مدیران خودروعصر اعتبار

در نخستین هفته زمستان ۹۶ رخ داد:

رشد ۲۵ درصدی مبادلات اوراق تسهیلات مسکن

عصر ساختمان- حجم و ارزش مبادلاتی اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته گذشته حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است و خریداران و فروشندگان این اوراق، ۳۰ هزار ورقه تسه را به ارزش ۲۹۸ میلیارد ریال جابه‌جا کرده‌اند.

رشد ۲۵ درصدی مبادلات اوراق تسهیلات مسکن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایبِنا ، در نخستین هفته کاری فصل زمستان، معامله‌گران دادوستد یک هزار و 550 میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 7 هزار و 500 میلیارد ریال را در بازارهای نه‌گانه فرابورس ایران رقم زدند و بدین ترتیب در 5 روز کاری این هفته به طور میانگین روزانه 310 میلیون ورقه به ارزش افزون بر یک هزار و 500 میلیارد ریال دست به دست شد.

    در پی نقل‌وانتقال 921 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 261 میلیارد ریال در بازارهای اول و دوم، نزدیک به 60 درصد از حجم و 30 درصد از ارزش کل مبادلات فرابورس به این دو بازار اختصاص یافت.

    از سوی دیگر بیشترین ارزش مبادلاتی در هفته جاری مربوط به مبادلات صورت‌گرفته در بازار ابزارهای نوین مالی بود؛ به گونه‌ای که 130 میلیون ورقه به ارزش بالغ بر 4 هزار و 500 میلیون ریال در 37 هزار نوبت دادوستدی در این بازار نقل‌وانتقال یافت.

    دادوستدهای بازار پایه نیز به جابه‌جایی 499 میلیون ورقه به ارزش 765 میلیارد ریال منتهی شد که این بازار در مقایسه با هفته پیش با افت 34 درصدی حجم و ارزش مبادلاتی روبه‌رو شده است.

    طی هفته معاملاتی منتهی به هشتم دی‌ماه، شاخص کل فرابورس نیز فرازوفرودهای زیادی را تجربه کرد و در نهایت با یک درصد رشد در ارتفاع 1082 واحدی قرار گرفت.

    میزبانی فرابورس از 3 اخزای جدید در روزهای آغازین زمستان

    در ادامه روند پذیرش اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران، در روز سوم دی‌ماه سه سری اخزای جدید در نمادهای معاملاتی «اخزا604»، «اخزا605» و «اخزا606» در بازار ابزارهای نوین مالی به ارزش مجموعا 480 هزار میلیارد ریال پذیرش شد تا بدین ترتیب از طریق پذیرش و در پی آن عرضه این اوراق جدید، بر عمق بازار بدهی افزوده شود.

    خبر دیگر آنکه بر اساس مصوبه بانک مسکن به تاریخ 16 آبان‌ماه 96 در خصوص افزایش سقف تسهیلات جعاله، مدت اجرای طرح اعطای تسهیلات جعاله مسکن تا سقف 200 میلیون ریال از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، تا پایان سال جاری یعنی 29 اسفندماه 96 تمدید شد.

    اما نگاهی به معاملات اوراق تسهیلات مسکن در این هفته حاکی از آن است که حجم و ارزش مبادلاتی این اوراق نسبت به هفته گذشته حدود 25 درصد افزایش یافته است؛ از این رو خریداران و فروشندگان این اوراق، 30 هزار ورقه تسه را به ارزش 298 میلیارد ریال جابه‌جا کرده‌اند.

    از سوی دیگر در روز پنجم دی‌ماه، نرخ سود روزشمار اوراق مرابحه سلامت در نماد «سلامت6» منتشرشده در تاریخ 22 آذرماه سال جاری، از طریق اطلاعیه‌ای از سوی فرابورس اعلام شد؛ بر اساس این اطلاعیه در 22 خردادماه سال 97 اولین دوره سود اوراق «سلامت 6» پرداخت می‌شود. این اوراق که در روزهای پایانی آذرماه شاهد پذیره‌نویسی آن در بازار ابزارهای نوین مالی بودیم، دارای سررسید چهارساله است.

    بخشی از سهام «ذوب» به‌زودی روی میز فروش می‌رود

    سازمان خصوصی‌سازی قرار است 16.75 درصد از سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان را که متعلق به صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد است در روز 20 دی‌ماه به طور یکجا و شرایطی از طریق عرضه در بازار فرابورس ایران به فروش برساند.

    شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن به عنوان کارگزار عرضه‌کننده این بلوک، تعداد 5 میلیارد و 556 میلیون و 361 هزار و 4 سهم از کل سهام ثبت‌شده شرکت ذوب‌آهن را با قیمت پایه 794 ریال در بازار دوم فرابورس ایران عرضه می‌کند.

    همچنین مطابق با اطلاعیه منتشرشده، ثمن معامله به دو طریق یکجا و نقد، یا نقد و اقساط (در شرایطی که 10 درصد مبلغ نقدی و مابقی در اقساط مساوی شش‌ماهه طی 6 سال با نرخ 13 درصد باشد)، قابل پرداخت است.

    گفتنی است که نماد معاملاتی شرکت ذوب‌آهن اصفهان مهرماه سال 90 در گروه فلزات اساسی در بازار دوم فرابورس درج و معاملات سهام آن از تاریخ 19 بهمن‌ماه همان سال آغاز شد. تاکنون چندین بار سازمان خصوصی‌سازی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی، درصدی از سهام این شرکت را در معرض فروش گذاشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار