مدیران خودروعصر اعتبار

بانک مسکن اعلام کرد:

ابزار بانک مسکن برای تحقق اهداف قانون احیای بافت‌ های فرسوده

عصر ساختمان- مهم‌ترین گام اجرایی برای تحقق اهداف قوانین ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن با تشکیل صندوق پس‌ انداز مسکن یکم و تعیین پایین‌ ترین نرخ سود تسهیلات برای آن در دولت تدبیر و امید برداشته شد.

ابزار بانک مسکن برای تحقق اهداف قانون احیای بافت‌ های فرسوده
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، ماموریت اصلی بانک مسکن در چهار سال پیش‌ رو که در سند چشم‌ انداز 1400 این بانک گنجانده شده است، تسهیل فرآیند تامین مالی حوزه مسکن و توسعه شهری و اعطای تسهیلات جهت تامین مسکن تمامی خانوارهای فاقد مسکن و ارائه خدمات مالی، بانکی و مشاوره‌ای به فعالان، توسعه‌گران و سازندگان واحدهای مسکونی منطبق با الگوی مصرف برای اقشار میان‌ درآمد و کم‌ درآمد است. در این میان با توجه به دغدغه‌مندی دولت در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده، تاکید بانک مسکن بر هدایت و گسیل بخش قابل توجهی از تسهیلات به سمت بافت‌های فرسوده است.

    برای این منظور بانک مسکن با مرور و مداقه در تمام قوانین، مصوبات و سیاست‌های بالادست بخش مسکن برنامه‌های تسهیلاتی خود را تنظیم کرده است. از مهمترین قوانین در این بخش که بانک مسکن به عنوان تنها بانک عامل این بخش از اقتصاد برای اجرای آن تلاش کرده است، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن است. این قانون با هدف تامین مسکن و سهولت دسترسی فاقدان مسکن به ویژه گروه‌های کم‌ درآمد به خانه مناسب، ارتقاء کیفی و کمی مسکن تولیدی کشور، حمایت از سرمایه‌گذاری در امر تولید مسکن با استفاده از فناوری‌های نوین و تولید صنعتی مسکن، بهسازی و نوسازی بافت‌ های فرسوده شهری و سکونت گاه‌های غیررسمی و مقاوم‌ سازی واحدهای مسکونی موجود تدوین و دولت موظف شده در این راستا تسهیلات بانکی ارزان قیمت به متقاضیان پرداخت کند.

    بانک مسکن در دولت یازدهم بخشی از مهم‌ ترین گام‌های اجرایی برای تحقق اهداف این قانون را برداشت، به این ترتیب که صندوق پس‌ انداز مسکن یکم را برای اعطای تسهیلات ارزان و در استطاعت به زوج‌های جوان تشکیل داد و نرخ سود تسهیلات از این محل را یک‌ رقمی کرد. با توجه به رقم قابل توجه این تسهیلات تا سقف 80 میلیون تومان به هر یک از زوجین متقاضی که در صندوق مذکور سپرده‌گذاری کرده باشند، رتبه پایین ترین سود تسهیلات به جز پرداختی‌ها در قالب «قرض‌ الحسنه» در کل شبکه بانکی کشور، اکنون به تسهیلات خرید مسکن صندوق پس‌ انداز مسکن یکم تعلق دارد.
    بانک مسکن همچنین برای اجرایی کردن قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری سود تسهیلات صندوق پس‌ انداز مسکن یکم را که برای عموم تسهیلات‌گیرندگان 9/5 درصد تعیین شده، برای کسانی که قصد خرید مسکن در بافت‌های فرسوده را داشته باشند، به 8 درصد کاهش داده است که در نوع خود مشوق بی‌نظیری برای احیای بافت‌های فرسوده محسوب می‌شود و یک آپشن اضافه روی خانه‌هایی که در این مناطق ساخته می‌شود، برای متقاضیان مصرفی مسکن است؛ به این معنا که در زمان فروش، آن‌ دسته از خریداران مسکن که امکان بازپرداخت اقساط یک‌ میلیون و 400 هزار تومانی تسهیلات 160 میلیون تومانی زوجین صندوق یکم را نداشته باشند، با خرید در بافت فرسوده، اقساط کمتری خواهند پرداخت.

    صندوق پس‌ انداز مسکن یکم که استقبال از سپرده‌گذاری در آن، روز به روز بیشتر می‌شود و این روزها به انتخاب اول خانه‌ اولی‌ها از میان سرفصل‌های مختلف تسهیلاتی تبدیل شده است، احیاگر قانون تشویق پس‌ انداز مسکن نیز بوده است. نسخه اولیه این قانون در سال 1346 به تصویب مجلس وقت رسید و در قالب آن مقرر شد بانک مسکن که در آن دوره تحت عنوان «بانک رهنی ایران» از آن یاد می‌شد، با هدف کمک به خانه‌سازی و تامین موجبات خانه‌دار شدن مردم از طریق جلب پس‌ اندازهای خصوصی در بانک و صندوق پس‌ انداز مسکن برنامه‌ریزی کند.

    در برنامه افق 1400 بانک مسکن، نقشه‌ دقیقی برای عملیاتی شدن تصویب‌ نامه هیات دولت در زمینه اعطای تسهیلات مسکن حمایتی نیز ترسیم شده است. در قالب طرح مسکن حمایتی دولت برای آن دسته از افرادی که قادر به تامین زمین برای ساخت مسکن هستند، تسهیلاتی برای تامین مسکن به صورت ملکی در نظر گرفته شده است. بر اساس بخشی از برنامه مسکن حمایت، مشمولان این طرح در آینده مشمول دریافت تسهیلات ساخت 30، 40 و 50 میلیون تومانی بر حسب جمعیت شهرها خواهند شد. افزون بر این مدل‌های دیگری نیز در خصوص پرداخت تسهیلات در قالب مسکن حمایتی و اجتماعی پیش‌ بینی شده که اجرای آن بر حسب منابع در دستور کار قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی