مدیران خودروعصر اعتبار

زلزله تهران (۱۴۲)

توضیح سازمان زمین شناسی درباره زلزله ملارد و گسل‌های تهران

عصر ساختمان- شتاب ثبت شده در ایستگاه ملارد، که برای زلزله بامداد ۶ دی ماه ۱۳۹۶ ثبت شده، تأثیری بر روی گسل‌های فعال تهران ندارد.

توضیح سازمان زمین شناسی درباره زلزله ملارد و گسل‌های تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، به دنبال زمین‌لرزه‎ای با بزرگای 4.2 ریشتر که در ساعت 00:54:33 بامداد چهارشنبه 6 دی ماه در عمق 12 کیلومتری زمین رخ داد، نشست ستاد بحران این سازمان به‌طور مجدد با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان به منظور بررسی این زمین لرزه برگزار شد.

    نتایج بررسی‌ها و اظهارنظرات کارشناسان و متخصصان گروه لرزه زمین‌ساخت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این نشست به شرح زیر عنوان شده است:

    -1شتاب ثبت شده در ایستگاه ملارد، بیشینه شتاب 40 سانتیمتر بر مجذور ثانیه (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) را برای زلزله بامداد 6 دی ماه 1396 ثبت کرده که این میزان شتاب تأثیری بر روی گسل‌های فعال تهران نخواهد داشت. البته این مسئله موجب فراموشی بحث مخاطرات ناشی از عملکرد گسل‌های فعال تهران نخواهد بود.

    -2 در سلسله جبال البرز و به ویژه تهران وجود گسل‌های فعال فراوان عامل لرزه‌خیزی منطقه است و به‌نظر می‌رسد که در حال حاضر انرژی آزاده شده حاصل زلزله‌های ناشی از فعال شدن گسل جنوب کرج – ماهدشت نقشی در افزایش فعالیت گسل‌های تهران نداشته باشد.

    -3گاردین به‌صورت جدی نسبت به افزایش وقوع زلزله‌های با بزرگای بیشتر از 7 در سال 2018 هشدار داده است که حاصل کاهش سرعت حرکت وضعی (چرخش زمین به دور خود) است (منبع گاردین برگرفته از دو مقاله منتخب امسال در انجمن زمین‌شناسی آمریکا–پیوست شماره 1)

    -4مطالعات پیش‌نشانگری زمین‌لرزه در همه مراکز دنیا جنبه پ‍ژوهشی و محلی دارد و تاکنون هیچ مرجع علمی معتبری، هشدار زمین‌لرزه خارج از محدوده تحت پایش خود منتشر نکرده است.

    -5کامل‌ترین بانک اطلاعات گسل‌های کشور در اختیار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان متولی شناسایی و معرفی سرچشمه‌های لرزه‌زا است.

    -6نتایج مطالعات گذشته گروه لرزه‌زمین‌ساخت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نشان داده گسل ماهدشت-جنوب کرج گسلی است با راستای به تقریب شرقی-غربی است و مطالعات تکتونیک فعال و ریخت زمین‌ساختی، فعالیت گسل را در دوره کواترنری نشان می‌داد که بر همین اساس رخداد زمینلرزه روی این گسل دور از انتظار نبود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار