مدیران خودروعصر اعتبار

رکود سنگین بازار مسکن در دو ماه گذشته

عصر ساختمان- رئیس انبوه سازان مسکن استان تهران گفت: در ۶ ماهه ابتدای امسال شاهد افزایش ۱۰درصدی مسکن بودیم، ولی در دو ماه گذشته شاهد کاهش چشمگیر معاملات مسکن هستیم.

رکود سنگین بازار مسکن در دو ماه گذشته
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  احمد خرم رئیس انبوه سازان مسکن استان تهران در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری و چهارمین نمایشگاه تخصصی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران با بیان اینکه در این کنفرانس پروژه‌های کاربردی مهندسی عمرانی، معماری و مدیریت شهری به نمایش گذاشته می‌شود، گفت: در این کنفرانس بر همکاری دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی تأکید شده و شعار آن ارتباط دانشگاه با صنعت و دستگاه‌های دولتی است.

    وی در ادامه افزود: همکاری دانشگاه، تشکل‌های مهندسی و پژوهشگاه‌ها با اصناف در حوزه ساخت و ساز و طراحی مدیریت شهری بسیار کمرنگ شده که ما سعی داریم با پژوهش‌هایی که در این کنفرانس ارائه می‌شود، این ارتباط را گسترده کنیم.

    وزیر سابق راه و ترابری با بیان اینکه در 23 سال گذشته مقررات ملی ساختمان و مسکن تدوین و ابلاغ شده است، گفت: با وجود تأکید بر ارتباط دانشگاه و تشکل ها با دستگاه های اجرایی در این مقررات، اما شاهد هستیم که ارتباطی در این حوزه‌ها وجود ندارد.

    خرم با بیان اینکه در کشورهای خارجی ارتباط مرکز پژوهشی با اصناف بسیار قوی است و توسط آنها نظارت و کنترل می‌شود، گفت: متأسفانه در کشور ایران اصناف به هیچ عنوان به حساب نمی‌آیند و هیچ نظارتی از سوی آنها صورت نمی‌گیرد.

    رئیس انبوه سازان مسکن استان تهران تأکید کرد: نظارت توسط اصناف و دانشگاه‌ها نقش آفرین است و می‌تواند کیفیت ساخت و ساز را افزایش دهد و در صورتی که کشورهای اروپایی و آمریکایی نظارت اصناف را نداشته باشند محکوم به مجازات می‌شوند.

    وی تأکید کرد: متأسفانه در ایران نظارت و بازرسی تصادفی و عالیه ندارد و این در حالی است که در برنامه‌ریزی‌های مجلس و قانون بازرسی تصادفی تأکید شده است.

    وزیر سابق راه و ترابری با اشاره به اینکه در 40 سال گذشته نظارت بر اجرای صحیح قانون و مقررات به طور کامل تعطیل شده است، گفت: متأسفانه به دلیل نداشتن نظارت تمامی قوانین نظارتی زیر پا گذاشته می شود.
    * کاهش عمر ساختمان‌های کشور به 23 سال

    خرم توضیح داد: در 45 سال گذشته عمر ساختمان های مسکونی در ایران 30 سال بود، اما اکنون عمر واحد های مسکونی به 23 سال کاهش یافته و این در حالی است که در کشور آمریکا عمر ساختمان ها از 45 سال به 120 سال افزایش یافته است.

    رئیس انبوه سازان مسکن استان تهران تصریح کرد: با کاهش یافتن عمر ساختمان ها تمامی منابع مالی و عمومی کشور به طور کامل نابود می شود به طوری که شاهد هستیم میزان خسارت های وارد شده در ساختمان ها در زلزله های اخیر چقدر فاجعه آمیز بوده است.

    وی تأکید کرد: به دلیل غفلت نظارت مجلس و قوه قضاییه، وزارت تشکل ها و مراکز آموزشی به طور کامل از بین رفته است.

    وزیر سابق راه و ترابری در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت بازار مسکن گفت: در 6 ماهه ابتدای امسال شاهد افزایش 10درصدی مسکن بودیم، ولی در دو ماه گذشته شاهد کاهش چشمگیر معاملات مسکن هستیم.

    وی با بیان اینکه نقدینگی کشور هزار و 400 تریلیون تومان است، گفت: با فعال کردن تنها 30 هزار میلیارد تومان در بخش ساختمان و مسکن نمی توانیم این بازار را رونق دهیم.

    وزیر سابق راه و ترابری اظهار کرد: برای خروج رکود از این بازار باید تسهیلات بیشتری در بخش ساختمان و مسکن با نرخ پایین ارائه دهیم.

    خرم تأکید کرد: در کشورهای خارجی نرخ تسهیلات 3 درصد و در کشورهای پیشرفته زیر 2 درصد است و همچنین برای خرید مسکن زمین رایگان در اختیار خریداران قرار داده می شود.

    رئیس انبوه سازان مسکن استان تهران تأکید کرد: باید دولت بتواند با کاهش نرخ سود سپرده ها و نیز کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن بتواند متقاضیان را تشویق به سرمایه گذاری در این حوزه کند.

    وی در پایان بیان کرد: شاهد جهش سنگین قیمت مسکن نخواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار