مدیران خودروعصر اعتبار

لزوم تقویت آیین نامه ساختمانی ۲۸۰۰ بعد از زلزله کرمانشاه

عصر ساختمان- در دومین دومین نشست تخصصی دانشگاه رازی با موضوع زلزله استان کرمانشاه بر لزوم تقویت آیین نامه ساختمانی ۲۸۰۰ به خصوص ارزیابی زمین محل ساخت تاکید شد.

لزوم تقویت آیین نامه ساختمانی ۲۸۰۰ بعد از زلزله کرمانشاه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از  ایرنا؛ دومین نشست تخصصی دانشگاه رازی با موضوع زلزله استان کرمانشاه روز پنج شنبه در دانشکده ادبیات دانشگاه رازی برگزار شد و هشت نفر از اعضای هیات علمی در خصوص آخرین یافته های خود از زلزله کرمانشاه سخنرانی کردند.
    در ابتدای این نشست، محمد ابراهیم اعلمی آل آقا رئیس دانشگاه رازی با اشاره به توسعه تحصیلات تکمیلی در سال های اخیر بر کاربردی شدن پایان نامه ها تاکید کرد و گفت: سیاست جدید وزارت علوم امتیازبندی پایان نامه ها با توجه به نتایج آنها است که این موضوع در راستای تحقق عدالت آموزشی و تامین نیازهای کشور است.
    او ادامه داد که طرح پیشنهادی باید در چارچوب مباحث کاربردی و توسعه ای کشور تصویب شود تا خدمات علمی دانشگاه در خدمت مباحث جدی جامعه قرار بگیرد.
    آل آقا ابراز امیدواری کرد که خدمات علمی دانشگاه منجر به کم شدن فشار بر روی محرومین جامعه شود.

    **واقعیت های اجرای آیین نامه 2800 در مناطق زلزله زده کرمانشاه
    در ادامه این همایش علی اکبر اختری رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه در خصوص ضوابط آیین نامه ای و واقعیت های اجرا سخنرانی کرد.
    او گفت: در بررسی ساختمان های تخریب شده محله فولادی سرپل ذهاب مجموعه ای از عوامل مشاهده شد که منجر به تخریب شده بودند از جمله در برخی از ساختمان ها از بتن مقاومی استفاده نشده بود و یا اینکه اکثر ستون ها قالب دوخت نداشتند.
    اختری ادامه داد: فواصل آرماتور بندی نیز طبق آیین نامه رعایت نشده بود و ضعف اتصال نیز وجود داشت.
    وی افزود: در برخی از ساختمان ها هیچگونه پیوستگی بین تیر و ستون به وجود نیامده بود و اینکه طبق آیین نامه مجاز نیستیم آرماتور زیاد بگذاریم که متاسفانه این کار را برای کوچک کردن ستون در برخی از ساختمان ها انجام داده بودند.
    رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه به فرو ریختن دیوارهای پیرامونی نماها به دلیل ضعف در اجرای 'وال پست'(نگه دارنده دیوار) نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه ضوابط اجرای وال پست در آیین نامه 2800 خیلی ضعیف است و فقط چند توصیه در این زمینه وجود دارد.
    او همچنین از توجه نکردن به وضعیت زمین در ساخت واحدهای محله فولادی انتقاد کرد و بیان داشت: در عمق 12 متری زمین یک لایه خاک رسی وجود دارد که کنارش رودخانه است.

    **بررسی گسل های ایران و کرمانشاه
    مهنوش بیگلری عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه رازی نیز دیگر سخنران مراسم بود که در خصوص بررسی اثرات تکتونیکی (زمین ساخت) و لرزه شناسی بر آسیب پذیری سازه ها صحبت کرد.
    به گفته بیگلری در پوسته ایران تعداد زیادی گسل وجود دارد که این گسل در رشته کوه زاگرس از حوالی پیرانشهر شروع و تا هرمزگان امتداد دارد و سالیانه 18 سانتیمتر نیز جا به جایی دارد.
    وی افزود: پوسته ایران چون نرم نیست نیروی درونی زمین ذخیره می شود و به فواصل 100 یا 200 و یا هزار ساله زلزله بزرگی اتفاق می افتد.
    این استاد دانشگاه در ادامه گفت: شاید پیش از این فکر می کردیم که در زاگرس احتمال زلزله بزرگ وجود ندارد اما زلزله کرمانشاه خلاف این را ثابت کرد.
    بیگلری با بیان اینکه در ناحیه استان کرمانشاه چهار گسل وجود دارد، افزود: یک گسل مربوط به بخش کنگاور ، صحنه و دینور است، گسل بعدی از حوالی اسلام آباد غرب می گذرد ، گسل بعدی در مرز ایران و عراق است و آخرین گسل نیز در خاک عراق است که البته می تواند استان کرمانشاه را تحت تاثیر قرار دهد.
    به گفته وی کانون اصلی زلزله اخیر ازگله بود که در نتیجه آن 120 سانتیمتر جا یه جایی زمین در وسعت 60 کیلومتر اتفاق افتاده است. ( 90 سانتیمتر بالا آمدگی و 30 سانتیمتر پایین آمدگی)
    بیگلری بیشترین تخریب زلزله را مربوط به سرپل ذهاب با بالاترین شتاب ثبت شده عنوان کرد.
    وی در پاسخ به این موضوع که چرا در سرپل ذهاب برخی از ساختمان ها سالم مانده و برخی نیز تخریب شده اند گفت: مسائل مربوط به زمین نیز در آیین نامه 2800 جای کار دارد چرا که بیشتر مسائل آیین نامه سازه ای است.
    این عضو هیات علمی در پاسخ به این پرسش که چکار کنیم در هنگام زلزله آسیب کمتری ببینیم بیان داشت: در ابتدا باید به شناسایی درست زمین برای ساخت توجه شود، سپس ساختمان های امن تری بسازیم و قبل از وقوع زلزله طرح نقشه مدیریت بحران داشته باشیم و در پایان به موضوع آموزش همگانی توجه داشته باشیم اینکه به هنگام وقوع زلزله کجای ساختمان امن تر است.
    بیگلری ادامه داد باید مثلث نجات را بشناسیم و هنگام وقوع زلزله سعی نکنیم از ساختمان خارج بشویم چرا که ممکن است آپارتمان های اطراف بر روی ما آوار شود برای همین باید تا اتمام زلزله در ساختمان باقی بمانیم.
    وی تاکید کرد زلزله بلا نیست بلکه نهادی در طبیعت است که ما باید خود را با آن هماهنگ کنیم چرا که اگر ساختمان های امنی داشته باشیم زلزله به ما آسیبی نخواهد زد.

    ** ارزیابی سازه ای و غیر سازه ای مناطق زلزله زده کرمانشاه
    حمید توپچی نژاد مدیر گروه مهندسی عمران دانشگاه رازی نیز با موضوع ارزیابی عملکرد اجرای سازه ای و غیر سازه ای سخنران بعدی این همایش بود.
    وی در تعریف استاندارد 2800 گفت: طبق این استاندارد ایمنی جانی ساختمان باید تضمین شود و همینکه سازه در هنگام زلزله فرو نریزد کفایت می کند و ضرورتی ندارد بعد از زلزله ساختمان دوباره قابل استفاده باشد.
    به گفته توپچی نژاد طبق آیین نامه به هنگام زلزله ستون ها نباید آسیب ببیند که لازمه اش آرماتورگذاری صحیح است.
    وی افزود: رمز داشتن ساختمان های بتنی مقاوم ایجاد محصور شدگی مناسب است که شکست برشی برخی از ستون ها نتیجه توجه نکردن به این موضوع بوده است.
    این عضو هیات علمی دانشگاه رازی، کیفیت پایین بتن را دیگر دلیل تخریب برخی از ساختمان ها عنوان کرد و گفت: در میان بتن حتی گلوله های خاک نیز مشاهده شده است.
    توپچی نژاد در ادامه به اهمیت استفاده از مهاربند اشاره کرد و گفت: در آیین نامه های آمریکا استفاده از مهاربندهای ویژه الزامی شده است و باید توجه داشت از این به بعد ریسک زلزله را در کرمانشاه باید بالا بدانیم.
    وی ریختن دیوارها را به خاطر غفلت بزرگ مهندسان در سراسر کشور عنوان کرد و افزود: تعداد زیادی از ساختمان ها جوش مناسبی نداشتند و این زلزله اشتباهات مهندسی زیادی را به ما نشان داد.
    مدیر گروه مهندسی عمران دانشگاه رازی، بهترین سیستم تامین دیوارها را استفاده از دیوار خشک عنوان کرد و گفت: سفال مصالح مناسبی برای دیوار نیست به خصوص اینکه دوغاب پشت دیوار اگر حدود هفت سانتیمتر ضخامت داشته باشد در عمل سبک سازی انجام نشده است.
    توپچی نژاد در پایان گفت: در یک قرن اخیر در ایران 15 زلزله بالای 6 و نیم ریشتر اتفاق افتاده است و 117 هزار نفر نیز تلقات انسانی داشته ایم.
    او ادامه داد: سهم ما از کل تلفات انسانی دنیا در یک قرن اخیر پنج درصد بوده است در حالی که یک درصد جمعیت دنیا را داریم لذا فکر می کنم مجریان و مهندسان ناظر متهمان اصلی تلفات بالای انسانی کشور ما باشند.

    **راه های پیشگری از زمین لغزش
    در ادامه این همایش محمد حاجی عزیزی عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه رازی در خصوص زمین لغزش های زلزله ، پیامدها و راهکارها سخنرانی کرد.
    وی گفت: با اینکه اعتقاد بر این است در جاهایی با شیب تند زمین لغزش اتفاق می افتد اما در حقیقت باید گفت هیچ جای دنیا از زمین لغزش در امان نیست.
    حاجی عزیزی ادامه داد: مطالعات نشان می دهند بسیاری از شیب های اطراف سرپل ذهاب از قبل از زلزله در حال لغزش بوده اند و این موضوع نشان می دهد منطقه مستعد یک زمین لغزش بزرگ بوده است.
    به گفته وی راه های پیشگیری از زمین لغزش شامل خاکریزی، خاکبرداری، اصلاح عوارض زمین، جلوگیری از فرسایش شیب، استفاده از پوشش گیاهی، ایجاد زهکشی در مکان های مناسب و هدایت جریان آب به مسیرهای مطمئن و غیره می شود.
    این استاد دانشگاه ادامه داد که بعد از اتفاق افتادن زمین لغزش باید راهکارهای فنی کم هزینه برای پایدارسازی اجرا شود از جمله خاکبرداری بالادست، خاکریزی پایین دست ، ایجاد ستون های سنگی و غیره.
    حاجی عزیزی در پایان به روستا نشینان پایین دست شیب در سرپل ذهاب توصیه کرد که دیگر در آنجا خانه نسازند.
    زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
    این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی