مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه وشهرسازی مطرح کرد:

نوسازی ۶۶ هزار هکتار بافت‌ فرسوده تا پایان برنامه ششم توسعه

عصر ساختمان- معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به این مطلب که حدود ۳۰ درصد جمعیت ایران در بافت فرسوده به سر می‌برند گفت: تامین مسکن در نقاط مختلف کشور و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است و پیش‌بینی شده که تا پایان برنامه ششم، ۶۶ هزار هکتار از بافت‌های فرسوده شهری نوسازی شود.

نوسازی ۶۶ هزار هکتار بافت‌ فرسوده تا پایان برنامه ششم توسعه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری به فرصت‌های پیش رو این معاونت در ساخت و سازهای کشور  اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سهم مسکن از اشتغال مستقیم 12 درصد است. همچنین سهم مسکن در سبد خانوار برای خانوارهای متوسط 30 تا 33 درصد و برای اقشار ضعیف‌تر تا 45 درصد را شامل می‌شود.

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی  ادامه داد: مطالعه با دامنه سه دهه نشان می دهد نقش دولت ها در سرمایه‌گذاری مسکن شهری نیم تا 3 درصد است که خبر خوبی است و نشان می‌دهد توسعه بخش مسکن متکی به سرمایه گذاری بخش‌ خصوصی است و وظیفه دولت  نظارت، هدایت‌گری و سیاست‌گذاری به قصد تعادل بخشی به بازار است تا دهک های پایین جامعه دسترسی به مسکن مناسب داشته باشند..

    وی وضعیت موجود شاخص‌های مسکن طبق آخرین سرشماری را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر 24 میلیون خانوار در کل کشور وجود دارد و بعد خانوار شهری به 3.3 و خانوار روستایی به 3.5 کاهش یافته است. همچنین در حال حاضر 2 میلیون و600 هزار خانه خالی و 2 میلیون و 100 هزار خانه دوم وجود دارد.

    مظاهریان با اشاره به این مطلب که اگرچه در حال حاضر 24 میلیون خانوار و 27 میلیون خانه در سراسر کشور وجود دارد تصریح کرد برای بسیاری از خانه های خالی متقاضی موثر وجود ندارد چرا که این خانه ها بدون توجه به نیاز بازار ساخته شده و به همین دلیل عدم تعادل جدی در بازار ایجاد شده است. از طرف دیگر 19 میلیون بد مسکن در کشور داریم که سوی دیگر عدم تعادل بازار را نمایندگی می کند. با توجه به آمار خانه‌های خالی و خانه‌های دوم نشان از عدم تعادل در بازار مسکن دارد.

    این مقام مسئول تاکید کرد: به هیچ عنوان خانه خالی را نباید جزو آمارهای مسکن در نظر بگیریم زیرا این خانه‌ها برای نیاز واقعی ساخته نشده‌اند و تنها قشر مرفه جامعه را پوشش می دهند ضمن آنکه در حال حاضر برای آن‌ها مشتری موثری وجود ندارد.

    وی آینده مسکن را بر اساس جمعیت و نیاز واقعی در 10 سال آینده ترسیم کرد و گفت: مطابق برآورد های طرح جامع مسکن تا 10 سال آینده 29 میلیون خانواردر کشور خواهیم داشت. همچنین گرایش به شهرنشینی افزایش خواهد یافت. در حال حاضر جمعیت شهرنشین جهان حدود 52 درصد و جمعیت شهرنشین ایران حدود 73 درصد است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 1405 جمعیت شهرنشین در ایران به 79 درصد برسد که خود گویای تقاضای فزون تر برای مسکن خواهد بود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مشکل آینده ایران شهرها خواهد بود و این مسئله نابرابری که در رابطه شهر و بافت فرسوده میانی و بافت پیرامونی آن وجود دارد باید سامان‌دهی شود. در حال حاضر برای 10 سال آینده مطالعات و آمار به ما می‌گوید که حدود 5 میلیون و 300 هزار خانه برای خانوارهای تازه تشکیل شده نیاز داریم. همچنین یک کمبود مسکن تاریخی نیز در کشور وجود دارد که میزان آن یک میلیون و 300 هزار خانه است تا به سربه سری خانه و خانوار برسیم.

    مظاهریان افزود: پیش‌بینی ما این است که در 10 سال آینده از 2 میلیون و 600 هزار خانه خالی یک میلیون و 300 هزار خانه خالی کنونی وارد بازار شود.

    وی تاکید کرد: در 10 سال آینده حدود 3 میلیون و 800 هزار خانه نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارند که با رشد اقتصادی 5.4 درصد و نرخ رشد جمعیت 2 درصد پیش‌بینی ما این است که در 10 سال آینده بازار ساخت مسکن بازاری با نیاز مجوعا به 9 میلیون خانه خواهد بود.

    مظاهریان خطاب به فعالان اقتصادی بازار نیاز واقعی مسکن  و مکان‌هایی که خانه‌ها باید در آن‌ها اصلاح شود تشریح کرد و گفت: 3دهک های جامعه را می توان در سه گروه تقسیم بندی کرد. گروه اول که شامل دهک‌های 9 و 10 می‌شود جزو مرفه‌های جامعه هستند که نیاز مسکن خود را تامین می‌کنند.

    وی ادامه داد: دهک 4 تا 8 طبقه متوسط جامعه را در بر می‌گیرد که نیاز به حمایت دولت برای خانه‌دار شدن دارد. این افراد صاحب شغل هستند ولی مستقیما بر مبنای پس‌انداز نمی‌توانند صاحب خانه شوند به همین دلیل از طریق صندوق پس‌انداز یکم تسهیلات مورد نیاز به آن‌ها اعطا می‌شود که از دولت یازدهم اعطای تسهیلات به این خانوارها آغاز شده است.

    مظاهریان تصریح کرد: تاکنون 334 هزار نفر در صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام کرده‌اند که نشان می‌دهد مردم به این سیاست دولت اعتماد کرده‌اند.

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی  با اشاره به این مطلب که میزان تسهیلات در تهران 50 درصد خرید خانه متوسط را و م در شهرهای کوچک تا 80 درصد را پوشش می‌دهد گفت گروه سوم شامل دهک های 1 یک تا 3 می باشند که گروه فوق توان خرید ندارند و وظیفه دولت است که نیاز اقشار ضعیف را برای تامین مسکن حل کند، به همین دلیل تامین مسکن این قشر از طریق مسکن اجتماعی و اجرای طرح‌های آن میسر است.

    وی در انتقاد از برخی سیاست‌های اعمال شده در  دهه‌های گذشته گفت: شوربختانه دهک یک تا 3 دهک‌های فقیر جامعه به حساب می‌آیند که در سالیان گذشته تعداد آن‌ها گسترش یافته است.

    مظاهریان با اشاره به اینکه در منطقه یک تهران 35 هزار خانه خالی وجود دارد تاکید کرد: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های مسکن، تامین نیازهای واقعی مسکن و حل مسئله مسکن  برای اقشار ضعیف و متوسط است.

    این مقام مسئول طرح جامعه مسکن را که در 6 محور ترسیم شده است طرحی قابل قبول عنوان کرد که از طریق آمار و مطالعه به روز خواهد شد و تا سال 1405 ادامه خواهد یافت.

    وی در تشریح 7 محور طرح جامع مسکن گفت: محور اول شامل مسکن، خانوارهای کم‌درآمد و توسعه استیجار، محور دوم سکونتگاه‌های نابه‌سامان شهری، محور سوم اصلاحات و سیاست زمین با تاکید بر نظام برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، محور چهارم تقویت کارآمدی صنعت ساختمان، محور پنجم بهبود و توسعه نظام تامین مالی مسکن و محور ششم مسکن روستایی است.

    مظاهریان تصریح کرد: تمرکز وزارت راه و شهرسازی سامان‌دهی سکونتگاه‌های نابه‌سامان شهری است برای دهک اول تا هشتم است که آن‌ها نیازمند واقعی تامین مسکن هستند.

    وی همچنین گفت: در حدود 130 تا 140 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که این میزان مساحت در حدود 2 برابر مساحت تهران را شامل می‌شود که نشان‌دهنده این مطلب است که تا چه میزان بافت پرخطر در کشور وجود دارد و بازار سرمایه‌گذاری برای مسکن در چه بافت‌هایی قرار دارد.

    معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به این مطلب که حدود 30 درصد جمعیت ایران در بافت فرسوده به سر می‌برند گفت: تامین مسکن در نقاط مختلف کشور و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است و پیش‌بینی شده که تا پایان برنامه ششم 66 هزار هکتار از بافت‌های فرسوده شهری با 123 هزار میلیارد تومان سرما یه گذاری بخش خصوصی، شهرداری ها و دولت بهسازی و سامان‌دهی شوند.

    مظاهریان اجرای طرح بهسازی بافت‌های فرسوده را نیازمند همکاری همه‌جانبه دولت، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، ستادهای بازآفرینی و بخش خصوصی برشمرد.

    وی همچنین گفت: پیش‌بینی شده است که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده در سال نخست با  80 هزار میلیارد تومان آغاز شود. در سال گذشته و در دوران رکود شاهد بودیم که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مسکن حدود 60 هزار میلیارد تومان بود و طبق پیش‌بینی‌ها با رشد اقتصادی پیش بینی شده در برنامه ششم این مهم انجام پذیر خواهد بود.

    مظاهریان موضوع محوری در انجام طرح مسکن در بافت‌های فرسوده را محله محوری ذکر کرد و گفت: سیاست‌های وزارتخانه در بازآفرینی شهری محله محور و مبتنی بر توسعه همه جانبه محله و افزایش سرانه های شهری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو