات، شمار ایستگاه های تهران به فراتر از این رقم رسیده است.

    به گفته او  به رغم افزایش توان سازمان باز هم معتقدیم این میزان کافی نیست و قطعا باید شهر تهران از همه لحاظ آماده باشد به همین خاطر کمک و یاری مردم به صورت داوطلب در این خصوص الزامی است.

    داوری با اشاره به همکاری 37 هزار آتش نشان داوطلب با سازمان آتش نشانی تهران، تاکید کرده که  البته همه اینها در مواقع وقوع حوادث بزرگ قادر به همکاری نیستند به این دلیل آتش نشانان داوطلب را براساس میزان همکاری شان درقالب سه گروه A ,B ,C تقسیم بندی شده اند که امیداست با رویکرد محله محوری بتوانیم درجهت آمادگی بیشتر گام های خوبی برداریم.

    هزار و 150ساختمان ناایمن تهران متعلق به شهرداری است/ تجهیز سازمان آتش‌نشانی زمان‌بر است

    آخر دی‌ماه لایحه بودجه 97شهرداری برای تصویب تقدیم شورای شهر تهران می‌شود. قطعا با توجه به زلزله‌خیزی شهر تهران و ناایمنی بسیاری از سازه‌های پایتخت، تجهیز سازمان آتش‌نشانی و توسعه و گسترش گروه‌های امدادی باید جزو اولویت‌های تخصیص بودجه امسال شهرداری تهران باشد. 

    حسن رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که برنامه شورای پنجم برای تجهیز سازمان آتش‌نشانی چیست به اقتصادآنلاین گفت که قطعا این موضوع از الویت‌های ما است و به زمانی که لایحه بودجه به شورای شهر ارائه شد برای تجهیز سازمان‌های امدادی بودجه مناسبی اختصاص داده خواهد شد.

    زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز به ایمنی و مدیریت بحران به عنوان یکی از ماموریت‌های اصلی این کمیسیون اشاره کرده و به اقتصادآنلاین می‌گوید: هزاران ساختمان با کاربری‌های مختلف در سطح شهر تهران وجود دارند که سطح ایمنی آن‌ها برای ما بسیار حائز اهمیت است.

    به گفته او ما در شهر تهران با دو نوع ساختمان فرسوده و ناایمن مواجه هستیم،اول ساختمان‌هایی که از عمر ساخت‌اشان سال‌ها می‌گذرد و خواه ناخواه فرسوده هستند و تاب‌آوری آن‌ها کاهش پیدا کرده و دوم ساختمان‌‍‌هایی که به تازگی ساخته می‌شوند اما به دلیل اینکه نکات ایمنی و استانداردهای لازم در آن‌ها رعایت نمی‌شود عمر آن‌ها مفید نیست و در اصطلاح ساختمان‌‎‌های نوساز فرسوده به شمار می‌آیند.

    نوری به تجربه ساختمان‌سازی در کشورهای اروپایی اشاره کرده و توضیح می‌دهد: عمر مفید ساختمان‌سازی در کشورهای اروپایی 100تا 150سال است. این موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها دیگر منابع هنگفتی صرف بازسازی و تخریب ساختمان‌ها بر خلاف ما نکنند. اگر بخواهند تغییراتی ایجاد کنند نهایتا صرف تغییر دکوراسیون داخلی می‌شود.

    رییس کمیسیون سلامت،محیط‎زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از تعامل این کمیسیون با سازمان آتش‌نشانی و مدیریت پیشگیری و بحران شهر تهران خبر می‌دهد و با تایید گفته‌های داوری دولت‌آبادی مبنی بر شناسایی 7هزار و 300ساختمان پرخطر در شهر تهران، اضافه می‌کند: هزار و 150ساختمان پرخطر متعلق به شهرداری تهران و مابقی متعلق به سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی هستند.

    نوری ادامه می‌دهد: ما به این ساختمان‌ها اخطار می‌دهیم. اگر پذیرفتند، زمان لازم  برای ایمن‌سازی به آن‌ها داده می‌شود و بعد در بازدیدهای بعدی سلامت ساختمان مورد تایید قرار می‌گیرد. اگر نپذیرفتند ساختمان با همراهی مراجع قضایی پلمپ خواهد شد، همانند 5ساختمانی که در بعضی از نقاط تهران پلمپ شدند.

    به گفته او شهروندان باید نسبت به بافت‌های ناایمن و خطرهایی که آن‌ها را تهدید می‌کند آگاه شوند تا نسبت به ایمن‌سازی آن‌ها اقدام کنند.

    تجهیزات آتش‌نشانی هم قد وقواره تهران نیست

    نوری معتقد است که شهر تهران به همراه جمعیتی بیش از 8میلیون نفر و وجود مخاطرات طبیعی و انسان‌ساز نیازمند دستگاه‌های امداد و نجاتی متناسب و در خور است، اما متاسفانه میزان موجود کافی و وافی نیست.

    او ادامه می‌دهد: در حال حاضر 130ایستگاه اطفای حریق و 18گروه امداد و نجات در شهر تهران داریم که ضرورت دارد هرچه زودتر توسعه پیدا کنند. برای مثال باید حد فاصله یک ایستگاه اطفای حریق به یک ساختمان در حال وقوع حریق بین 4یا 5دقیقه باشد.

    به گفته عضو شورای شهر تهران در حادثه پلاسکو با وجود همراهی جدی و فعال آتش‌نشانی 16نفر آتش‌نشان کشته شدند. اگر تجهیزات ما کافی بود و یا مدیریت قوی‌تری انجام می‌شد، شاید این اتفاق کشته کم‌تری می‌داد و یا اصلا کشته نمی‌داد.

    نوری می‌گوید: اولویت ما در بودجه 97شهرداری تهران تجهیز سازمان آتش‌نشانی و پیشگیری و مدیریت بحران است اما باید در نظر داشت که تجهیزات آتش‌نشانی بسیار گران است، مثلا برای خرید یک نردبان 60متری باید میلیاردها تومان هزینه شود.

    او با بیان اینکه تجهیز سازمان آتش‌نشانی با این اوصاف زمان‌بر است، در پایان تاکید می‌کند که تهیه و تجهیز ظرف یکسال امکان‌پذیر نیست اما قطعا در بودجه سالانه و برنامه پنج‌ساله سوم به این موضوع توجه زیادی خواهیم داشت.

    فقط چند روز دیگر به تقدیم لایحه بودجه 97شهرداری  به شورای شهر تهران مانده و باید ببینیم که با توجه به وقوع احتمالی زلزله تهران و بافت‌های فرسوده و ناایمن پایتخت و همچنین ضرورت توسعه امکانات امدادرسانی، مدیریت شهری جدید چه برنامه‌ای برای این موضوع بسیار پراهمیت دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی