مدیران خودروعصر اعتبار

۳۴ راهکار به سران قوا ارائه می‌شود؛

بسته شهرداری برای پسازلزله

عصر ساختمان- شهرداری تهران با بررسی نقاط ضعف پایتخت در مواجهه با زلزله احتمالی، ۳۴ راهکار سه زمانه برای نجات شهر در پسازلزله را تدوین کرد. مهم‌ترین فاکتور آسیب‌‌پذیری پایتخت در زلزله «نبود سیستم هشدار سریع» است که در کنار ناایمن بودن شریان‌های حیاتی، توان محدود بیمارستان‌ها و آتش‌نشانی و همچنین ضعف در امکانات جست‌وجو و نجات می‌تواند عملیات مدیریت بحران را مختل کند. بسته نجات پایتخت، حاوی راهکارهایی با قابلیت اجرای ۳ ماهه، دو ساله و پنج ساله است. یک «شهرک اسکان اضطراری» در اطراف تهران احداث می‌شود.

بسته شهرداری برای پسازلزله
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران که ریاست آن بر عهده شهردار تهران قرار دارد در پی وقوع زلزله‌های زنجیره‌ای غرب استان تهران با تشکیل سه جلسه اضطراری، در کنار اخذ یکسری تصمیمات اورژانسی برای وضعیت قرمز پایتخت در زمان بحران زلزله، وضعیت شهر تهران را از سه بعد مورد بررسی قرار داد.

    مطابق آنچه محمدعلی نجفی شهردار تهران اعلام کرد: اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران، پایتخت را به لحاظ میزان مقاومت در برابر زلزله، میزان آسیب‌پذیری شهر در دوره پس از زلزله و همچنین توان و ظرفیت عملیات و نجات مورد واکاوی قرار دادند و در جریان این بررسی مشخص شد: تهدید بزرگ‌تر از ساختمان‌های ناایمن در زمان بروز زلزله برای پایتخت از ناحیه آسیب‌پذیری شهر ناشی از ضعف بالای دستگاه‌ها، نهادها و ابزارهای مختلف مدیریت بحران، امداد و نجات و تامین امنیت یک کلان‌شهر زلزله‌زده است. به گفته شهردار پایتخت در حوزه ایمنی و مدیریت بحران شهر تهران، تاکنون 10 نقطه ضعف بزرگ شناسایی شده که میزان آسیب‌پذیری پایتخت در زمان بروز زلزله را افزایش می‌دهد. از این رو شورای هماهنگی مدیریت بحران پایتخت، برای افزایش آمادگی و کاهش میزان آسیب‌پذیری در دوره پس از زلزله(زمان امداد و نجات و اسکان اضطراری و موقت) تا حد متعارف، 34 راهکار سه زمانه طراحی کرده و طبق اعلام شهردار پایتخت قرار است به زودی برای تصویب بودجه موردنیاز آنها و ابلاغ این راهکارها به مجموعه دستگاه‌های مرتبط با بحران، به سران سه قوه ارائه شود. دو پیشنهاد مهم شهرداری تهران تشکیل کارگروه ملی مقابله با زلزله پایتخت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری و دومی احداث شهرک اسکان موقت در محدوده بیرونی پایتخت است. به گفته نجفی مطابق با بررسی‌های اولیه محل شناسایی شده برای احداث این شهرک بین قم و تهران در زمین‌های پایین‌دست نمایشگاه شهر آفتاب پیش‌بینی شده است تا در زمان پس از وقوع بحران، شهروندان تهرانی در یک نقطه امن اسکان داده شوند. البته برای ایجاد این شهرک نیاز به تامین بودجه‌ای است که در توان شهرداری تهران نیست.

    بر اساس این گزارش، شهردار پایتخت روز گذشته در جریان دومین حضور خود در صحن علنی شورای شهر تهران(او بار نخست جهت ادای سوگند در صحن علنی شورای شهر تهران حاضر شده بود) برای ارائه گزارش اقدامات مدیریت بحران شهرداری تهران در زمان بروز زلزله‌های اخیر در غرب استان تهران و ارائه راهکارهای ارتقای حد ایمنی در برابر بحران‌های ناشی از زلزله حاضر شد. او با بیان اینکه تاکنون 24 پس لرزه ثبت شده است، آمار خسارات و تلفات دو زلزله اخیر در 29 آذر و 6 دی ماه را اعلام کرد و افزود: در جریان این دو زلزله تعداد مجروحان سرپایی 71 نفر، مجروحان بستری شده 48 نفر، کشته‌شدگان 2 نفر و تعداد افراد اسکان داده شده در نقاط امن پیش‌بینی شده در زلزله نخست 53 هزار و 381 نفر و در زلزله دوم 19 هزار و 138 نفر بوده است.

    او به سه مصوبه مهم شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران اشاره کرد و گفت: براساس مصوبات این شورا بنا شد تا فضا و خدمات کلیه اماکن آموزشی، ورزشی و بوستان‌ها در اختیار مدیریت بحران قرار داده شود، همچنین رسانه ملی شهروندان را به هوشیاری کامل و پرهیز از ایجاد ترافیک در مسیرهای اصلی شهر تشویق کند. از سوی دیگر مطابق با مصوبه این شورا، نقشه تخلیه امن اضطراری نیز در دسترس عموم قرار گیرد و مانور زلزله هلال‌احمر نیز ظرف سه ماه برگزار شود. ضمن آنکه سازمان فضای سبز موظف به تامین روشنایی، سرویس بهداشتی و امنیت در 2 هزار و 236 بوستان شهر تهران شد.

    شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره روزآمد نبودن نقشه‌های تخلیه امن اضطراری شهر تهران، گفت: مطلبی که در شورا مطرح شد در مورد روزآمد نبودن نقشه‌ها نبود، بلکه مناطقی که برای تخلیه امن و اضطراری پیش‌بینی کردیم، در برخی محلات بسته بوده و آمادگی وجود نداشته است؛ ما به‌طور مرتب این نقشه‌ها را بررسی و روزآمد می‌کنیم اما مهم آن است که سیستمی را طراحی کنیم تا به محض اعلام وضعیت اضطراری، هر دستگاه و فردی نقش خودش را بداند. به گفته نجفی یکی از مهم‌ترین مصوبات این شورا درخواست از موسسه ژئوفیزیک تهران برای رصد پیش‌نشانگرهای زلزله تهران به‌صورت مداوم بود و داده‌های علمی این موسسه به نحوی دقیق وبرخط باشد که موجبات تصمیم‌گیری بهینه، موثر وقابل دفاع را فراهم کند.

    شهردار تهران در عین حال از شناسایی نقاط ضعف مدیریت بحران در هنگام بروز زلزله خبر داد که 10 مورد آنها خلأ اساسی در تجهیزات و آمادگی زمان بروز بحران و پس از بحران ایجاد کرده است. عدم اجرایی شدن سامانه هشدار زودهنگام در زمان بروز زلزله یکی از اولین نقاط ضعف بود. به گفته نجفی در حال‌حاضر باید 50 سنسور هشدار سریع زلزله برروی گسل‌های اصلی شهر تهران نصب شود اما فقط 5 سنسور روی گسل مشا نصب شده است که این تعداد هم در زمان وقوع زلزله‌های اخیر در غرب استان تهران کارآمد نبود.کمبود فضای مناسب اسکان اضطراری، ناایمن بودن شریان‌های حیاتی، نبود ظرفیت امداد هوایی، ناتوانی در هدایت هوشمند شهروندان، ضعف در امکانات جست‌وجو و نجات، توان محدود بیمارستان‌ها و آتش‌نشانی، هرج و مرج پس از وقوع زلزله هشت مورد دیگر از نقاط ضعف در شرایط اضطراری شهر تهران بوده است. شهردار تهران همچنین آخرین ضعف اساسی در زمان بروز بحران را عملیاتی نشدن 13 مصوبه در ارتباط با حوزه بحران زلزله عنوان کرد و گفت: براساس این مصوبات برج‌سازی در محدوده پهنه‌های گسلی ممنوع اعلام شده اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداده است. همچنین طبق یکی دیگر از این مصوبات بنا بود برآورد دقیقی از نرخ لغزش و میزان جابه‌جایی انجام شود که این مصوبه نیز اجرایی نشده است.  او ادامه داد: از دیگر مصوبات مهم در این حوزه جابه‌جایی انبار نفت و ایمن‌سازی شریان‌های حیاتی و همچنین جابه‌جایی تدریجی ساختمان‌های بااهمیت زیاد در حریم گسل‌های شهر تهران است که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. شهردار تهران در جریان ارائه گزارش از وضع موجود پایتخت در زمان بروز زلزله، 34 راهکار برای سه زمان را پیشنهاد داد. او راهکار اولیه را ایجاد سیستم یکپارچه و ساماندهی میان دستگاه‌های مسوول اجرای مصوبه 89 دولت دانست و گفت: براین اساس، سه ماه به همه دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مقابله با بحران وقت دادیم که مصوبه سال 89 دولت را که برای هر دستگاه یک یا چند ماموریت تعیین کرده، مورد بررسی قرار دهند و به‌صورت دقیق به ما گزارش دهند که آیا این ماموریت را می‌توانند اجرا کنند یا نه.

    او تاکید کرد: هماهنگی پیش از بروز بحران باید در سطحی باشد که در زمان بروز بحران به‌جای تصمیم‌گیری که یکی از بدوی‌ترین اقدامات است باید فقط یادآوری برای انجام ماموریت‌های محول‌شده صورت گیرد.

    او به مهم‌ترین، راهکارهای کوتاه‌مدت اشاره کرد و افزود: تدوین برنامه آموزش به شهروندان، راه‌اندازی و فعالسازی سامانه هشدار سریع زلزله، راه‌اندازی شبکه راه‌های اضطراری، برگزاری مانورهای دوره‌ای، طراحی و اپلیکیشن تلفن‌همراه مدیریت بحران، طراحی شهرک اسکان موقت، تدوین و ارائه طرح امنیت ویژه تهران و... از جمله این برنامه‌های کوتاه مدت است که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد به 9 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرایی شدن نیاز دارد.

    نجفی با اشاره به راهکارهای میان مدت و بلند مدت نیز گفت: نوسازی بافت فرسوده شهری، توانمندسازی آتش‌نشانی، نقشه پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش و انتقال مخازن سوخت از جمله برنامه‌های بلندمدت پیشنهاد شده از سوی مدیریت بحران شهر تهران است.  به گفته وی برای اجرای پیشنهادهای میان‌مدت و بلندمدت به 25 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که از این رقم، معادل 10 هزار میلیارد تومان برنامه‌هایی است که باید از سوی شهرداری انجام شود و 15 هزار میلیارد تومان نیز هزینه اجرای پروژه‌هایی است که باید از سوی دستگاه‌های دولتی اجرایی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار