مدیران خودروعصر اعتبار

واژه‌های تخصصی آموزش و پرورش/۸۷

نوسازی مدارس ماندگار چگونه اتفاق می‌افتد؟

عصر ساختمان- نوسازی مدارس ماندگار فرایند تجدید بنا یا ایجاد فضاهای جدید برای ساماندهی فضاهای تاریخی، با ارزش‌گذاری به عناصر قدیمی به‌نحوی است که فضای مدرن نه تنها لطمه‌ای به بافت قدیمی نزند، بلکه باعث تقویت ارزش‌های هنری نیز بشود.

نوسازی مدارس ماندگار چگونه اتفاق می‌افتد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از خبرگزاری فارس، در (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف عبارت نقش مدرسه/School Role آمده است: مجموعه‌ای از الگوهای عمل، هنجارهای مرتبط به هم و کارهایی که مردم از مدرسه، به‌عنوان یک نهاد، پایگاه بزرگ و تأثیر گذار اجتماعی انتظار دارند.

    نقشه جامع علمی کشور/Country’s Comprehensive Scientific Map: مجموعه‌ای جامع، هماهنگ و پویا، مشتمل بر اهداف، سیاست‌ها و الزامات، برنامه‌ریزی تحوّل راهبردی علم، فناوری و نوآوری، مبتنی بر ارزش‌های اسلامی - ایرانی با نگاهی بلندمدت به آینده، جهت دستیابی به اهداف چشم‌انداز کشور.

    سند جامع علمی کشور

    نگرش/Attitude: مجموعه‌ای از باورها، طرز تلقی‌ها، واکنش‌های عاطفی و تمایلات رفتاری کم و بیش ثابت و نسبتاً پایدار نسبت به شخصی، چیزی یا رویدادی که در احساس و رفتار فرد نمایان و زمینه‌های رفتاری او را برای انجام عمل، گرایش یا جهت‌گیری مثبت یا منفی در برابر یک امر اجتماعی (اشخاص، گروه‌ها یا اشیا)، فراهم می‌کند.

    به عبارتی، می‌توان گفت، نگرش احساسی است درونی که رفتار نماد بیرونی آن است. در حقیقت نگرش دارای سه ویژگی شناختی، هیجانی و رفتاری است. ویژگی شناختی به‎معنی عقاید آگاهانه، هیجانی به معنای احساسات خوشایند تا ناخوشایندی است که در وقت فعال شدن نگرش انگیخته می‎شود و ویژگی رفتاری، یعنی کارکردهای عملی که در پاسخ به نگرش رخ می‌دهند.

    نوعی آمادگی روانی برای عمل کردن یا واکنش نشان دادن در جهت خاص یا نوعی تمایل برای پاسخ به شیوه‌ای خاص نسبت به اشخاص، اشیاء، حوادث و اوضاع و احوال.

    عمل نگریستن، دیدگاه، نظر، ملاحظه، نگاه، دیدن، نگاه کردن.

    نمرات خام/Raw Scores: مجموعه نمرات نا‌پیراسته‌ای که آزمودنی به طور مستقیم از یک آزمایش یا آزمون به‌دست آورده است که هنوز هیچ عملیات ریاضی و آماری روی آن انجام نگرفته و با تبدیل به درصد، لگاریتم یا واحدهای انحراف معیار، تغییر نیافته باشد.

    نمره‎های ناپیراسته؛ ویژگی نمراتی که دست‌کاری نشده و در حالت طبیعی آن تغییری نداده باشند.

    نمره‌گذاری تحلیلی/Analytic Scoring: نوعی نمره‌گذاری سؤالات انشایی یا تشریحی که در آن، نکات خاص هر پاسخ صحیح شناسایی شده و به‌طور جداگانه نمره‌گذاری می‎شود.

    نوآموز/Learner: کسی که تازه فراگرفتن کاری یا آموختن چیزی را آغاز کرده است، به‌ویژه کودکی که تازه به دبستان می‌رود، کودک پنج سال تمام که از سلامت جسمی و ذهنی نسبی برخوردار بوده و در کلاس‌های پیش‌دبستانی2 تحت پوشش تعلیم‌و‌تربیت قرار دارد.

    کودک تازه به دبستان رفته، کسی که تازه به یاد گرفتن کار یا هنری مشغول شده، نوآموخته، که در آغاز آموختن است و به کمال نرسیده است.

    نوآموز استثنایی/Exceptional Learner: کودکی که از بدو تشخیص تا قبل از ورود به دبستان، در دوره پیش از دبستان به تحصیل اشتغال دارد.

    نوآموز با نیازهای ویژه

    نوآوری/Innovation: عمل یا فرآیند پدیدآوردن چیزهای نو، به‌ویژه روش‌های فنی یا کاربردهای صنعتی تازه، فرآیند اخذ ایده‌های خلاق و به‌کارگیری عوامل جدید در تولید، بهبود ساختارهای سازمانی، ساختن چیزی تازه، کشف بازارهای جدید و بهره‌برداری موفقیت‌آمیز از ایده‌های نو و تبدیل آن به محصول یا فناوری جدید یا خدمات و روش‌های جدید عملیاتی. به عبارت روشن‌تر، نوآوری یعنی خلاقیت عینیت یافته یا اندیشه خلاق تحقق یافته که در این‌صورت نوآوری دارای مفهوم عملیاتی شدن و به مرحله اجرا در‎آمدن اندیشه‌های نو است.

    از این دیدگاه می‌توان نوآوری را به‎معنی «خلاقیت عینی» و عملی ساختن و کاربردی کردن آن اندیشه و فکر نو، شکل اجرایی شده و تحقق یافته خلاقیت ذهنی دانست. بنابراین دو واژه خلاقیت و نوآوری دارای دو مفهوم متفاوت، جداگانه و در عین حال مرتبط با یکدیگرند.

    تعاریف خلاقیت و نوآوری دارای عناصر مفهومی تازگی و نو، جدیدی، سر آغاز بودن، اول بار بودن و همچنین مفید بودن است. بنابراین، انواع کشفیات و نظریه‌های علمی (نظریه‌ها و فرضیه‌ها) اختراعات و نیز آثار بدیع هنری، ادبی، مانند کشف عناصر شیمیایی، قوانین حرکتی نیوتن، حساب دیفرانسیل و انتگرال، نظریه مکانیک کوآنتومی‎پلانک، نظریه نسبیت انیشتین، نظریه روانکاوی فروید، نظریه شناختی پیاژه، نظریه عمومی نظام‌ها، نظریه بی‌نهایت بودن ذرات حسابی، الگوی ساختار مولکولی DNA واتسون و کریک، معادله شرودینگر، تابلوی مونالیزای لئوناردو داوینچی، سبک نقاشی کوبیسم، شاهنامه فردوسی، غزلیات حافظ، آثار شکسپیر، اختراع موتور بخار، لامپ برق، رادیو و تلویزیون، تلفن، هواپیما، ترانزیستور، اینترنت، حل مسائل کیفیّت و بهره‌وری سازمان و هزاران مورد از این قبیل، جلوه‌هایی از خلاقیت و نوآوری می‌باشند.

    اختراع یا ایده‌ای نو که در عمل به کار گرفته شود و ارزش‌افزا باشد؛ خلّاقیت، اختراع، ابداع، ابتکار.

    نوآوری آموزشی/Educational Innovation: معرفی ایده‌های جدید، اعمال برنامه‌های آموزشی، نظام‌ها یا ساختارهای متفاوت با ساختارها و فرآیندهای پیشین.

    ابتکار یا ابداع آموزشی

    نوسازی مدارس ماندگار/Renovation of Constant Schools: فرایند تجدید بنا یا ایجاد فضاهای جدید برای ساماندهی فضاهای تاریخی، با ارزش‌گذاری به عناصر قدیمی به‌نحوی که فرم و فضای مدرن نه تنها لطمه‌ای به محوطه و بافت قدیمی نزند، بلکه باعث تقویت ارزش‌های هنری یکدیگر نیز بشود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار