مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست موضوعی شرکت عمران و بهسازی مطرح کرد:

تاکید بر حفظ و بهره‌برداری مجدد از بناهای باارزش کشور

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران مجموعه مطالب زیادی در خصوص بهره‌برداری مجدد از بافت‌ها و بناهای باارزش در اختیار دارد که می‌تواند مبانی نظری و ابعاد گسترده آن را تبدیل به سند کند و برای اخذ مصوبه بهره‌برداری مجدد از این بناهای ارزشمند به شورای عالی شهرسازی تحویل دهد.

تاکید بر حفظ و بهره‌برداری مجدد از بناهای باارزش کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی در نشست پایانی از دفتر پانزدهم سلسله نشست‌های موضوعی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با محوریت "بایدها و نبایدها در بازآفرینی کارخانه ریسباف اصفهان در بستر زمان و مکان" با تاکید بر جریان سازی سیاست بهره‌برداری مجدد از آثار ارزشمند گفت: متاسفانه میراث فرهنگی  معاصر کشور به شدت در حال تخریب است و باید این آثار ارزشمند مورد توجه ویژه‌ قرار بگیرد.

    ایزدی  افزود: در افکار عمومی این‌گونه تلقی می‌شود که میراث و آثار ارزشمند باید متعلق به دوران خاصی از تاریخ و حداقل 1300 سال از عمر آن گذشته باشد و متاسفانه  که میراث فرهنگی معاصر ندید گرفته شده و به شدت مورد تخریب و تهاجم سوداگران قرار گرفته است مانند آنچه که برسر کارخانه‌های صنعتی اصفهان آمد.

    دبیر عملی نشست "بایدها و نبایدها در بازآفرینی کارخانه ریسباف اصفهان در بستر زمان و مکان" با بیان اینکه باید به سمت ترویج و تحکیم سیاست بهره‌برداری مجدد از آثار و میراث فرهنگی و بناهای ارزشمند حرکت کردو این سیاست را به یک جریان در کشور تبدیل کنیم اظهار داشت: اقدامات ویژه‌ای تا کنون در این راستا انجام شده که برگزاری سلسله نشست‌های بازآفرینی کارخانه ریسباف تاثیر خود را در این حوزه گذاشته است.

    همچنین ایزدی افزود: کسانی که کارخانه ریسباف اصفهان را از نزدیک دیده‌اند طی روزهای گذشته از وجود آثار و بناهای ارزشمند مشابه کارخانه ریسباف اصفهان در شهر خود خبرداده‌اند که این نشان می‌دهد ظرفیت‌های بی‌نظیری در شهرهای مختلف کشور قرار دارد که باید آنها نیز مورد توجه قرار بگیرند.

    معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید به سمتی برویم که موضوع بهره‌برداری مجدد به جریان ملی تبدیل شود اظهار داشت: این جریان‌سازی زمانی اتفاق می‌افتد که برای آن بتوانیم ‌سیاستی مدون تنظیم کنیم، تا کنون در این‌ رابطه  مطالب و مطالعات زیادی انجام شده است و می توانیم سیاستی را مدون به تمام استان‌ها ابلاغ کرده و مسیری قانونمند برای آن در نظر بگیریم.

    همچنین ایزدی با بیان اینکه با توجه به اینکه تجربه‌های خوبی در زمینه بهره‌برداری مجدد در کشور داشته‌ایم تصریح کرد: این در حالی است که در مورد نیاز و ضرورت بهره‌برداری مجدد از بناها و ساختمان‌های  ارزشمند در کشور اطلاع رسانی خوبی صورت نگرفته و تنها منجر به  برگزاری نشست در سطوح دانشگاه ها شده و متاسفانه جامع حرفه‌ای کشور از این رویدادها اطلاعی ندارند.

    وی افزود: باید این تجربه‌ها را اطلاع رسانی کرد و در بوته تحلیل و نقد قرار داد تا بتوانیم نقاط  قوت و ضعف این سیاست حفظ و نگهداری بناهای ارزشمند شناسایی شود و در کنار آن نیز تجربه‌های جهانی را  مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

    ایزدی با اشاره به اینکه باید از طریق تشکیل کمپین‌ها و تقویت نهادهای غیر دولتی سیاست بهره‌برداری مجدد از آثار و بناهای  ارزشمند اطلاع رسانی شود گفت: امروز باید ضمن راه‌اندازی کمپین‌ها و تقویت این سیاست در عرصه گسترده‌تری در جامعه قدم برداریم.

    وی ادامه داد: آینده کشور در این حوزه در دستان شما متخصصین است که باید مطالبه‌گر باشید و به دنبال مطالبه در حوزه بهره‌بردای مجدد از این ساختمان ها باشید.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث توسعه شهری گفت: ابزارهای بازآفرینی شهری نقش خیلی موثری در ارتقاء کیفیت زندگی در شهرها دارد و در بازآفرینی شهری کارخانه ریسباف اصفهان نقش جدی برای برآورده کردن کمبودهای شهر در عرصه‌های فرهنگی، هنری و برگزاری رویدادهای مختلف و مورد نیاز شهر اصفهان داشته  که لازمه این امر تحقق جریان سازی این سیاست در کشور است.

    ایزدی با اشاره به اینکه در برنامه طراحی ریسباف باید به چند وجه توجه جدی داشته باشیم اظهار داشت: در بحث برنامه بازآفرینی مجموعه ریسباف حتما باید به مقیاس گسترده‌تر اثر در مقیاس شهر و سرزمین حتی ملی آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. که اگر به این مقیاس گسترده توجه نشود محدود می‌شویم و طرح و برنامه ما کارآیی لازم را نخواهد داشت.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش به بحث ساختاری اشاره کرد و گفت: در بحث تجربیات دنیا برای مواجه با چنین پدیده‌هایی ساختار و تشکیلات روشنی مشاهده می‌شود پس ما نمی‌توانیم کارخانه ریسباف را بدون اینکه نقش آفرینان اصلی، محوری و متولی آن شناخته شده باشد دست به طراحی و بهره‌برداری از این مجموعه عظیم بزنیم.

    وی با بیان اینکه باید نقش همه دستگاه‌های درگیر در بهره‌برداری مجدد و بازآفرینی کارخانه ریسباف به طور دقیق مشخص شود اظهار داشت:  باید تلقی سازمان میراث فرهنگی از این کارخانه را بدانیم و یک نهاد متولی مستقلی برای بازآفرینی ریسباف اصفهان داشته و بخش خصوصی محور بوده و نمی‌توان متکی به دولت بود چرا که دولت مشکلات خاص خود را دارد و نباید این مجموعه در طراحی و بازآفرینی و بهره‌برداری تحت تاثیر دولت قرار بگیرد.

    همچنین ایزدی به نقش دولت اشاره کرد و گفت: مجموعه دولت باید جایگاه خودش را به عنوان یک نهاد راهبر، هدایت کنترل کننده و ناظر در این امر  ارتقاء دهد و بقیه امور را به مجموعه‌های توانمندی که این کار را به درستی مدیریت و اجرا می کنند واگذار کند.

    وی ادامه داد: برای بهره‌برداری مجدد از کارخانه ریسباف باید نهادی در عرصه بخش خصوصی متولی اجرای کارخانه ریسباف شده و ساختاری تشکیلاتی شفاف برای تدوین و اجرای برنامه‌های بازآفرینی آن شکل گیرد تا برنامه‌ریزی آن به انحراف کشیده نشود.

    ایزدی با بیان اینکه باید در طراحی ریسباف اصفهان ارزش عرصه و مقیاس شهری و ملی آن توجه خاصی شود تصریح کرد: در بعضی از تجربه‌ها کارهای افراطی صورت گرفته که به ارزش بنا لطمه وارد کرده است لذا در طراحی ریسباف ما نیازمند  برنامه ای متعادل و در عین حال دارای خلاقیت و نوع آوری در برنامه هستیم  و در طراحی تعادل بسیار ارزشمند بوده و باید کنترل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی