مدیران خودروعصر اعتبار

در نامه آخوندی به استانداران مطرح شد؛

عوارض شهرداری هزینه زیادی بر دوش مردم می گذارد

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به استانداران اعلام کرد: چنانچه مقرر باشد هزینه خدمات از طریق عوارض از مردم اخذ شود، سرانه نسبتا سنگینی بر هزینه خانوار تحمیل خواهد شد.

عوارض شهرداری هزینه زیادی بر دوش مردم می گذارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عص ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی با اشاره به اینکه در حال حاضر بر اساس گزارش شهرداری تهران تعداد واحدهای مسکونی که برای دریافت عوارض نوسازی شناسایی شده اند 3.4 میلیون واحد است، یادآور شد: با احتساب بعد خانوار بر اساس آمار 95 که 3.3 نفر است حداقل ظرفیت جمعیت پذیری شهر تهران را 11.22 میلیون نفر نشان می‌دهد.

    وی افزود: چنانچه بر اساس طرح جامع مصوب تهران عمل می‌شد ظرفیت جمعیت‌پذیری تهران به 10.8 میلیون نفر و چنانچه بر اساس طرح تفصیلی اقدام می‌شد این ظرفیت به 12 میلیون نفر می‌رسید و اگر قرار باشد شهرداری همچنان به عرضه‌ی تراکم ادامه دهد میزان ظرفیت بستگی به میزان تخلف آن دارد.

    وزیر راه وشهرسازی که این مطالب را در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور یادآوری کرد، ادامه داد: این در حالی است که جمعیت تهران 8.7 میلیون نفر بر اساس آخرین سرشماری است و پیش بینی تحول جمعیتی چندانی در سال‌های پیش رو نیست.

    انگیزه سوداگرانه برای گسترش شهرها

    آخوندی ابراز داشت: طرح‌های تجدیدنظر طرح‌های جامع اکثر شهرها در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران حاکی از آن است که اکثر آن‌ها به جمعیت پیش‌بینی شده در افق طرح‌ها نرسیده اند. تراکم نفر در هکتار اکثریت غالب شهرهای ایران کمتر از 65 نفر است. این به مفهوم این است که ظرفیت موجودشان پاسخگوی رشد جمعیتی آتی آن‌ها است و یا آنکه با تغییر مختصری امکان پاسخگویی فراهم می‌آید.

    وی توضیح داد: بنابراین، تقاضا برای گسترش محدوده‌ها در اکثر شهرها تقاضای سوداگرانه بر روی زمین است. مفهوم دیگر این وضعیت بهره وری پایین شهرها و گران تمام شدن نرخ خدمات شهری برای مدیریت شهری است.

    اخذ عوارض شهری، بار سنگین بر دوش خانوار

    وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: در این وضعیت، چنانچه مقرر باشد هزینه خدمات از طریق عوارض از مردم اخذ شود، با توجه به سطح درآمد سرانه بار نسبتا سنگینی بر هزینه خانوار تحمیل خواهد بود و اگر قرار باشد از محل منابع دولت پرداخت شود که دولت برای هزینه های مستقیم خود دارای کسری جدی است با این وجود بخش قابل توجهی از درآمدهای شهرداری‌ها از طریق کمک‌های دولت است.

    وی افزود: بنابراین‌، در عمل وضع همین خواهد شد که شهرداری‌ها با کسری منابع روبرو هستند و لاجرم بر کیفیت خدمات‌شان اثر می‌گذارد. این موضوع حتی در مورد تهران نیز مصداق دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی