مدیران خودروعصر اعتبار

تحویل ۴۸ هزار واحد مسکونی به متقاضیان مسکن مهر

عصر ساختمان- مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی گفت: بیش از ۴۵ هزار واحد در دولت یازدهم و بیش از ۳ هزار واحد در دولت دوازدهم تحویل متقاضیان مسکن مهر شده است.

تحویل ۴۸ هزار واحد مسکونی به متقاضیان مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، توحید اخلاقی در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: ساخت حدود 120 هزار واحد مسکن مهر به استان آذربایجان شرقی ابلاغ شده بود که تا کنون بیش از 105 هزار واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان شده است.

    اخلاقی با بیان اینکه 6 هزار واحد تا پایان امسال به اتمام و بهره‌برداری می‌رسد اظهار داشت: تعدادی از پروژه‌های مسکن مهر به دلیل اختلاف تعاونی‌ها با پیمانکاران نیمه تمام مانده است که به سرعت در حال حل و فصل مشکلات این تعاونی‌ها هستیم و با حل و فصل این مشکلات اختتامیه ساخت مسکن مهر تا پایان امسال یا ابتدای سال 97 در استان آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.

    اتصال بزرگراه‌های استان آذربایجان شرقی به شبکه بزرگراه‌های بین المللی

    مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه پروژه‌های مختلفی در 8 ماه نخست امسال در استان به بهره‌بردای رسیده است گفت: بهره‌برداری از  71 کیلومتر پروژه راه روستایی، احداث پروژه‌های عمومی و دولتی- احداث ساختمان‌های خدمات روبنایی مسکن مهر، ساخت مدرسه، ساخت کلانتری و نیز احداث و افتتاح بیمارستان 225 تخت‌خوابی شهر "سراب" بخشی از اقدامات دولت در استان آذربایجان شرقی است.

    وی در ادامه افزود: احداث شبکه‌های بزرگراهی و آزادراهی استان و اتصال آنها به شبکه راه‌های کریدوری کشور پروژه‌های مهم و متعددی در حال اجرا است که از جمله آنها می توان به تکمیل و احداث بزرگراه‌های" تبریز"-" بستان‌آباد"،" بستان‌آباد" –" سراب" - "نیر"،" مرند"-" جلفا"- "مرند"- "ایواوغلی" و "صوفیان"- " شبستر" -" سلماس اشاره کرد.

    اخلاقی با اشاره به اجرای پروژه‌های آزادراه‌های "تبریز"- " مرند"- " بازرگان"، " مراغه"- "هشترود" و "تبریز" –"ارومیه" گفت: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها اتصال به شبکه‌های بین‌المللی نیز عملی خواهد شد. و با بهره‌برداری از این مسیرها تاثیر زیادی در رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی و شکوفایی و بهبود محیط‌های کسب و کار استان و منطقه و سایر نقاط کشور خواهد داشت.

    با راه‌اندازی خط راه‌آهن "تبریز"- "میانه" زمان مسافرت به نصف کاهش خواهد یافت

    مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود به بخش ریلی در استان اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین پروژه‌های ریلی راه‌آهن " میانه"- " تبریز" است که امیدواریم خط " میانه"- " بستان‌آباد" به طول 132 کیلومتر تا پایان امسال به اتمام برسد.

    اخلاقی اضافه کرد: ادامه این مسیر از " بستان‌آباد" تا " تبریز" در قطعات مختلف توسط پیمانکاران در حال ساخت است و هم اکنون از "بستان‌آباد" تا "باسمنج" عملیات زیر‌سازی و روسازی در حال انجام بوده و اگر در فصل زمستان پیش رو امکان ادامه عملیات اجرایی وجود داشته باشد در سه ماهه اول سال 97 یک خط از این مسیر به بهره‌برداری خواهد رسید.

    وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم ایستگاه‌های راه‌آهن و همچنین ایستگاه‌های موقت در بستان‌آباد را زودتر به بهره‌برداری برسانیم تصریح کرد: با آماده‌سازی زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا پایان تیرماه 97 این خط برای جابجایی مسافر آماده شود.

    اخلاقی با بیان اینکه با راه‌اندازی ایستگاه " باسمنچ" مسافران تبریز تهران و بلعکس نیز امکان استفاده از خدمات مسافر‌بری این خط را خواهند داشت گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم تا تکمیل خط راه‌آهن از " بستان‌‌آباد" به تبریز مسافران را با اتوبوس به ایستگاه رسانده تا از این طریق امکان استفاده برای مسافران تبریز از خط راه‌آهن فراهم شود و با راه‌اندازی این خط میزان زمان سفر به تهران از تبریز به نصف کاهش خواهد یافت.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی همچنین به مسیرهای راه‌آهن به خارج از کشور در این استان اشاره کرد و گفت: از طریق راه‌آهن تبریز به ایستگاه‌های مرزی "رازی"، "جلفا" و به منطقه آزاد اقتصادی "ارس" خط ریلی داریم و کار توسعه، بهسازی و افزایش سرعت در این مسیرها در دستور کار قرار دارد.

    اخلاقی به بحث قطار حومه‌ای در استان اشاره کرد و گفت: قطار حومه‌ای تبریز و آذرشهر به دلیل داشتن شهرهای میان‌راهی و مراکز دانشگاهی یکی از پروژه‌های مهم استان است که در حال بهره‌برداری بوده و همچنین مسیر تبریز- سهند نیز از دیگر برنامه‌های شرکت عمران شهر جدید سهند است که در حال مطالعه قرار دارد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی از مسیریابی برای توسعه خط راه‌آهن به کشور جمهوری آذربایجان خبرداد و گفت: در حال مسیر‌یابی برای توسعه راه‌آهن بستان‌آباد – سراب و تبریز- اهر و از آنجا به مرز کشور جمهوری آذربایجان هستیم. و در عین توسعه مسیر راه‌آهن در امتداد نوار مرزی "جلفا" – "اصلاندوز" نیز در برنامه مطالعاتی شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور قرار دارد.

    حمل و نقل ترکیبی در استان آذربایجان شرقی گسترش می‌یابد

    اخلاقی ادامه داد: در برنامه‌های توسعه‌ای حمل و نقل استان به دنبال حمل و نقل ترکیبی بوده و یکی از برنامه‌های اولویت‌دار در استان ارتقاء حمل و نقل ترکیبی است تا حمل و نقل ریلی را به جاده‌ای و همچنین به فرودگاه‌ها پیوند بزنیم و یا حتی اگر بتوانیم برای کارایی بهتر با احیا دریاچه ارومیه به بنادر اطراف دریاچه ارومیه برای ارائه خدمات بهتر به مردم اتصال کنیم که با این اقدام، کارآیی حمل و نقل ترکیبی ارتقا خواهد یافت.

    3000خانوار ساکن در سکونتگاه‌های غیر رسمی استان آذربایجان شرقی اسکان مجددا می‌شوند

    مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود در خصوص بافت‌های فرسوده استان آذربایجان شرقی گفت: کلان شهر تبریز بیشترین بافت فرسوده را بعداز مشهد و تهران در کشور دارد در استان آذربایجان شرقی بالغ بر 5 هزار و 800 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که از این مقدار در شهر تبریز 2 هزار و 500 هکتار بافت فرسوده شناسایی شده است.

    اخلاقی به بسته سرمایه‌گذاری در استان اشاره کرد و افزود: پروژه‌های آزادراهی، ریلی، جاده‌ای و شهرک‌های لجستیکی و پارک‌های حمل و نقل در محورهای سه گانه منتهی به کلان شهر تبریز مشخص شده و زمین‌های مورد نیاز برای سرمایه گذاری را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می دهیم.

    وی با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی برای ساماندهی و نوسازی بافت فرسوده و بافت حاشیه‌ای برای مقابله با بلایای طبیعی و زلزله داریم گفت: شهر تبریز در معرض زلزله قرار دارد و گسل شمال تبریز از کنار منطقه حاشیه شهر تبریز عبور می‌کند لذا برای کاهش تلفات انتقال ساکنین از این سکونت‌گاه‌های غیر‌رسمی در دستور کار قرار گرفته است.

    اخلاقی به برنامه‌های در دست اقدام در این‌باره اشاره کرد و افزود: احداث فضاهای سبز، احداث کتابخانه و احداث ورزشگاه و تاسیسات وزرشی و کلینیک‌های درمانی و احداث فرهنگسرا در برنامه کار قرار دارد که تعدادی از این فضاهای عمومی به بهره‌برداری رسیده و بقیه نیز بعد از جابجایی خانواده‌های حاشیه نشین در همان محل احداث خواهد شد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: 6 هکتار زمین برای اسکان حاشیه‌نشین‌ها در اختیار شهرداری تبریز قرار گرفته و کار انتقال 3 هزار خانوار ساکن در حاشیه شهر در دستور کار است.

    اخلاقی ادامه داد: تا کنون 171 واحد مسکونی احداث شده و در اختیار حاشینه‌نشینان قرار گرفته و در این راستا کار احداث 600 واحد مسکونی دیگر آغاز و ساماندهی و ساخت معابر و مراکز عمومی و بلوک‌های آپارتمانی آغاز شده است.

    وی به بهسازی و نوسازی در بافت شهر تبریز اشاره کرد و گفت: بهسازی و نوسازی در محدوده اطراف مسجد کبود تبریز، میدان شهید بهشتی و میدان صاحب الامر و اطراف بازار تاریخی شهر تبریز با مشارکت شرکت عمران و بهسازی با پیشرفت فیزیکی 80 درصد در دست اجرا و اقدام است.

    اخلاقی به صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی اشاره کرد و بیان داشت: تسهیلات مختلفی از جمله تخفیف در هزینه صدور مجوز ساختمان، تشویقی برای اشتراک آب، گاز و برق و سایر مشوق‌ها در نظر گرفته شده است و مالکانی که علاقمند به بهسازی و نوسازی در بافت‌های فرسوده هستند می توانند برای دریافت تسهیلات مراجعه کنند. با توجه به سیاست وزارت راه وشهرسازی در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و در راستای سیاست‌های مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی ساخت و سازهای جدید به سمت این محدوده‌ها هدایت خواهد شد.

    وی درباره بافت قدیمی شهر تبریز نیز بیان کرد: پروژه‌هایی مانند میدان شهید بهشتی و میدان فرش تبریز که یکی از شاهکار‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده است، در طرح بهسازی قرار دارند و میدان فرش تبریز، میدان بسیار جذاب و دیدنی است که در وسط آن فرش سنگی بزرگی با الگوی فرش‌های تبریز آماده شده است که دارای ارزش زیاد و به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری محسوب می‌شود.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شده است، اظهارداشت:  ارگان‌های مختلف محلی و ملی برنامه‌های خوبی را برای جذب گردشگران خارجی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری برای ارائه خدمات به گردشگران و نیز معرفی پتانسیل‌های استان برای سرمایه‌گذاری، در حوزه‌های شهری و استانی تدارک دیده شده که تعدادی از پروژه‌های حمل و نقل نیز در این زمینه به عنوان پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و تبریز 2018 در دستور کار قرار گرفته است.

    ممنوعیت ساخت ساختمان‌های خاص در پهنه و حریم گسل شمال تبریز در دستور کار قرار دارد

    مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه برای گسل شمال تبریز برنامه‌ای از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی ایران و مدیریت بحران کشور تکلیف شده است گفت: مکلف شده‌ایم تا گسل شمال تبریز را دقیقا جانمایی و شناسایی کرده وحریم آن را مشخص کنیم تا ضوابط و مقررات شهرسازی و ساخت و ساز از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی  تدوین شود تا مشخص گردد که چه ساخت و سازهایی می تواند در حریم این گسل‌ها و اطراف آنها مجاز و یا ممنوع اعلام شود و چه ساخت و سازهایی به لحاظ اهمیت آنها و نیز مراکز استراتژیک موجود در این مکان‌ها می بایستی به جاهای امن انتقال داده شود.

    اخلاقی با اشاره به انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی در 2018 گفت: برنامه‌های خیلی خوبی توسط دستگاه‌های اجرایی استان به عنوان کمیته استانی آماده شده و تبریز برای استقبال از این رویداد برای جذب گردشگر از کشورهای خارجی برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است و اداره کل راه وشهرسازی نیز پروژه‌های که در محورهای گردشگری استان قرار دارند مشخص کرده و به ستاد ملی و ستاد استانی معرفی و کمک‌هایی نیز در این خصوص صورت گرفته ولی نیاز به حمایت بیشتری دارد تا جاده‌ها تکمیل شده و با زیبایی منظر بهتری برای حضور گردشگران ارائه دهد.

    وی با اشاره به اینکه در سطح استان فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی وجود دارد گفت: استان آذربایجان شرقی به دلیل همجواری با کشورهای خارجی از موقعیت استراتژیکی خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برخوردار است که می تواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی و صنعتی موجود در کنار فارغ التحصیلان متخصص که در رشته‌های مختلف وجود دارد می‌تواند یک ظرفیت توسعه و عمران با ارزشی برای استان و کشور تلقی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی