مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران:

شهرداری تهران آماده حفاظت از خانه «نیما یوشیج» است

عصر ساختمان- مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران از آمادگی شهرداری تهران برای حمایت از خانه نیما یوشیج و جلوگیری از تخریب هر چه بیشتر این بنا در صورت تمایل خانواده این هنرمند خبر داد.

شهرداری تهران آماده حفاظت از خانه «نیما یوشیج» است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، علی محمد سعادتی با تاکید بر ضرورت توجه به خانه مشاهیر هنری و ادبی به عنوان میراث فرهنگی و هنری شهر گفت: شهرداری تهران در سال های گذشته خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد که اتفاقاً در نزدیکی خانه نیما یوشیج قرار دارد را خریداری کرد و با همکاری خانواده این دو نویسنده این مکان در آینده ای نزدیک به یک پایگاه فرهنگی و ادبی تبدیل می شود.

    وی با اشاره به خبری مبنی بر خروج خانه نیما یوشیج از فهرست آثار ملی و امکان تخریب آن عنوان کرد: اگر خانواده نیما یوشیج همکاری لازم را با شهرداری داشته باشند با ملاحظاتی که از سوی خودشان و علاقه مندان به عرصه فرهنگ و ادب مطرح می شود، امکان بازسازی خانه وجود دارد. حتی اگر بنا به لحاظ میراث فرهنگی ارزش ویژه ای نداشته باشد، مستند سازی و ساخت بنا در چارچوب فعلی امکان پذیر است.

    مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری برنامه ای برای خرید خانه نیما یوشیج همچون خانه سیمین دانشور دارد، تصریح کرد: منطقی نیست که شهرداری تمامی خانه های تاریی و فرهنگی شهر را بخرد و برای آن هزینه کند، ضمن اینکه مدیریت شهری هم از حیث مالی توان مشخصی دارد.

    به گفته سعادتی متولی فرهنگ، ادبیات و شعر الزاماً شهرداری نیست و در این مورد مدیریت شهری می تواند نقش تسهیل گر را ایفا کند.

    وی در پایان عنوان کرد: در صورت تمایل خانواده نیما یوشیج و نهادهای مدنی برای تبدیل خانه این شاعر به پایگاه ادبی، شهرداری این امکان را دارد تا در طراحی، اخذ مجوز، همکاری در ساخت و ساز و برگزاری رویدادهای فرهنگی کمک کند.

    گفتنی است، صبح امروز سپیده سیروس‌نیا معاون سازمان میراث فرهنگی استان تهران از خروج خانه نیما یوشیج از فهرست آثار ملی به درخواست خانواده این شاعر خبر داد و گفت: متأسفانه اخیراً مالکان خانهٔ نیما، به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند مبنی بر اینکه هیچ سند و مدرکی در خصوص اینکه این خانه متعلق به نیمایوشیج است، وجود ندارد و از دیوان خواسته‌اند تا این خانه از فهرست آثار ملی کشور خارج شود. دادگاه هم به‌رغمِ دفاعیات سازمان میراث فرهنگی و موارد مندرج در پرونده ثبتی و دیگر اسنادی که نشان می‌دهد این خانه، عملاً خانه نیماست؛ متأسفانه به درخواستِ مالکان رأی مثبت داده و این خانه را در تاریخ 15 آبان‌ماه 1396 از فهرستِ آثار ملی کشور خارج کرده است.

    وی درباره وضعیت فعلی این خانه عنوان کرد: چند باری یگان‌ حفاظت میراث خواسته از خانه بازدید کند اما چون کسی نبوده که در را باز کند، نتوانسته‌اند به خانه ورود کنند. با این حال، گویا خانه‌ رها شده است، اصلاً به آن رسیدگی نمی‌شود و در وضعیت بدی به سر می‌برد.

    خانه نیما یوشیج در محله تجریش تهران (خیابان دزاشیب، خیابان رمضانی، کوچه رهبری) قرار دارد و به گفته اهالی محل این خانه، محل رفت‌وآمد معتادان شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو