مدیران خودروعصر اعتبار

زلزله تهران (۱۶۶)

شریانهای حیاتی پایتخت ناایمن است

عصر ساختمان- شهردار تهران با اشاره به ناایمن بودن شریان های حیاتی در تهران گفت: با محاسبات شرکت آب و فاضلاب حدود ۳۰ درصد لوله های آبفای تهران فرسوده است و با یک لرزه شدید شکسته می شود.

شریانهای حیاتی پایتخت ناایمن است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، محمدعلی نجفی با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران به ارائه گزارشی درباره میزان آمادگی تهران در خصوص بحران‌ها پرداخت و گفت: نقشه‌های تخلیه امن اضطراری محلات و مناطق تهیه شده است که شهروندان می‌توانند با شناسایی این اماکن، در بروز حوادث مورد استفاده قرار دهند.

    وی همچنین با ابراز تأسف از اتفاقات روز گذشته در پایتخت تصریح کرد: متأسفانه برای ساعاتی خدمات‌رسانی به شهروندان با اختلال مواجه شد که در این حوادث خساراتی نیز به تأسیسات شهری وارد شد که نشان می‌دهد عده‌ای با حرکت کور، دچار هیجان شده و باعث لطمه زدن به اموال شهروندان در شهر شده‌اند.

    شهردار تهران با اشاره به اینکه باید 50 سنسور برای سامانه هشدار زرد داشته باشیم، گفت: در حال حاضر تنها پنج سنسور آن هم در یک گسل مشاع نصب شده است.

    نجفی همچنین گفت:‌ در طول چهار ماه گذشته جلسات متعددی با اعضای شورای شهر به شکل های مختلف صبحانه کاری و ... داشتم این اولین جلسه ای است که در صحن علنی در خدمت اعضای شورای شهر و سایر همکاران خودم می رسم و تشکر می کنم از اینکه این وقت داده شد.

    شهردار تهران با اشاره به دو زلزله هفته های اخیر افزود: در روز 29 آذر و ششم دی ماه دو زلزله را در شهر تهران داشتیم که به دلایل خیلی روشنی در زلزله دوم هم عکس العمل مردم و هم اقدامات دستگاه های مذکور خیلی سازماندهی شده تر و مناسب تر اتفاق افتاد. زلزله اول هم بزرگ تر بود و در عمق کمتری از زمین اتفاق افتاد و هم آمادگی 100 درصد برای مردم و دستگاه های اجرایی وجود نداشت؛ زلزله دوم اما با شدت کمتر و در عمق بیشتری بود و مردم نیز آمادگی نسبی برای آن داشتند. همچنین همه دستگاه های مسئول در آمادگی کامل به سر می بردند.

    وی در ادامه به آمار مجروحان سرپایی و میزان افراد اسکان یافته در سالن های شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از مردم در پارک ها اسکان یافته بودند و شهرداری امکانات و تسهیلاتی را در اختیار شهروندان قرار داده بود.

    شهردار تهران به برگزاری جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران اشاره و تصریح کرد:‌ در این مدت سه جلسه داشتیم در جلسه آخر تصمیم گرفتیم شرایط قرمز و آمادگی 100 درصد را به شرایط زرد آمادگی معمولی تبدیل کنیم. همچنین جلسات متعدد با بخش ها و مدیران مختلف در وزارت کشور و سازمان های ذیربط برگزار شد و تمام کارگروه های تخصصی شورای هماهنگی فعال شده و بررسی های خود را در ارزیابی وضعیت و آمادگی برای اقدامات بعدی صورت دادند.

    اسکان 130 هزار نفر در پارک ها و بوستان های تهران

    نجفی در ادامه با اشاره به فعالیت های سازمان مدیریت بحران، شهرداری و سایر سازمان های ذیربط در اسکان، اطلاع رسانی و رصد شرایط پس از زلزله اعلام کرد: با ‌اسکان حدود 130 هزار نفر در دو هزار و 236 پارک و بوستان شهر تهران امکانات اسکان شهروندان مانند روشن شدن چراغ ها، منابع آب و آماده سازی سرویس های بهداشتی فراهم شد و هم چنین تعدادی از همشهریان در اماکن پوشیده شهرداری اسکان داده شدند.

    شهردار تهران یکی از اقدامات فوری شهرداری در این مدت را انتشار نقشه های تخلیه امن اضطراری توسط سازمان فناوری اطلاعات شهرداری عنوان کرد و گفت: در همه محلات به غیر از تعداد محدودی نقشه های تخلیه امن اضطراری و پاپگاه های پشتیبانی را تهیه کرده ایم که در آن ها مشخص شده در هر یک از محلات تهران اگر مردم بخواند به صورت اضطراری محل اقامت خود را تخلیه کنند از چه راه های به چه محل هایی (که از نظر ما امن است) می توانند تشریف ببرند.

    وی ادامه داد:‌ این نقشه ها به صورت کاغذی تهیه شده بود اما در فاصله ای کوتاه نقشه ها را روی سایت خود شهرداری قرار داده و اعلام کردیم همشهریان می توانند از طریق سایت در هر محله ای مراجعه کرده و محله های امن مورد نظر را تشخیص دهند و در صورت بروز شرایط اضطراری خود را به این مراکز برسانند.

    شهردار تهران در بخش دیگری از اظهاراتش در شورا به آماده باش مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: یکی از سازمان های فعال در این شرایط آتش نشانی بود که همه پرسنل آن برای چند روز متوالی در آماده باش کامل بودند این موضوع هم فشار روانی زیادی به کارکنان سازمان وارد کرد هم از نظر حفظ آمادگی و تجهیزات کار بسیار دشواری بود که به عنوان یک کار مهم تا آخرین ساعتی که در وضعیت قرمز به سر می بردیم، ادامه داشت.

    نا ایمن بودن شریان های حیاتی در پایتخت

    نجفی در ادامه به نوسازی و بهسازی بافت فرسوده، کمبود فضای اسکان برای شهروندان اشاره کرد و گفت: پارک ها، سوله های ورزشی، اماکن بحران، برخی مساجد و مدارس امن است که همه این موارد از قبل شناسایی شده و در نقشه محلات وجود دارد. این اماکن یا دارای ساختمان خیلی قوی یا حیاط قابل توجه هستند که شهروندان در آن اسکان پیدا کنند اما مجموعه این امکانات کفاف اسکان اضطراری درباره یک زلزله بزرگ را نمی دهد که برای این موضوع برنامه داریم.

    وی به ناایمن بودن شریان های حیاتی در شهر نیز اشاره کرد و ادامه داد: با محاسبات شرکت آب و فاضلاب حدود 30 درصد لوله های آب و فاضلاب تهران فرسوده است با یک لرزه شدید دچار شکستگی شده و آب گرفتگی ایجاد می کند. همچنین شرکت گاز به خاطر برنامه هایی که از قبل اجرا کرده است، از سال 97 وضعیت گازرسانی به شکلی در می آید که سیستم هوشمند لوله کشی به مجرب وقوع زلزله بالا، قطع می شود.

    شهردار تهران به نداشتن سیستم جایگزین برق انتقاد کرد و گفت: اگر برق قطع شود یا خودمان بخواهیم برق را قطع کنیم، به سیستم جایگزین نیاز داریم. خصوصا اگر اتفاق در شب به وقوع پیوسته باشد.

    وی با بیان اینکه ظرفیت های امدادرسانی هوایی تقریبا در تهران صفر است، اظهار کرد: البته وزارت بهداشت چندین هلی کوپتر خریداری کردند و ما نیز کمک می کنیم زودتر این هلی کوپترها به سیستم وارد شوند.

    در شهر تهران سیستم اعلام خطر وجود ندارد

    نجفی با بیان اینکه در شهر تهران سیستم هوشمند اعلام خطر وجود ندارد، افزود: در این خصوص باید حتما اپلیکیشن های خاصی برای بحران تهران طراحی کنیم و بدین منظور به سازمان فناوری دستور داده شده تا روی این مسئله کار کنند تا روی موبایل شهروندان حتما اپلیکیشن خاص بحران تهران داشته باشیم که همشهریان ما وقتی چنین اتفاقاتی می افتد، اگر از رادیو و تلویزیون فاصله می گیرند، از طریق موبایل بتوانند با این اپلیکیشن ها تصمیم گیری کنند و راهنمایی شوند.

    وی با اشاره به شبکه ارتباطی یکپارچه مدیریت بحران تاکید کرد: سال ها است با وزارت ارتباطات بحث می کنیم و قرار بود در دوره قبلی و فعلی مدیریت شهری شهرداری تهران سیستم بی سیم مستقل داشته باشد. تجربه زلزله اخیر ثابت کرد، حرف ما درست است نیاز به یک سیستم مستقل بی سیم برای شهرداری تهران وجود دارد که متاسفانه تاکنون این مسئله را تائید نکردند.

    نجفی به کمبود منابع برای جستجو و نجات، کمبود منابع بیمارستانی و محدودیت های موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: وزیر بهداشت در یک برنامه تلویزیونی از ایمن بودن بیمارستان های تهران ابراز نگرانی می کرد.

    شهردار تهران با بیان اینکه 150 ایستگاه آتش نشانی در شهر تهران داریم اما در یک شرایط بحران پاسخگو نیست، خاطرنشان کرد: همچنین مسئله امنیت و بروز ناایمنی در وقوع زلزله وجود دارد که نیروی انتظامی باید طرح خود را در این زمینه بیاورد. همچنین شبکه اختصاصی امداد و نجات در شهر تهران اشاره کرد باید یکسری معابر را اختصاص دهیم که وقتی بحران به وقوع می پیوندد این شبکه ها کامل آزاد باشند هیچ اتومبیلی اجازه ورود به این شبکه ها را نداشته باشد.

    خارج شدن مخازن سوخت شهران براساس مصوبه سال89

    وی به مصوبات معطل مانده اشاره کرد و گفت: در مصوبه سال 89 دولت برای همه دستگاه هایی که با بحران و زلزله ارتباط دارند، دو وظیفه مشخصی معین کرده است، البته خود مصوبه اشکالاتی دارد و به نظرم مصوبه غیر اجرایی است. به عنوان مثال گفته است آتش نشانی باید امکان اطفای حریق در 50 هزار نقطه تهران در فاصله زمانی کوتاه را داشته باشد. معلوم است با 150 پایگاه یعنی در لحظه 300 نقطه می توانیم، پوشش دهیم و برای رسیدن به این عدد باید حداقل 5 هزار پایگاه داشته باشیم. مصوبه بسیار دسته بالا گرفته و نقطه اوج انتخاب کرده است. این در حالی است که تقریبا هیچ کاری درباره این مصوبه انجام نشده است و دولت بودجه اختصاص نداده و دستگاه ها نیز پیگیری نکردند.

    نجفی با اشاره به اینکه مصوبه ای از مراجع مختلف مثل شورای عالی شهرسازی، وزارت کشور، شورای هماهنگی شهر تهران و همچنین شورای شهر تهران داشتیم، تصریح کرد: در این مصوبه تصویب کرده بودند مخازن سوخت شهران باید از شهر خارج شود. آنجا یک نقطه خطرناک است. اگر آتش سوزی شود، ممکن است به بمب چند هزار تنی تبدیل شود. وزارت نفت بخش عمده ای از ذخایر سوخت این مخازن را خارج کرده اما خود مخازن را خارج نکرده است. حتما باید این کار انجام شود، وگرنه خطر بزرگی غرب تهران را تهدید می کند.

    شهردار تهران به نقاط قوت و ضعف و راهکارهای پیشنهادی اشاره کرد و افزود: شهروندان با وجود اینکه اصلا آمادگی نداشتند و بخشی از ترس غیرواقعی در دل شهروندان افتاد. مسئولان و فضای مجازی حرف هایی را به قصد و غیر قصد گفتند و مردم را دچار نگرانی کردند. مثلا یک نفر به عنوان متخصص بگوید این پیش زلزله بوده است و زلزله بعدی چند ساعت بعد اتفاق می افتد. هیچ سیستم علمی وجود ندارد که این تشخیص را بدهیم و بعد بگوییم چند ساعت بعد زلزله رخ می دهد، طبیعی است با این حرف شهروندان همه نگران شده و همه از منزل خارج می شوند و اتفاق شب اول برای شلوغی خیابان ها رخ می دهد.

    نجفی به همکاری مردم و مسئولان با یکدیگر اشاره کرد و ادامه داد: در این موضوع یک روحیه همدلی و همراهی دیده می شد که از نقاط قوت این موضوع است و امیدواریم این روحیه همدلی در همه شرایط وجود داشته باشد.

    مکاتبه برای تشکیل کارگروه ملی زلزله در تهران

    نجفی به بیان اشکالات پرداخت و یادآور شد: عده ای به خودروی شخصی خود رفتند و شروع به دور زدن در خیابان ها کردند، این موضوع ترافیکی ایجاد کرد که دعا می کردیم، اتفاق بعدی نیفتد. اگر اتفاقی می افتاد، دو سه ساعت اولیه هیچ فعالیت امدادی در تهران امکان پذیر نبود. این در حالی است که دلیل رجوع مردم به پمپ بنزین ها را نمی دانم و مردم به چه علتی می روند و باک بنزین را پر می کنند.

    شهردار تهران ادامه داد: البته از یکی از مسئولان نقل شده بود که مردم اگر می توانند از تهران خارج شوند که بعدا مشخص شد، این حرف را نزده است و حرف غلطی هم است چون امکان پذیر نیست. در آن 24 ساعت اول به طور متوسط 9 میلیون لیتر بنزین در پمپ بنزین های تهران زده می شود که در انتها به 15 میلیون لیتر رسید. این در حالی است که هیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد. چندین تانکر بنزین در ترافیک ماشین های پشت پمپ بنزین گیر کردند که با یک بروز جرقه و آتش گرفتن تانکر ها خودش یک فاجعه می آفرید.

    وی با اشاره به بافت های فرسوده در پایتخت گفت: 3 هزار و 200 هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که برنامه های زیادی برای نوسازی صورت گرفته است و 41 درصد بافت فرسوده تهران در سال های گذشته نوسازی شده اما هنوز به نقطه ایده آل نرسیده ایم.

    نجفی در ادامه سخنان خود به بیان راهکارها برای جبران کمبود ها پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر شورای شهر موافق باشند باید با دولت برای ایجاد کارگروه ملی زلزله در شهر تهران به ریاست معاون اول مکاتبه کنیم. در دولت اصلاحات در دولت دوم اصلاحات کارگروهی برای زلزله تهران به ریاست دکتر عارف تشکیل شد و اقدامات خیلی خوبی هم انجام شد زیربنای یکسری از مطالعات بعدی گذاشته شد اما بعد ها فعالیت این کارگروه متوقف شد.

    پس از زلزله بلافاصله سالن های ورزشی را آماده کردیم

    نجفی تاکید کرد:‌ ضروری است مسئله ایجاد شبکه همکاری با سازمان های غیر دولتی محلی برای مدیریت رفتارهای اجتماعی دنبال شود. در حال حاضر سمن هایی هستند که می توانند در این زمینه کمک کنند اگر درخواست جدی کنیم گروه های مردمی می توانند خیلی کمک کنند.

    شهردار تهران هم چنین تاکید کرد:‌ باید مقابله با بحران را در سطح اول محلی کنیم. شورا و شهرداری سیاست مدیریت محلی و تقویت محله محوری را داشته اند بنابراین مسایل مدیریت بحران نیز باید در این سیاست دنبال شود.

    وی از پیشنهاد 14 مورد راهکار کوتاه مدت و 20 راهکارهای بلندمدت توسط شهرداری خبر داد و گفت: یکی از مهم ترین موارد اسکان موقف است که در محلات، پارک ها، مساجد، مدارس و پایگاه های مدیریت بحران و سالن های ورزشی صورت می گیرد.

    نجفی در ادامه یادآور شد: پس از زلزله بلافاصله سالن های ورزشی را آماده کردیم و مردم هم استفاده کردند مثلا وزارت ورزش اعلام کرد استادیوم آزادی برای اسکان مردم آماده است به نظرم تصمیم درستی نبود چرا که مردم را به سمتی بردیم که زلزله اتفاق افتاده است. به اضافه اینکه حرکت مردم را توصیه کرد در حالی که برعکس باید در شرایط اضطرار از مردم بخواهیم زیاد حرکت نکنند در محلات ساکن شوند بعد طبق برنامه ای که تنظیم می کنیم تدریجا آنها را به اسکان موقت سوق می دهیم.

    ساخت شهرک اسکان موقت برای تهران

    شهردار تهران در ادامه تأکید کرد: ‌در زلزله ای مانند سرپل ذهاب و شهرهای اطراف برای اسکان موقت بحث عمدتا کانکس است اگر زلزله جدی در تهران اتفاق بیفتد با کانکس نمی توانیم حل کنیم. باید شهرکی را آماده کنیم و زیر ساخت هایی مثل آب و برق و ... فراهم کنیم که شهرک اسکان موقت تهران شود تا در فاز اول امکان تخلیه را فراهم کرده در فاز دوم خود شهرک را آماده کنیم.

    نجفی همچنین به برگزاری جلسات شورای هماهنگی اشاره کرد و گفت: این جلسات رسما سه جلسه بود اما جلسات غیر رسمی زیادی با حضور کل و یا گارگروه های شورا داشتیم و علت عدم اعلام این بود که در مردم ایجاد اضطراب و نگرانی نکند. در مجموع  24 یا 25 جلسه غیر اعلام شده داشتیم، البته همه آن را من شرکت نکردم و این جلسات با حضور مسئولان کارگروه ها برگزار شد.

    وی در ادامه به شایعات مطرح شده درباره حضورش در تهران هنگام وقوع زلزله اشاره کرد و گفت:‌ یکی از سایت ها نوشته بود من کیش بودم من هم گفتم 6 ماه است به کیش نرفته ام که بعدا به خاطر آوردم نماز عید فطر را در کیش خوانده ام.

    نجفی ادامه داد:‌ هنوز هم با سیاست اعلام می کنیم در شرایط بحران خبر دهی کاملا کنترل شود چون در تجربه اول برخی اخبار خوب کنترل نشد، این موضوع بسیار مهم است چون خود صدا  و سیما هم در خبر کنترل 100 درصد ندارد و هر خبر نادرستی ممکن است به یک اضطراب عمومی و بعد خدای نکرده به فاجعه عمومی منجر شود.

    شهردار تهران با ذکر این نکته که درباره مصوبه سال 89 دولت در سومین جلسه شورای هماهنگی مصوبه ای 10 بندی داشتیم تاکید کرد:‌ یکی از آن 10 بند این است که همه دستگاه ظرف مدت سه ماه باید درباره اجرای مصوبه دولت در سال 89 و ماموریتی که به هر دستگاه داده شده است اعلام کنند چه بخش از آن ماموریت با امکانات فعلی قابل اجرا است و در ادامه برای اجرای ماموریت به چه امکاناتی نیاز دارند. قرار شده سازمان مدیریت بحران دو هفته یکبار از دستگاه ها پیکیری کند تا این گزارش را آماده کنند.

    برگزاری مانور همگانی در تمام مناطق تهران طی 3 ماه آینده

    نجفی درخواست کرد طی 3 ماه آینده سازمان امداد و نجات بحران تهران و مجموعه دستگاه های دخیل در این زمینه یک مانور زلزله در تمام مناطق تهران برگزار کنند، در ادامه گفت: آنجا خیلی بحث کردیم آیا امکانش است در سطح تهران برای تمام 22 منطقه در یک روز و یک ساعت مانور برگزار کنیم و به نظر رسید نمی توانیم این موضوع را سازماندهی کنیم پس قرار شد، طی 3 ماه آینده در برخی روزها یک منطقه و برخی روزها چند منطقه با یکدیگر مانور را انجام دهند و تمامی عملیات مورد نظر به اجرا گذاشته شود.

    وی با بیان اینکه درباره 14 پیشنهاد کوتاه مدت و 20 پیشنهاد میان مدت و بلند مدت محاسباتی کردیم و  برخی دقت 100 درصدی نداشته است، اذعان کرد: در کوتاه مدت 90 میلیاردتومان بودجه برای 14 فعالیت نیاز داریم و 25 هزار میلیاردتومان برای میان مدت و بلند در یک برنامه 5 ساله نیازمندیم که رقم 10 هزار میلیاردتومان مربوط به فعالیت های شهرداری و 15 هزار میلیاردتومان مربوط به فعالیت های خارج از شهرداری و دستگاه های اجرایی است که دولت و مجلس باید در این زمینه تصمیم بگیرند.

    شهردار تهران با بیان اینکه روز چهارشنبه ای که شبش زلزله اتفاق افتاد، صبح آن روز با آقایان هاشمی و الویری با دکتر لاریجانی جلسه داشتیم. اتفاقا محور بحث زلزله بود، بدون اینکه پیش بینی و خبر خاصی درباره زلزله باشد آنجا تصمیمات خیلی خوبی گرفتیم. جمع بندی آن جلسه این بود که شهرداری تهران طی دو هفته گزارشی درباره وضعیت پایداری شهر تهران درباره زلزله آماده کند و به روسای قوای سه گانه تقدیم کند و در جلسه روسای سه قوه توضیح داده شود.

    وی در خصوص اینکه محور اصلی این گزارشات را از نظرات شورای شهر، خبرنگاران، اهل فن و ... آماده می کنیم، ادامه داد: این گزارش را روز چهارشنبه به روسای سه قوه می دهیم.

    25 هزار میلیاردتومان مورد نیاز در برنامه 5 ساله رقم مهمی برای مجلس نیست

    شهردار تهران در خصوص اینکه این دو زلزله رخ داده است و شاید مقداری انگیزه را بیشتر کند تا این گزارش را جدی تر بگیرند، اظهار کرد: 25 هزار میلیاردتومان مورد نیاز در برنامه 5 ساله رقم خیلی مهمی برای مجلس نیست. بودجه عمومی دولت در سال آینده 365 هزار میلیاردتومان پیش بینی شده است و اختصاص 5 هزار میلیارد تومان 1.5 درصد از بودجه را به خود اختصاص می دهد.

    وی با تاکید بر اینکه اگر زلزله تهران اتفاق بیفتد 90 درصد حرف ها و پیش بینی هایی که صورت می گیرد قابل اتکا نیست و نمی توان به طور 100 درصد گفت درست است، اذعان کرد: زلزله ای که در تهران اتفاق می افتد بستگی به شدت زلزله دارد، اینکه می گویند یک زلزله در تهران رخ دهد 90 درصد ساختمان ها خراب می شود، اصلا چنین چیزی نیست.

    نجفی با اشاره به اینکه در سر پل ذهاب که نزدیک ترین شهر به مرکز زلزله بوده ساختمان هایی بودند که اصلا هیچ تخریبی در آنها به خاطر موقعیت و استحکام ساختمان ایجاد نشده بود، ادامه داد: اگر مسئله استحکام و پایداری تهران را بالا ببریم، این گونه نیست.

    وی ادامه داد: می گویند آتش سوزی های مهیب به وقوع می پیوندد، در حال حاضر نزدیک ترین دستگاه برای ایجاد سیستم هوشمند برای مقابله با زلزله گاز است و قول داده اند در سال 97 این سیستم هوشمند راه بیفتد.

    شهردار تهران با بیان اینکه کسانی که صحبت می کنند باید دقت کنند نگرانی ایجاد نشود، گفت: باید بخش عمده ای از برنامه های آموزش شهروندی در سرای محلات، مدارس، دانشگاه ها به آموزش همگانی برای زلزله حرکت کند تا آمادگی مردم و دستگاه ها ایجاد شود.

    وی در پایان انتخاب مرتضی الویری به عنوان رئیس شورای عالی استان ها را تبریک گفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو