مدیران خودروعصر اعتبار

براساس نتایج گزارش عملکرد ۹ماهه بودجه‌ای شهرداری تهران؛

شهرداری فروش املاک را کاهش داد

عصر ساختمان- بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۹۰ درصد درآمدهای پایدار و حدود ۷۴ درصد از درآمدهای ناپایدار شهرداری تهران در ۹ ماهه امسال محقق شده است.

شهرداری فروش املاک را کاهش داد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، شهرداری تهران در 9 ماه گذشته توانست چیزی در حدود 93 میلیارد و 307 میلیون ریال درآمد کسب کند. درآمدی که هرچند هنوز با رقم مصوب در بودجه سال 96 فاصله دارد اما شاید امید مسئولان شهرداری تهران به سه ماه پایانی سال است. اما بررسی درآمدهای شهرداری پایتخت در 9 ماه گذشته و در دو بخش پایدار و ناپایدار نشان می‌دهد، هنوز نمی‌توان با اتکا به درآمدهای پایدار شهر را اداره کرد و نیاز به ایجاد محل‌های جدید برای افزایش درآمدهای پایدار است.

    آن طور که در گزارش عملکرد 9 ماهه بودجه شهرداری تهران آمده است، درآمد این سازمان در بخش نقدی 69 میلیارد و 437 میلیون ریال به میزان 79  درصد و در بخش غیرنقد 23 میلیارد و 870 میلیون ریال به میزان 50 درصد تا کنون محقق شده است.

    از درآمد وصولی در بخش نقدی 10 میلیارد و 899 میلیون ریال مربوط به صدور پروانه و واگذاری ملک به بانک‌ها و نهادها در ازاء دیون و بدهی شهرداری به آن نهاد و بانک بوده است. در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی هزینه شده هم مبلغ  2 میلیارد و 100 میلیون ریال مربوط به برداشت از حساب‌ها ناشی از اجرائیه قضایی بوده و مانده تخصیص  نیز به مبلغ 56 میلیارد و 438 میلیون ریال در سایر بخش‌ها که عمدتاً در بخش هزینه‌ای بوده است. همچنین درآمد بخش غیر نقد هم که 23 میلیارد و 870 میلیون ریال بوده که در بخش  تملک داریی‌های سرمایه‌ای و مالی هزینه شده است.

    بیشترین و کمترین منابع درآمدی شهرداری

    به گزارش شهرنوشت، عدد و رقم‌های جدول درآمدهای شهرداری تهران در 9 ماهه امسال نشان می‌دهد، 16 میلیارد و 803 میلیون ریال از محل درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به حساب این سازمان واریز شده است. در بخش درآمدهای ناپایدار هم عوارض شهرسازی به مبلغ 45 میلیارد 599 میلیون ریال بیشترین درآمد را برای شهرداری داشته و وصول مطالبات از محل اسناد دریافتی و همینطور فروش ملک و پروژه‌های مشارکتی کمترین درآمد را برای این سازمان داشته است.

    فروش ملک همان بخشی است که تقریبا در دو دهه پیش چالشی برزگ برای شهرداری تهران بود. چالشی که عمدتا عنوانش را شهرفروشی گذاشتند تا درآمد کسب کنند. این موضوع تا آنجا اهمیت دارد که محمدعلی نجفی شهردار تهران در نخستین نشست خبری خود گفته بود « بعضی از املاکی که فروخته شده فروشش نادرست بوده حتی مواردی فروش‌های انجام شده که بعدا معلوم شده در طرح فضای سبز و یا در طرح خدمات شهری بوده است و الان مشکلات داریم. یک عده افرادی داریم که با شهرداری معاملاتی انجام داده‌اند و الان احساس می‌کنند سرشان کلاه رفته است و ملکی که فروخته‌اند شرایطی که در قرار داد نوشته شده را ندارد.»

    برآوردها نشان می‌دهد شهرداری تهران در این دوره، سعی دارد برای کسب درآمد به جای تکیه بر درآمدهای ناپایدار مانند شهرفروشی و فروش ملک، بر درآمدهای ناپایدار و وصول آنها از دولت تمرکز کند. کاری که در دوره قبل عکس آن انجام شد و حالا میراثش مانده برای مدیریت جدید شهری.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار