مدیران خودروعصر اعتبار

موزه‌ها و بناهای تاریخی پایتخت تاب زمین لرزه را ندارند

عصر ساختمان- رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در خصوص وضعیت موزه های تهران پس از وقوع زمین لرزه های اخیر در پایتخت، گفت: زمین لرزه‌های اخیر تهران نگرانی ما را در خصوص وضعیت آثار تاریخی و فرهنگی پایتخت بیشتر کرده است، چراکه سازه های این میراث در حالت طبیعی نیز در معرض آسیب قرار دارند.

موزه‌ها و بناهای تاریخی پایتخت تاب زمین لرزه را ندارند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حسن خلیل آبادی گفت: موزه ها و میراث فرهنگی و تاریخی پایتخت مقاومت لازم را در برابر زمین لرزه ندارند.

    وی با بیان اینکه بسیاری از سازه‌های میراث فرهنگی به خوبی نگهداری نمی‌شوند، عنوان کرد: بسیاری از بناهای تاریخی تهران در حالت عادی نیز وضعیت استقامتی مناسبی ندارند و با وقوع یک زمین لرزه با قدرت زیاد، قطعا آسیب جدی می‌بینند. 

    رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه زمین لرزه 5.2 ریشتری پایتخت، به برخی از موزه ها آسیب زده بود، اذعان داشت: حتی سقف بازار شهر ری که از قبل ترک داشت، دچار آسیب بیشتری شده و وضعیت دیگر بناها هم به همین شکل است.

    خلیل آبادی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران امکانات کمی برای محافظت از این بناها را دارد، گفت: حدود 400 آثار فرهنگی در تهران به ثبت رسیده است که شاید تعداد کمی از آن‌ها در شرایط مطلوب نگهداری می شود، اما در حالت عادی نیز این بناها در معرض آسیب قرار دارند.

    وی افزود: زمین لرزه‌های اخیر تهران نگرانی ما را در خصوص وضعیت آثار تاریخی و فرهنگی پایتخت بیشتر کرده است، چرا که کاروانسرای خانات، عمارت ظهیرالدوله، خانه خازن الملک و حتی موزه فرش از نظر نگهداری در شرایط مناسب قرار نگرفته اند و با تذکرات ما در شورای شهر تهران برخی از ایرادات آن ها رفع شده است.

    براساس گزارش شهرنوشت، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه حتی میراث فاخری که به صورت لوکس نگهداری می شوند نیز به روز و با سیستم امنیتی و ایمنی مدرن نگهداری نمی‌شوند، اظهار کرد: البته سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران مشکلات بودجه‌ای دارد و باید وظیفه نگهداری از میراث فرهنگی را به بخش خصوصی واگذار کرد، چراکه بخش خصوصی در این زمینه بهتر از بخش دولتی عمل می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی