مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناس حوزه مسکن اعلام کرد:

تورم ۴۰ درصدی نتیجه تزریق منابع مالی به مسکن مهر

عصر ساختمان- یک کارشناس حوزه مسکن گفت: تزریق ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی به پروژه مسکن مهر در خارج از شهرها، افزایش نرخ تورم ۴۰ درصدی را در پی داشت.

تورم ۴۰ درصدی نتیجه تزریق منابع مالی به مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، عباس شوکتی افزود: پروژه مسکن مهر یکی از سیاست های غلط و تصمیم های خلق الساعه دولت های نهم و دهم بود که با همه مشکلات موجود در خدمات زیر و روبنایی به دولت های یازدهم و دوازدهم به ارث رسیده است.
    به گفته این کارشناس مسکن، آمار ها حاکی از بدون متقاضی ماندن 110 هزار واحد مسکن مهر به دلیل مشکلاتی مانند مکان یابی نامناسب در خارج از شهرها است و این مساله به هدر رفت منابع مالی کشور نیز منجر شده است.
    وی بیان کرد: از طرفی در زلزله اخیر استان کرمانشاه شاهد فرو ریختن ساختمان هایی بودیم که با نازل ترین کیفیت ساخته شدند، چرا که با گران شدن مصالح در دولت دهم به سازندگان فشار می آوردند که با متری 3 میلیون ریال ساخت و ساز انجام شود و چون این رقم پاسخگوی هزینه ها نبود، کیفیت ساخت و ساز مسکن مهر کاهش یافت.
    شوکتی با اعلام اینکه در صورت اجرای مسکن مهر در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، بسیاری از مشکلات متقاضیان حل می شد، گفت: نبود سیاست گذاری مناسب در حوزه ساخت و ساز سبب شده تا هم اکنون شاهد خالی ماندن 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در کشور باشیم و مفهوم آن این است که این ثروت عظیم در اقتصاد ملی، بدون استفاده مانده است.
    وی با بیان این که در بازار خرید و فروش مسکن عموما واحدهای بیش از 100 متر مربع آنچنان مشتری ندارند، گفت: قیمت این واحدها با قدرت خرید مردم متناسب نیست و اگر در دولت های نهم و دهم به احداث واحدهای مسکن مهر در بافت های فرسوده شهری توجه می شد، اکنون شاهد گسترش بافت های ناکارآمد شهری به این وسعت در کشور نبودیم.
    شوکتی با اشاره به افزایش قیمت مسکن در بازار گفت: هر چند که آمارها حاکی از افزایش قیمت های مسکن است، اما هرگونه افزایش قیمت ها در بازار مسکن باید با نرخ تورم سنجیده شود.
    شوکتی یادآور شد: اکنون نرخ تورم در کشور تک رقمی است و بررسی های کارشناسی ما نشان از افزایش کمتر از 10 درصدی قیمت ها در معاملات مسکن دارد، زیرا قدرت خرید متقاضیان واقعی خرید مسکن اجازه نمی دهد قیمت ها افزایش جهشی و بیشتری داشته باشد.
    این کارشناس حوزه مسکن تاکید کرد: افزایش قیمت مسکن در بازار کمتر از نرخ تورم بوده و این نشان می دهد که قیمت ها نه تنها گران نشده، بلکه به قیمت واقعی خود نیز نزدیک تر شده است.
    به گفته وی، گرچه در برخی از مناطق شهری تهران قیمت واحدهای مسکونی لوکس افزایش یافته، اما قیمت ها در بسیاری از مناطق شهری افزایش اندکی در حدود چهار یا پنج درصد داشته است، ضمن این که هم اکنون تنها خریداران واقعی به دنبال خرید مسکن در بازار هستند.
    شوکتی با بیان این که آنچه به رونق بازار مسکن کمک می کند، افزایش قیمت ها نیست، اظهار داشت: ورود خریداران واقعی مسکن و افزایش قدرت خرید آنها از طریق تسهیلات بانکی با سود کمتر می تواند تعداد مصرف کنندگان واقعی را در بازار بیشتر کند.
    وی، عملکرد دولت در حوزه مسکن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ورود دولت به بازار ساخت و ساز می تواند مسایل و مشکلات زیادی را به وجود آورد و مسکن مهر یکی از دستاوردهای دخالت دولت در این بازار بود، چرا که در هیچ کشوری دولت ها در بخش مسکن تصدی گری نمی کنند، بلکه دولت ها همواره بر بازار مسکن نظارت دارند.
    در پروژه مسکن مهر قرار است 2 میلیون 215 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود که هم اکنون بیش از 2 میلیون واحدها آن تکمیل و به متقاضیان واگذار شده و دولت تدبیر و امید در تلاش است که همه واحدهای مسکن مهر در اسرع وقت به پایان برسد.
    از طرفی، در حال حاضر مساحت بافت های فرسوده شهری و سکونتگاه های غیر رسمی حاشیه شهرها به بیش از 140 هزار هکتار رسیده و 19 میلیون نفر از جمعیت کشور در وضعیت نامناسب مسکن زندکی می کنند و دولت در نظر دارد 2 هزار و 700 محله ناکارآمد شهری را در کشور بازآفرینی کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی