مدیران خودروعصر اعتبار

بازیافت فضا، راهکاری برای نجات خانه‌های متروک

عصر ساختمان:یک کارشناس معماری با اشاره به شکاف میان آنچه که معماران در دانشگاه می آموزند و نیازهای شهر تهران، گفت: ایران جزو کشورهایی است که بیشترین سرانه دانشجوی معماری و در عین حال بی کیفیت ترین تولید معماری را دارد.

بازیافت فضا، راهکاری برای نجات خانه‌های متروک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم،  با اشاره به اینکه دانشجویان هم از آموخته‌های دانشگاهی خود رضایت ندارند و در پایان دوره تحصیل به هیچ وجه آماده ورود به بازار کار و دفاتر فنی نبوده و با کم و کیف اجرای یک پروژه معماری و نیازهای محیطی ناآشنا هستند.

    وی ادامه داد: سال‌ها به روش‌های پر کردن این شکاف فکر کردم و در طول دو  سال اخیر روی یک روش آموزش حرفه‌ای به طور مکمل با آموخته‌های آکادمیک در دانشکده‌های معماری کار مطالعاتی انجام دادم که به اجرای طرحی موسوم به “بازیافت فضا” توسط جمعی از دانشجویان معماری دانشگاه‌های تهران منجر شد.

    قندیلی که مسئول و راهنمای پروژه بازیافت فضاست، در این رابطه توضیح داد: از آنجا که تخریب و نوسازی یک ساختمان مسکونی فرسوده به دفتر مهندسی ما سپرده شده بود، با کسب مجوز از مالک و تا زمان طی فرآیند اداری و اخذ مجوزهای تخریب این ساختمان  که در خیابان دولت تهران واقع است به دانشجویان سپرده شد تا آن را به یک فضای عمومی قابل استفاده برای افراد مختلف تبدیل کرده و برای آخرین بار از این بنا به صورت موقت استفاده شود‌.

    وی افزود: روند این پروژه نیز به طور کاملاً حرفه‌ای طراحی شد به نحوی که دانشجویان باید متناسب با بودجه پیش‌بینی شده پیشنهادهایی را مطرح و در حضور مالک از آن دفاع می‌کردند تا یک گزینه به تصویب برسد. در نهایت این خانه با اجرای پروژه بازیافت فضا طی چهار ماه، از شخصیت مسکونی تهی و به یک فضای مشترک و عمومی تبدیل شد که طی چند روز اخیر امکان بازدید آن برای عموم مردم نیز به صورت نمایشگاهی از تکنیک‌های معماری اجرا شده برای بازیافت این فضا، فراهم شد.

    این کارشناس معماری اجرای چنین تمرینی را روشی برای آشنایی دانشجویان با دغدغه‌ها و نیازهای معماری شهر دانست و افزود: مدیریت شهری می‌تواند با بهره‌مندی از تکنیک‌های بازیافت فضا، با کسب مجوز از مالک، خانه‌های متروکه موجود در سطح شهر را به فضای عمومی تبدیل کند. ضمن این که خانه‌های تاریخی بسیاری در تهران و دیگر شهرها وجود دارد که ثبت میراثی نشده و امتیازات آنها را ندارد اما در عین حال به دلیل قدمتی که دارد، حفظ و قرار گرفتن آن در اختیار شهروندان، می‌تواند در تقویت هویت شهر نقش مهمی ایفا کند.

    قندیلی از استمرار اجرای پروژه‌های بازیافت فضا نظیر مورد اخیر توسط دانشگاه‌های دیگر نیز خبر داد و ابراز امیدواری کرد مدیریت شهری نیز به این شیوه اقبال نشان دهد تا حجم انبوه خانه‌های متروک یا تاریخی رها شده که بعضا حتی به فضای بی‌دفاع شهری تبدیل شده است، کاربری عمومی پیدا کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار