مدیران خودروعصر اعتبار

دانستنی‌های پیش از زلزله را در این گزارش دنبال کنید؛

چگونه برای زلزله آماده شویم؟

عصر ساختمان- می توان گفت که تقریبا همه نواحی ایران در معرض خطر وقوع زمین لرزه قرار دارد و آمادگی پیش از وقوع زلزله امری اجتناب ناپذیر است.

چگونه برای زلزله آماده شویم؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ از جمله ترسناک‌ترین و مخرب‌ترین پدیده‌های طبیعت‌، وقوع زلزله(زمین‌لرزه) و عواقب وحشتناک آن است و حتی اگر قدرت زمین لرزه که با مقیاس ریشتر سنجیده می شود کم باشد، اخبار مرتبط با آن و پیش زمینه ذهنی که افراد در این مورد دارند استرس و اضطراب و بار روانی بسیاری را برای مردم به دنبال دارد.

    کارشناسان جابجایی ناگهانی زمین را علت وقوع زمین لرزه می دانند و در واقع باید گفت که این جابجایی به دلیل آزاد شدن فشاری است که در یک مدت زمان طولانی تراکم پیدا کرده است.

    قشر کره زمین از صفحات زمینی تکتونیک عظیمی تشکیل شده است و این صفحات به آرامی روی هم، در کنار هم و در زیر یکدیگر حرکت می‌کنند. این حرکت گاهی اوقات تدریجی است و در برخی مواقع نیز این صفحات به یکدیگر قفل شده و قادر به تخلیه انرژی متراکم نبوده و وقتی‌که این انرژی متراکم زیاد شود، صفحات از همدیگر جدا می‌شوند و در نهایت زلزله رخ می دهد.

    اگر این روند در ناحیه‌ای پرجمعیت روی بدهد، منجر به بروز تلفات و صدمات جانی و خسارات فراوان مالی خواهد شد. تقریباً می‌توان گفت تمام نقاط ایران در معرض خطر وقوع زمین‌لرزه قرار دارد‌.

    اقدامات حفاظتی و مراقبتی پیش از زلزله
    از جمله اقداماتی که باید پیش از وقوع زلزله انجام دهیم و نسبت به رفع نواقص موجود در محل زندگی خود اقدام کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1- رفع عیوب سیم‌کشی ساختمان‌، نشت خطوط گاز و ‌ترکیدگی لوله‌های آب و فاضلاب.

    برای این کار می‌توان از یک متخصص کمک گرفت و فراموش نکنید که افراد بدون صلاحیت نباید دست به ترمیم ‌لوله‌های انتقال گاز یا سیم برق بزنند.

    2- آبگرمکن‌، یخچال‌، اجاق گاز، کمد لباس و نظایر این‌ها را ‌باید به کف و دیوار منزل محکم کرد و در صورت امکان و صلاحدید کارشناسان دریچه‌ای خودکار برای شیر اصلی گاز نصب شود که با لرزش‌های قوی‌، جریان گاز را قطع کند و از وقوع هرگونه انفجار جلوگیری کند.

    3- هنگام اجرای هرگونه ساخت و ساز، باید اطمینان پیدا کرد ‌که ستون‌ها به درستی روی فونداسیون قرار گرفته‌اند.

    4- برای جلوگیری از نشت گاز و آب بهتر است از لوله‌های قابل انعطاف استفاده شود تا در صورت بروز حادثه از شکستگی در امان بمانند.

    5- بهتر است پیش از وقوع زلزله، نقاط امن خانه مشخص شوند. در زمان اجرای مانور از نقاطی چون زیر میز یا در گوشه و کنج دیوار برای پناهگیری استفاده می شود و این نقاط در زمان وقوع زلزله نیز امنیت و حفاظت نسبتا خوبی دارند.

    6- بهتر است هر چند وقت یک‌بار با اعضای خانواده‌، مانور زمین‌لرزه تمرین شود.

    مرور و اجرای نکات فوق پیش از وقوع زمین لرزه، می تواند  به شما در حفظ جانتان کمک کند و شما را از خطرات احتمالی در امان نگهدارد. فقط کافی است شرایط، موقعیت و مکانی که در آن زندگی می کنید را با استانداردها تطبیق دهید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار