مدیران خودروعصر اعتبار

روایت دوم از رونق معاملات مسکن

عصر ساختمان- تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن، صعود معاملات به سکوی «رونق» را که آمارهای گزارش دفتر اقتصاد مسکن نیز چند روز پیش آن را روایت کرده بود، تایید می‌کند.

روایت دوم از رونق معاملات مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، برابر گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن در آذر ماه 96، شمار معاملات ماهانه آپارتمان مسکونی در این ماه با رسیدن به 17 هزار و 776 فقره، به مرز 18 هزار واحد که نشان‌دهنده رونق کامل بازار مسکن است، نزدیک شد. حجم معاملات مسکن در آذر ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2/ 50 درصد و نسبت به آبان ماه 4/ 20 درصد رشد کرده است. این آمارها که در آخرین ماه پاییز که به شکل سنتی خبری از رونق در بازار نیست، ثبت شده، حکایت از آن دارد که بازار مسکن گرم‌تر از چیزی است که تا کنون به نظر می‌رسید.

    اگرچه گزارش دفتر اقتصاد مسکن نیز که در آغاز هفته منتشر شد، حجم معاملات مسکن را در مرز 17 هزار واحد مسکونی اعلام کرده است که حدود 1000 فقره با آمار بانک مرکزی فاصله دارد، اما سمت‌وسوی حرکت بازار در هر دو گزارش با یکدیگر منطبق و موید بازگشت رونق به بخش مسکن است.

    گزارش بانک مرکزی میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران را پنج میلیون و 90 هزار تومان اعلام کرده که در این بخش نیز یک اختلاف جزئی با گزارش دفتر اقتصاد مسکن وجود دارد؛ به این ترتیب که گزارش این دفتر از بازار مسکن در آذر ماه میانگین قیمت مسکن را قدری کمتر از پنج میلیون تومان اعلام کرده است. اطلاعات بانک مرکزی حکایت از رشد 9/ 41 درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران نسبت به آذر ماه پارسال دارد و نشان می‌دهد مسکن در تهران در مقایسه با آبان ماه نیز 1/ 4 درصد گران‌تر شده است.

    در آخرین ماه فصل پاییز، بیشترین رشد متوسط قیمت مسکن در مقایسه با آذر سال گذشته به منطقه پنج با افزایش 4/ 24 درصدی قیمت‌ها تعلق دارد. منطقه پنج در ماه‌های گذشته همواره در صدر تقاضای خریداران مسکن بوده و به همین خاطر تغییرات قیمتی در این منطقه کاملا محسوس است. سهم این منطقه از معاملات مسکن طی آذر ماه 9/ 14 درصد بوده و پس از آن مناطق 4 و 2 با 4/ 11 و 9/ 9 درصد، به ترتیب در رتبه‌های بعدی مناطقی که میزبان بیشترین معاملات مسکن بوده‌اند، قرار دارند. کمترین میزان رشد قیمت مسکن در آذر ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز به منطقه 16 با 3/ 5 درصد رشد قیمت تعلق دارد.  بر اساس این گزارش، گران‌ترین منطقه تهران در حال حاضر منطقه یک است که میانگین قیمت مسکن در آذر ماه در محدوده این منطقه 10 میلیون و 637 هزار تومان بوده است. گزارش بانک مرکزی همچنین اطلاعاتی درباره تحولات بازار املاک اجاری نیز ارائه کرده است. بر اساس این گزارش در آذرماه سال 96 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 8/ 10 و 7/ 9 درصد رشد کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار