مدیران خودروعصر اعتبار

لاهوتی مطرح کرد:

دولت با یارانه تسهیلات بانکی مردم را صاحب‌خانه کند

عصر ساختمان:یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت راه و شهرسازی اگر نمی‌خواهد همانند دولت‌های قبل از ابزار «زمین» برای خانه‌دار شدن مردم استفاده کند، می‌تواند با ابزار «یارانه تسهیلات مسکن» موجب خانه‌دار شدن آنان شود.

دولت با یارانه تسهیلات بانکی مردم را صاحب‌خانه کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مهرداد لاهوتی، گفت: تجمیع وام ساخت و خرید مسکن نسخه قابل قبولی برای تسهیل خانه‌دار شدن طبقات متوسط و بالا است اما برای خانه‌دار شدن طبقات محروم باید نسخه‌های حمایتی دیگری پیچیده شود.

    وی متذکر شد: تجمیع وام خرید و ساخت مسکن موجب افزایش توان اقتصادی بخشی از جامعه می‌شود اما دهک‌های پایین و محروم جامعه همچنان بدون خانه می‌مانند. با بررسی آمار چند سال گذشته، ساخت و ساز مسکن بیش از 50 درصد افت یافته است به بیان دیگر 50 درصد طبقات اجتماعی جامعه به دلیل توان مالی مناسب توانسته‌اند به اشکال مختلف نیاز خود به مسکن را تامین کنند اما بقیه طبقات اجتماعی نتوانسته‌اند با شیوه‌ها و تسهیلات فعلی صاحب‌خانه شوند.

    نماینده مردم لنگرود در مجلس نهم افزود: با تجمیع وام 100 میلیون تومانی انبوه‌سازان، 60 میلیون تومان فروش اوراق بهادر و 10 میلیون تومانی جعاله، امکان خانه‌دار شدن طبقات متوسط و بالاتر را تسهیل می‌کند اما اگر نسخه راحت‌تری برای طبقات ضعیف جامعه پیچیده نشود هرگز نمی‌توانند صاحب خانه شوند.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مکانیزم حمایتی قانون برای خانه‌دار شدن مردم، گفت: در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن گفته شده دولت‌ها از ابزار «زمین» یا به صورت اجاره یا اجاره به شرط تملیک یا واگذاری استفاده کند تا مردم صاحب خانه شوند که البته همه دولت‌ها به شیوه خود از این ابزار استفاده کردند اما به نظر می‌رسد دولت یازدهم نمی‌خواهد از این ابزار استفاده کند. اشکالی ندارد، این دولت می‌تواند از ابزار یارانه و کارمزد تسهیلات مسکن استفاده کند.

    لاهوتی یادآور شد: توان مالی برخی دهک‌های اجتماعی در سطحی است که حتی اگر وام مسکن 300 میلیون تومان هم بشود باز نمی‌تواند تضمین‌های لازم را بدهند یا قدرت بازپرداخت اقساط آن را ندارند. وزارت راه و شهرسازی باید برای این طبقات محروم نیز چاره‌ای داشته باشد. بنده پیشنهاد می‌دهم پیش‌بینی نسخه‌های چندگانه برای خانه‌دار شدن طبقات بالا، متوسط و ضعیف می‌تواند موثر باشد.

    وی متغیر کردن تسهیلات ساخت و خرید مسکن را یک ضرورت دانست و پیشنهاد داد: معتقدم بسته به توان مالی خانواده‌ها در کلان‌شهرها، شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک می‌توان نسخه‌های مختلف پیچید. به طور مثال وام 100 میلیون تومانی در کلان‌شهرها در بهترین حالت 30 درصد قیمت یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد و لازم است مبلغ آن افزایش موثری پیدا کند اما همین وام در شهرهای کوچک بیش از 100 درصد قیمت یک خانه را پوشش می‌دهد.

    نماینده مردم لنگرود در مجلس نهم تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی می‌تواند با تقویت انبوه‌سازان کاری کند تا سرمایه مالی و اجرایی بخش خصوصی را جذب کند به بیان روشن‌تر هنر دولت‌مردان یازدهم باید این باشد که نقدینگی جامعه صرف تامین نیازهای مالی سازندگان شود. وزارت راه و شهرسازی می‌تواند با به اجرا گذاشتن شیوه‌های درست این چنینی سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان را به ساخت مسکن تحریک کند.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین تاثیرگذاری تجمیع تسهیلات مسکن را مشروط به افزایش دوره بازپرداخت و کاهش کارمزد بانکی دانست و افزود: دولت در سطح کلان و وزارت راه و شهرسازی به عنوان بازوی اجرایی باید بپذیرند که به ازای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به بانک مسکن یا بانک‌های مشارکت کننده، یارانه سود تسهیلات بپردازند چراکه بانک‌های عامل براساس نرخ سودی که بانک مرکزی تعیین می‌کند از تسهیلات پرداختی، کارمزد دریافت می‌کند و حتما کاهش نرخ سود تسهیلات روی درآمدهای‌شان تاثیر منفی دارد.

    لاهوتی با تاکید مجدد بر اینکه برای دهک‌های مختلف باید نسخه‌های مختلف پیچید، اظهار کرد: حتی می‌توان یارانه سود تسهیلات بانکی را بسته به وضعیت مالی طبقات اجتماعی، متغییر باشد. به طور مثال یارانه سود تسهیلات بانکی برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی 2 درصد، برای کارکنان دولت 4 درصد و برای اقشار پردرآمد هیچ یارانه‌ای پیش‌بینی نشود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی