مدیران خودروعصر اعتبار

با حضور اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری تصویب شد:

جزئیات مصوبات ۶ بندی سی و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

عصر ساختمان- مصوبات سی و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش حاشیه‌نشینی شهر چابهار، ارائه گزارش اقدامات مسئولیت اجتماعی جامعه نیکوکاری ابرار و ارائه آیین‌نامه نحوه فعالیت شواری تلفیق کارگروه‌های تخصصی ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار طی ۶ بند اعلام شد.

جزئیات مصوبات ۶ بندی سی و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سی و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و دبیری هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد.

    در ابتدای جلسه عشایری ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی دستور کار جلسه را اعلام کرده و در ادامه، گزارش اقدامات مسئولیت اجتماعی جامعه نیکوکاری ابرار (وابسته به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران) توسط مدیرعامل محترم جامعه نیکوکاری ابرار ارائه و به بحث و بررسی گذاشته شد. اهم موارد مطرح شده توسط اعضاء در خصوص گزارش عملکرد مذکور به شرح ذیل خواهد بود:

    - با توجه به جایگاه و ارتباطات اتاق بازرگانی با بخش خصوصی در راستای برداشتن گامی بزرگ و حل مشکلات روستاها می‌توان هرکدام از روستاهای پایلوت را به یک صنعت متصل کرد.

    - ایجاد صندوق‌های خرد اعتباری و کمک‌های قرض‌الحسنه ابرار نقش درمانی دارد و برای حل دائمی مشکل روستائیان باید چاره‌ای برای مشکل اشتغال ایشان اندیشید.

    - در حل مشکلات روستائیان می‌بایست روستاهای مرزی در اولویت باشند و با این عمل مباحث دفاعی نیز تقویت خواهد شد.

    در ادامه گزارش توانمندسازی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی شهر چابهار (تحلیل میدانی) توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و به نمایندگی آقای واعظ مهدوی و با ارائه آقای صدیق اورعی (محقق جامعه شناس) صورت گرفت که اهم موارد مطرح شده توسط اعضاء در خصوص گزارش مذکور به شرح ذیل است:

    - به منظور حل مسئله فقر در مناطق حاشیه‌نشین در سیستان و بلوچستان می‌بایست نگاه متفاوتی در برنامه‌های توسعه داشته باشیم و ارتباط بین برنامه‌های توسعه و جامعه محلی را برقرار نمائیم.

    - مشکل استان سیستان و بلوچستان در طول تاریخ فاصله از پایتخت و نیز پهناوری خود استان بوده است که به ناچار توسعه شهری در این استان دیرتر اتفاق افتاده و این استان در اتفاقات معاصر غائب بوده است.

    - در بحث توسعه شهری، اگر جامعه محلی آموزش نبیند نمی‌توان به موفقیت رسید.

    - لزوم توجه به رشد چابهار به صورت یک جامعه محلی و نه مکانی برای تصرف مرکز نشین‌های ساکن چابهار.

    وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه جلسه با تأکید بر اینکه تمامی اقدامات صورت گرفته در حوزه بازآفرینی باید با رویکردی انسانی و اجتماعی انجام شود و قطعا رویکرد تک بعدی در این مسیر دوام نداشته و طبق تجربیات گذشته ما را به نتیجه دلخواه نخواهد رساند، در ادامه ایجاد ارتباطی سازمان یافته بین شبکه کار جامعه نیکوکاری ابرار و اتاق بازرگانی با ستاد ملی را اقدامی مثمر ثمر دانست و در این راستا شفاف‌سازی در چگونگی ایجاد رابطه مناسب بین نظام بانکی و صندوق‌های تعاونی در روستاها با همراهی و همکاری بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های مرتبط، ایجاد یک مدل پشتیبانی صندوق‌ها از طریق شورای پول و اعتبار، اقدامی بسیار مؤثر خواهد بود.

    وزیر راه و شهرسازی همچنین درخصوص بحث حاشیه‌نشینی و اقدامات عملیاتی در منطقه چابهار نیز بیان کرد: قطعا در سیاست مدنظر ستاد ملی توسعه کالبدی در این ناحیه مدنظر ما نبوده و توسعه متکی بر انسان و جامعه است که دنبال می‌شود که چابهار دارای وضعیت ویژه‌ای بوده و منطقه آزاد و بندر چابهار، دو اتفاق فوق‌العاده آن به شمار می‌روند، اتفاقی که در سایر شهرها وجود نداشته و مسائل پیچیده‌ای را در این منطقه ایجاد کرده است.

    آخوندی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که ما بخش‌های مختلفی از جمله ستاد ملی، سازمان بنادر و دریانوردی و معاونت معماری و شهرسازی را مأمور کردیم تا با رویکردی جدید و تشکیل کارگروهی ویژه فکری در خصوص چابهار را کرده و راهکار اصلی جهت توسعه منطقه، تقویت جامعه محلی به صورت محلی ارائه دهند.

    وی با بیان اینکه متأسفانه در طرح جامع توسعه چابهار دسترسی مردم به دریا نادیده گرفته شده بود عنوان کرد که ما در این دوره سعی کردیم تا ضمن بازنگری این طرح، آن را براساس سهولت دسترسی ساکنین به خلیج تدوین کنیم.

    این مقام مسئول همچنین بیان کرد که خوشبختانه در حال حاضر این طرح از نظر رویکردی پذیرفته شده است و در این راستا توسعه همزمان بندر وشهر از سوی دولت محترم تأکید شده و در سفر اخیر رئیس جمهوری به چابهار نیز مورد توجه قرار گرفت.

    وی در پایان تشکیل کارگروه مشترک بین وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور و... را جهت انجام مطالعات لازم در این حوزه و ورود سازمان صدا و سیما و رسانه به این بخش را اقدامی مؤثر مفید دانست.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه ملی بازآفرینی شهری که اخیرا از سوی اعضای ستاد ملی به تصویب رسیده است نیز در تمامی موارد براساس توسعه اجتماعی در مناطق ناکارآمد، روستاهای ملحق شده به شهر و نواحی حاشیه‌ای طراحی و تدوین شده و مردم را محور اصلی اقدامات خود قرار داده است.

    به گفته وی ما نباید نقطه‌ای تحت عنوان نقاط حاشیه‌ای در کشور داشته باشیم چراکه با توجه به رویکرد پیش گرفته در این دوره همه مناطق باید به متن ملحق شده و عنوان حاشیه‌ای می‌بایست از بین برود.

    در پایان پس از اظهار نظر اعضاء ستاد، موارد مطرح شده در قالب مصوبات ذیل جمع‌بندی شد:

    مصوبات جلسه:

    1) ضمن تأکید بر رویکرد انسانی و اجتماعی در مداخلات محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری با توجه به اعلام آمادگی معاونت توسعه و منابع وزارت ورزش و جوانان توجه به ورزش و ایجاد فضاهای ورزشی نیز از طریق انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک، تهیه و تدوین برنامه اقدام مشترک بین وزارت ورزش و جوانان و ستاد ملی بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گیرد.

    2) مقرر شد جامعه نیکوکاری ابرار اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان‌ها و شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه به صورت سازمان یافته در تمام کشور با ستادهای بازآفرینی شهری استان‌ها ارتباط داشته و این موضوع از طریق دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری به استان‌ها اعلام شود.

    3) مقرر شد با همکاری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت امور اقتصادی و دارائی، بانک مرکزی، سازمان بهزیستی و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران وزارت راه و شهرسازی پیشنویس مصوبه بانک‌پذیری صندوق‌های تأمین مالی خرد جهت ارتباط و حمایت‌های نظام بانکی کشور تهیه و جهت طرح و تصویب به شورای پول و اعتبار ارائه شود.

    4) مؤسسه جامعه نیکوکاری ابرار طی جلسه‌ای با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (معاونت توسعه صنعت سازمان فناوری اطلاعات)، کارگروه ملی و استانی پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد ستاد ملی بازآفرینی شهری (معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه)، دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری و سایر دستگاه‌ها در خصوص وام توسعه روستائی از محل صندوق توسعه و اشتغال پایدار، برنامه اشتغال در روستاها بر مبنای فناوری اطلاعات را تنظیم و گزارش آن را در ستاد ملی ارائه نمایند.

    5) مقرر شد دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری با همکاری کارگروه ملی و استانی پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد لیست 700 روستای پایلوت در معرض تخریب و تخلیه را به جامعه نیکوکاری ابرار، جهت تهیه و اجرای برنامه اقدام مشترک از طریق (معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه) و ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی شهری اعلام نماید.

    6) با توجه به تشکیل کارگروه ویژه توسعه بندر چابهار در وزارت راه و شهرسازی مقرر شد از سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه‌های مرتبط بنا به دستور کار جلسات کارگروه دعوت به عمل آید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار