مدیران خودروعصر اعتبار

شهردار قزوین:

شهرسازی در ایران الگوی مشخصی ندارد

هیچ زیرساختی در شهرهای تازه‌ساخت ایجاد نمی‌شود

عصر ساختمان:شهردار قزوین گفت: در حال حاضر در شهرهای تازه ساخت هیچ زیرساختی ایجاد نمی‌شود، زیرا طرح جامعی که باید به این مسائل بپردازد؛ وجود ندارد.

شهرسازی در ایران الگوی مشخصی ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، مسعود نصرتی، درباره ضرورت توجه به زیرساخت‌های شهری توسط‌ شهرداری‌ها گفت: در طرح‌های کشوری که شهرداری‌ها براساس آن در حال فعالیت هستند؛ یک طرح جامع شهری داریم که  ملاک عمل شهرداری هاست، این طرح به رغم آنکه عنوان جامع را دارد به هیچ عنوان جامع نیست و در طرح‌های تفصیلی که پیرو آن تهیه شده و طرح جامع نقش بالادست را برای آن بازی می‌کند، به مسائل اجرایی پرداخته نشده و تقدم و تأخر‌ها رعایت نمی‌شود.

    وی با تاکید براینکه در کشور ما شهرداری‌ها حرف اول را نمی‌زنند، یادآور شد: قوانینی که متعلق به شهرداری‌ها است از قوانین فرانسوی تهیه شده که این قوانین به دلیل جامعیت آن مورد بازنگری قرار نگرفته است، لذا به مرور شرح وظایف شهرداری‌ها از آن گرفته و به دستگاه‌های دولتی سپرده شده است.

    نصرتی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش اعظم زیرساخت‌ها به خصو
    ص دستگاه‌های خدماتی مربوط به آب، برق، گاز و مخابرات، در اختیار دستگاه‌های دولتی است، افزود: در حال حاضر هیچکدام از این دستگاه‌ها زیرمجموعه شهرداری نیستند، در حالی که در کشورهای پیشرفته این دستگاه‌ها زیرمجموعه شهرداری‌ها هستند.

    عدم توجه به بحث مدیریت واحد شهری در کشور

    شهردار قزوین با بیان اینکه شهر‌ها هر ساله هزینه بسیار سنگینی را متحمل می‌شوند و همه دستگاه‌های خدمات‌رسان و شهرداری‌ها برای ارتقا و اصلاح زیرساخت‌ها یک ردیف بودجه دارند، اظهار کرد: این زیرساخت‌ها دائم درحال خطر هستند، این درحالی است که در بخش اعظم همه کشور‌ها وجود کانال‌های تأسیساتی باعث شده است که از صرف هزینه‌های دوباره کاری جلوگیری شود.

    وی با اشاره به عدم اصلاح زیرساخت‌های حمل ونقل و ترافیک تصریح کرد: در حال حاضر نیز در شهرهای تازه ساخت هیچ زیر ساختی ایجاد نمی‌شود، زیرا طرح جامعی که باید به این مسائل بپردازد؛ وجود ندارد و شهرداری‌ها هم به عنوان دستگاه اجرایی این اختیار را ندارند.

    نصرتی با یادآوری اینکه طی دو برنامه 5 ساله بحث مدیریت واحد شهری برای رفع نواقص مطرح شد، ولی کوچک‌ترین اتفاقی در هیچ یک از برنامه‌های 5 ساله در راستای اجرایی شدن این موضوع نیفتاد و افق روشنی نیز پیش رو نداریم، خاطرنشان کرد: باید در وزارت راه و شهرسازی اقدامی صورت گیرد و شورای عالی شهرسازی و معماری نیز به موضوع ورود کرده و اصلاحات این طرح‌ها را انجام دهند که هیچ کدام از این برنامه‌ها در دستور کار این دو مجموعه وجود ندارد.

    شهردار قزوین با بیان اینکه شهرداری‌ها تنها مانده‌اند و هزینه‌های اجرایی از سوی مردم تامین می‌شود، اضافه کرد: از آنجا که شهرداری‌ها از حداقل بودجه دولتی برخوردارند و نیز به دلیل بی‌برنامگی وجود موازی‌کاری این هزینه هدر می‌رود.

    150 سال غفلت در شهرسازی اسلامی

    نصرتی همچنین در خصوص استفاده شهرداری‌های کشور از تجربیات کشورهای پیشرفته برای حفظ زیبایی و سلامت در شهر‌ها تاکید کرد: ما در ایران و بسیاری از شهرهای اسلامی، گذشته فاخری داشته‌ایم و پرداختن به کارهایی که از قرن 19 در کشورهای اروپایی و آمریکایی صورت گرفت به صورت بسیار قوی‌تر و کامل‌تر در شهرهای اسلامی وجود داشته است.

    وی تصریح کرد: یک غفلت 100 تا 150 ساله باعث شد که شهرسازی در کشورهای امریکایی، اروپایی و آسیایی رونق گرفته و براساس نظم و نظامی پیش رود، درحالی که دقیقا در همین سال‌ها شهرهای اسلامی از این نوع اقدامات تهی شدند.

    شهردار قزوین با تاکید بر نامشخص بودن سبک و مکتب مورد توجه در ساخت شهر‌ها طی همین 100 تا 150 سال گفت: امروزه اگر از سازندگان شهر‌ها سوال کنیم، از کدام طرح و سبک و مکتبی پیروی می‌کنید؛ نمی‌توانند از آن دفاع کنند و طرحشان یک طرح تلفیقی است که نیازهای امروزی شهروندان را نمی‌تواند تأمین کند.

    وی تصریح کرد: ساخت این شهر‌ها به نحوی است که به هیچ عنوان نمی‌توان ادعا کرد که شهر مسلمانان است. وجود مشکل در مشاعات، ناهماهنگی و ناموزونی در سیمای شهری، هزینه‌های بالا در طراحی و اجرای نما است. به گونه‌ای که نمی‌توان ادعا کرد که این شرایط ذهن شهروندان را آرام می‌کند یا آشفته می‌سازد.

    نصرتی در بخش دیگری از سخنان خود درباره حفظ باغ ‌شهر‌ها در ایران با اشاره به اینکه 5 سال پیش در وین جلسه‌ای برگزار شد که طی آن بنا بود؛ سند محلی را که با همکاری دانشگاه وین برای شهر قزوین به عنوان اولین شهر تهیه شده بود؛ مصوب کرده و تحویل بگیریم، بیان کرد: در این جلسه یکی از اعضا از پروفسور لورچ که رهبری این طرح را برعهده داشت، پرسید که شما فضای سبز خوبی در شهر وین دارید، آیا این امکان وجود دارد که با شما قراردای ببندیم که با ما در خصوص ایجاد فضای سبز همکاری کنید که جواب ایشان هیچ وقت از ذهن من نمی‌رود؛ او گفت من 20 سال پیش به ایران سفر کردم و نحوه ایجاد فضای سبز شهری را از ایران یاد گرفتم و از ایران برای ایجاد این فضای سبز استفاده کردم.

    شهردار قزوین در پایان حکایتی از ناصرالدین شاه نقل کرد و گفت: در سفر ناصرالدین شاه به پاریس به او گفتند؛ ما در پاریس کاخی داریم که داخل باغ است (کاخ ورسای) و ناصرالدین شاه اینطور پاسخ داد که من در ایران شهری (شهر قزوین) دارم که داخل 6 هزار هکتار باغ است. متاسفانه باغستان‌ها، داشته‌هایی بوده که به راحتی از آن گذشتیم و با ورود به مجمع جهانی شهرهای اسلامی به دنبال احیا این مسائل هستیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار