مدیران خودروعصر اعتبار

میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه مرمت شد

عصر ساختمان:علیرضا رازقی مرمت طبقات اول و دوم بنای زیگورات چغازنبیل را از اقدامات مهم مرمتی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه امسال اعلام کرد.

میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه مرمت شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل گفت: اقدامات اجرایی این پروژه که با برپایی کارگاه حفاظت و مرمت، تامین مواد و مصالح بهینه و نیروهای مورد نیاز از شهریور ماه امسال آغاز شده بود به تازگی پایان یافته است.

    او همچنین مرمت و اجرای اندود حفاظتی قسمت هایی از حصار درونی، میانی و همچنین دروازه های ورودی معبد را که در اثر بارندگی های ماه های گذشته آسیب دیده بودند را از جمله اقدامات صورت گرفته امسال در این بنا عنوان کرد.

    پاکسازی سطوح زیگورات، آماده کردن آنها برای اندود مجدد در جبهه های شمالی، شمال شرقی  و جنوب غربی، اصلاح شیب بندی سطوح جهت تسریع و تسهیل حرکت آب های سطحی، مرمت و احداث ماهیچه های خشتی - کاهگلی در لبه های طبقات و سطوح برای جلوگیری از سر ریز آب های سطحی  بر روی دیواره ها، پر کردن شیارهای موجود در بدنه اتاق های ضلع جنوب غربی که در زمان گریشمن حفاری شده اند و .... از دیگر اقدامات مرمتی  در این اثر جهانی است.

    این بنای تاریخی شاهد منحصر به فرد و استثنایی از فرهنگ و سنت تمدن ایلامی، شاهدی از اعتقادات ایلامیان به عنوان یک از قدیمی ترین گروه های بومی ناپدید شده ایران و نمونه برجسته از فضاهای شهری با طراحی ایلامی است.

    محوطه چغازنبیل، شامل بقایای یک شهر و اجتماع بزرگ مربوط به دوران ایلام میانه (حدود قرن چهارده پیش از میلاد) بوده که از تپه‌های متعددی تشکیل شده است. شهر در اواخر سده چهاردهم پیش از میلاد تخریب و طی آن بخش هایی از بناها بر اثر آتش‌سوزی نابود شد. این محوطه که  در دوره محدودی مسکونی بود، پس از ویرانی هیچگاه رونق قبلی را بدست نیاورد و فقط سکونت‌های کوچک و استقرارهایی موقتی در دوران های متأخرتر پارتی و ساسانی در آن ایجاد شد.

    عملیات کاوش محوطه، با نمایان شدن یک طاق آجری هنگام ساخت جاده شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، در سال1344 خورشیدی به سرپرستی دکتر عزت‌الله نگهبان آغاز شد و تا سال1357 ادامه یافت. در این مدت با انجام چهارده فصل کاوش مداوم،  آثار معماری ارزشمندی بدست آمد. هم اکنون نیز برای شناخت بیشتر و بهتر تاریخ و تمدن ایلام، عملیات کاوش با استفاده از سیستم‌های جدید (مانند ژئوفیزیک) در این محوطه در حال انجام است.
    آثار معماری مکشوفه در این محوطه شامل مجموعه آرامگاه‌ها و چند مجموعه بزرگ دیگر است. این اثر تاریخی به همراه تخت جمشید و میدان نقش جهان به همت زنده یاد دکتر شهریار عدل در 4 آبان ماه 1358 در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو