مدیران خودروعصر اعتبار

پایان اسکان موقت در روستاها و استمرار عملیات آواربرداری و اسکان دائم

عصر ساختمان- حضور مستمر مقامات دولتی از رئیس جمهوری، معاونان، وزرا و مسئولان سازمان ها گرفته تا مسئولان استانی منجر به تسریع در روند کمک رسانی به زلزله زدگان، اسکان اضطراری و موقت و کمک به بازسازی واحدهای خسارت دیده استان کرمانشاه شده است.

پایان اسکان موقت در روستاها و استمرار عملیات آواربرداری و اسکان دائم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، 57 روز از وقوع زلزله بزرگ 7.3 ریشتری کرمانشاه می گذرد و به گفته مسئولان اسکان موقت در روستاهای استان به پایان رسیده و در شهرها نیز به سرعت در حال انجام است.
    همزمان با اسکان موقت زلزله زدگان، عملیات آوار برداری و بازسازی واحدهای مسکونی نیز آغاز شده به نحوی که در برخی روستاهای شهرستان سرپل ذهاب، تعدادی واحد بازسازی و روستاییان در آن ساکن شده اند.

    **تحویل 10 هزار و 100 کانکس در مناطق زلزله زده
    جانشین ستاد مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه اسکان موقت در روستاهای مناطق زلزله زده به اتمام رسیده است، گفت: تاکنون هشت هزار و 100 کانکس توسط سپاه و 2 هزار کانکس نیز توسط خیران به مردم مناطق زلزله زده استان تحویل شده است.
    مجتبی نیک کردار افزود: اکنون در حال رصد روستاهای زلزله زده هستیم که اگر خانواری کانکس نگرفته بنیاد مسکن موظف است به آنها تحویل دهد.
    او با بیان اینکه هشت شهر گیلانغرب، قصرشیرین، سرپل ذهاب، کرندغرب، ریجاب، اسلام آبادغرب، ازگله و تازه آباد در زلزله اخیر آسیب دیده است، گفت: بیشترین آسیب مربوط به شهر سرپل ذهاب است.
    وی اظهار کرد: در هفت شهر غیر از سرپل ذهاب مشکل چندانی برای اسکان زلزله زدگان نداریم به طوریکه 2 راه حل برای آنها در نظر گرفته ایم که یا 50 میلیون ریال برای کمک به اسکان موقت بگیرند و 20 میلیون ریال نیز برای معیشت به آنها کمک می شود و می توانند از 100 میلیون ریال وام قرض الحسنه هم استفاده کنند.
    وی با بیان اینکه در شهرسرپل ذهاب چهار هزار واحد تخریب و 9 هزار و 500 واحد نیز دچار خسارت شده به طوریکه نیاز به تعمیر دارد، گفت: در این شهر باتوجه به حجم بالای تخریب ها برای اسکان موقت مردم مشکل داشتیم.
    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه بنیاد مسکن تشکیل پرونده برای اعطای تسهیلات واحدهای تعمیری را شروع کرده است، گفت: بنا داریم پرونده واحدهای تعمیری را در اولویت بگذاریم و با این اقدام به رفتن مردم به خانه هایشان کمک کنیم.
    وی اظهار کرد: در شهر سرپل ذهاب به مردم پیشنهاد کردیم برای اسکان موقت یا کانکس بگیرند و یا 50 میلیون ریال بلاعوض که تاکنون یک هزار و 500 خانوار 50 میلیون ریال را گرفته و خودشان برای اسکان موقت تصمیم می گیرند و یک هزار نفر نیز کانکس دریافت کرده اند.

    **20 هزار پرونده به بانک معرفی شده است
    نیک کردار در ادامه با بیان اینکه 20 هزار و 478 پرونده در کل استان تا امروز به بانک معرفی شده است از عقد قرارداد هشت هزار و 107 پرونده خبر داد و گفت: تسهیلات 27 واحد احداثی و سه هزار و 596 واحد تعمیری پرداخت شده است.
    او در ادامه اظهار کرد: آواربرداری 9 هزار واحد در مناطق زلزله زده استان تمام شده، یک هزار و 760 واحد پی کنی و 223 واحد پی سازی شده و همچنین شناژ 28 واحد و اسکلت 6 واحد نیز تمام شده و 2 واحد اجرای سقف شده است.
    به گفته او، تعمیرات 6 هزار واحد نیز شروع شده که تعمیرات یک هزار و 715 واحد تمام شده است.
    نیک کردار، مشکل اصلی در این بخش را کند بودن روند پرداخت تسهیلات توسط بانک ها اعلام کرد و گفت: در جلسه ای که روز شنبه با حضور استاندار برگزار شد از بانک ها خواسته شد نیرو و تجهیزات خود را به منظور تسریع در روند پرداخت تسهیلات افزایش دهند.
    وی یادآوری کرد که پرداخت کمک های بلاعوض به زلزله زدگان توسط بنیاد مسکن انجام می شود که تاکنون 10 هزار و 640 پرونده کمک بلاعوض پرداخت شده است.
    وی همچنین در مورد امهال تسهیلات بانکی در مناطق زلزله زده نیز گفت: این امهال اجرایی شده و بانک ها به مردم اطلاع داده اند که تسهیلات را تا 2 سال می توانند پرداخت نکنند.
    جانشین ستاد مدیریت بحران استانداری کرمانشاه همچنین به کمک دولت برای رونق اقتصادی مناطق زلزله زده نیز اشاره کرد و گفت: دولت برای سرمایه در گردش واحدهای صنعتی چهار هزار میلیارد ریال و 2 هزار میلیارد ریال برای بخش کشاورزی تسهیلات تصویب کرده که در راستای رونق کسب و کار بسیار موثر است.
    نیک کردار در بخش دیگری از سخنان خود امداد و نجات را یکی از کارهای درخشان در این زلزله دانست و گفت: انتقال هفت هزار و 500 مصدوم تا ساعت 11 روز دوشنبه 22 آبان ماه یک رکورد بود.
    وی همچنین بازگشایی راه ها که به دلیل زلزله مسدود شده بود را نیز از جمله اقدام های مهم دانست و افزود: بازگشایی راه ها کمک بسیار زیادی به عملیات امداد و نجات کرد.
    به گفته او، اسکان اضطراری با بیش از 90 هزار چادر و 250 هزار تخته پتو و اقلام غذایی نیز به موقع انجام شد.
    وی اظهار کرد: با وجود حجم تخریب ها و آسیب دیدن خطوط و پست های برق، برق روستاهای این مناطق بعد از پنج روز برق و آب همه شهرها و روستاها وصل شد.

    **تحویل 2 هزار و 436 کانکس در شهرستان ثلاث باباجانی
    فرماندار ثلاث باباجانی نیز با بیان اینکه در مجموع چهار هزار و 522 واحد مسکونی در این شهرستان بر اثر زلزله تخریب شده است، گفت: از این تعداد یک هزار و 797 واحد تخریبی نوع یک و 2 هزار و 725 واحد تخریبی نوع 2 است.
    علی اکبر اکبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بنیاد مسکن ارزیابی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده را انجام می دهد، افزود: براساس این ارزیابی ها تنها یک هزار و 797 واحد تخریبی نوع یک واجد شرایط دریافت کانکس است و به مابقی واحدها کانکس تعلق نمی گیرد.
    وی اظهار کرد که 2 هزار و 725 واحد مسکونی دیگر که تخریب شده هم نیاز به کانکس دارند و مردم به خانه های خود باز نمی گردند.
    وی با بیان اینکه اگرچه سقف و ستون این تعداد واحد سالم است اما ترک خوردگی دارد و مردم حاضر به سکونت در این واحدها نیستند.
    او به تحویل 2 هزار و 436 کانکس در شهرستان ثلاث باباجانی تاکنون اشاره کرد و گفت: از این تعداد یک هزار و 336 کانکس توسط سپاه، 600 کانکس توسط بنیاد مسکن و 500 کانکس نیز توسط خیران توزیع شده است.
    وی در مورد توزیع کانکس در شهرهای ازگله و تازه آباد نیز گفت: در شهر تازه آباد 149 واحد مسکونی و شهر ازگله نیز 47 واحد تخریب شده و واحدهای بسیاری نیز دچار خسارت شده و مردم داخل خانه های خود نمی روند.
    او اظهار کرد که ما درخواست حدود 500 کانکس برای رفع مشکلات مردم این 2 شهر را داده ایم و در صورت اختصاص این تعداد کانکس مشکلات اسکان مردم این شهرها نیز حل می شود.
    به گفته او، در شهر تازه آباد به 300 کانکس و ازگله نیز به 200 کانکس برای اسکان موقت زلزله زدگان نیاز است.
    فرماندار ثلاث باباجانی در ادامه به تشکیل پرونده واحدهای مسکونی توسط بنیاد مسکن نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون 6 هزار و 700 پرونده در شهرستان توسط بنیاد مسکن تشکیل شده که از این تعداد 2 هزار و 648 پرونده به بانک ها رفته و در نهایت تاکنون یک هزار و 9 پرونده تسهیلات دریافت کرده است.
    اکبری با تاکید بر تسریع بانک ها برای استقرار در شهرستان به منظور پرداخت تسهیلات گفت: هرچه تسهیلات سریعتر در اختیار مردم قرار گیرد روند بازسازی واحدهای مسکونی نیز با سرعت انجام می شود و مردم از حالت بلاتکلیفی خارج می شوند.
    او همچنین به آغاز احداث واحدهای مسکونی خسارت دیده در زلزله در شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: اکنون ساخت 37 واحد مسکونی با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.
    به گفته او، تعمیرات 438 واحد مسکونی نیز تاکنون به اتمام رسیده است.
    فرماندار ثلاث باباجانی با بیان اینکه از مجموع 161 روستای دارای سکنه این شهرستان 148 روستا آسیب دیده است، افزود: همچنین از 12 هزار و 920 واحد شهرستان 10 هزار و 219 واحد مسکونی دچار خسارت شده است.
    اکبری در ادامه به وضعیت سرویس های بهداشتی و حمام در این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: در شهر تازه آباد 200 چشمه دستشویی و 96 دهنه حمام نصب شده است.
    وی با بیان اینکه در روستاها حمام نصب نشده است، افزود: در 10 روستای بخش مرکزی این شهرستان نیز 70 دهنه دستشویی نصب نشده است.
    به گفته او، در شهر ازگله نیز 70 چشمه دستشویی و 30 چشمه حمام نصب شده است.
    وی همچنین گفت: هلال احمر تاکنون سه مرحله اقلام خوراکی در میان مردم زلزله زده شهرستان توزیع کرده است.

    **ارزیابی 14 هزار و 923 واحد مسکونی آسیب دیده در سرپل ذهاب
    فرماندار سرپل ذهاب هم از ارزیابی 14 هزار و 923 واحد مسکونی آسیب دیده در جریان زلزله 21 آبان در این شهرستان از سوی ستاد معین بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان مستقر در سرپل ذهاب خبر داد.
    اکبر سنجابی به خبرنگار ایرنا گفت که در مجموع تاکنون کار آواربرداری یک هزار و 740 واحد مسکونی آسیب دیده در زلزله اخیر در این شهرستان انجام شده است.
    وی از تحویل 893 عدد کانکس به آسیب دیدگان زلزله این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: برای 13 هزار و 989 آسیب دیده در زلزله اخیر نیز برای دریافت تسهیلات تشکیل پرونده شده است.
    وی افزود: تاکنون 6 هزار و 894 پرونده متقاضیان به بانک های عامل معرفی شد که از این تعداد مالکان هزار و 817 واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات مورد نظر با بانک های عامل قرارداد بسته اند.
    فرماندار سرپل ذهاب ادامه داد: همچنین 2 هزار و 271 تن از متقاضیان نیز برای دریافت تسهیلات بلاعوض به بانک معرفی شدند که از این تعداد 830 تن مالک و یک هزار و441 تن نیز مستاجر هستند.
    وی آمار معرفی شدگان به شهرداری و سازمان نظام مهندسی برای دریافت مجوز و روند احداث واحد مسکونی را به ترتیب یک هزار و 805 و یک هزار و 84 مورد ذکر کرد.
    وی گفت: با حضور فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ، نخستین خانه های اسکان دایم به زلزله زدگان در روستای کوییک عزیز سرپل ذهاب اهدا شد که سپاه برای ساخت 50 خانه دائمی در روستاهای زلزله زده از مردم تهران کمک گرفت و روز گذشته نیز 2 باب از خانه های دائمی تحویل صاحبانشان شد و 23 باب دیگر نیز بین 50 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به زودی تحویل متقاضیان واجد شرایط می شود.
    فرماندار سرپل ذهاب ادامه داد: تاکنون حدود 24 تا 25 خانه دائمی برای زلزله زدگان این شهرستان کلنگ زنی و خاکبرداری شده است و فنداسیون آن نیز اجرا شده و کار ساخت آن ها نیز به زودی آغاز می شود.

    **معرفی یک هزار و 16 واحد آسیب دیده به بانک های عامل در قصرشیرین
    فرماندار قصرشیرین نیز از معرفی یک هزار و 16 واحد آسیب دیده ناشی از زلزله 7.3 ریشتری این شهرستان برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل خبر داد.
    فرامرز اکبری افزود: از مجموع این واحدها، 99 واحد برای دریافت تسهیلات احداثی واحد مسکونی و 917 واحد نیز برای دریافت تسهیلات تعمیرات به بانک های عامل معرفی شدند.
    وی اظهار کرد: تاکنون 253 واحد نیز برای دریافت تسهیلات با بانک های عامل قرارداد منعقد کردند و همچنین به 329 واحد دیگر تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است.
    وی گفت: از مجموع 439 واحد روستایی آسیب دیده روستایی این شهرستان، تاکنون کار آواربرداری 190 واحد روستایی انجام شده و بیش از 90 واحد نیز در مرحله پی کنی است.
    فرماندار قصرشیرین اضافه کرد که در مجموع پنج هزار و 576 واحد مسکونی از سوی بنیاد مسکن استان تهران به عنوان معین بازسازی شهرستان مورد ارزیابی قرار گرفت که از این تعداد، 457 واحد سالم و بقیه در جریان زلزله آسیب دیده اند.
    اکبری اظهار داشت: از مجموع واحدهای آسیب دیده، 257 واحد شهری و 184 واحد روستایی از تخریبی نوع یک و 722 واحد نیز تخریبی نوع 2 هستند.
    وی افزود: همچنین سه هزار و 956 واحد نیز تعمیری است و تاکنون 85 واحد تجاری نیز ارزیابی خسارت شده است.

    **ارزیابی 16 هزار و 900 واحد مسکونی در 192 روستایی گیلانغرب
    سرپرست فرمانداری گیلانغرب نیز با بیان اینکه استان قزوین، کار بازسازی مناطق آسیب دیده این شهرستان را بر عهده دارد، اضافه کرد که 16 هزار و 900 واحد مسکونی در 192 روستای گیلانغرب ارزیابی کارشناسی شده است.
    فرهاد همتی افزود: به منظور جبران خسارت ناشی از وقوع زلزله هفت و سه دهم ریشتری 21 آبان، چهار هزار و 862 واحد مسکونی باید دوباره احداث شود و بیش از 11 هزار واحد مسکونی نیز نیازمند تعمیرات اساسی است.
    وی با بیان این که بیش از 70 درصد واحدهای مسکونی خسارت دیده ناشی از زلزله اخیر در گیلانغرب، تعمیری از نوع سه و 30 درصد نیز از نوع 2 و یک هستند، گفت: همزمان کار آواربرداری در سطح 56 روستا نیز در حال انجام است که تاکنون کار آواربرداری 600 واحد مسکونی تخریب شده نیز پایان یافته است.
    وی از پی کنی 250 واحد مسکونی در 35 روستای زلزله زده گیلانغرب خبرداد و گفت: 60 واحد مسکونی نیز عملیات فنداسیون اجرا شد و دیوار چینی 10 واحد نیز تاکنون پایان یافته و آماده اجرای سقف است.
    این مقام مسئول افزود: قرارگاه خاتم الانبیا (ص) تاکنون نسبت به سکوسازی 666 واحد برای اسکان موقت زلزله زدگان اقدام کرده است و تاکنون 340 کانکس در 29 روستای زلزله زده گیلانغرب نصب و 150 کانکس نیز تحویل زلزله زدگان شده است.
    زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
    این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو