مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل دفتر مقرارت ملی و کنترل ساختمان خبر داد:

تدوین پیش‌نویس اولیه آیین‌نامه اجرایی کاهش تلفات مصرف انرژی در بخش ساختمان

عصر ساختمان- مدیرکل دفتر مقرارت ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: جلسه قرائت پیش‌نویس اولیه آیین نامه اجرایی " کاهش تلفات مصرف انرژی در بخش ساختمان" با حضور نمایندگانی از وزارت‌خانه‌های مختلف در دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهر سازی برگزار شد.

تدوین پیش‌نویس اولیه آیین‌نامه اجرایی کاهش تلفات مصرف انرژی در بخش ساختمان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حامد مانی‌فر گفت: آیین نامه" کاهش تلفات مصرف انرژی در بخش ساختمان" با محوریت وزارت راه و شهرسازی و با همکاری وزارتخانه‌های نفت و نیرو تهیه خواهد شد.

    مانی‌فر با تشریح ماده 44 قانون برنامه ششم توسعه کشور بیان داشت: طبق این قانون دولت مکلف است که به منظور افزایش ارزش افزوده انرژی و تکمیل زنجیره ارزش و کاهش شده انرژی مصرف انرژی برای واحد تولید در طول اجرای قانوان برنامه ششم توسعه اقدامات خاصی را انجام دهد.

    وی افزود: بر اساس ماده 44 قانون برنامه ششم توسعه باید ترتیبی اتخاذ شود که سالانه تلفات انرژی در بخش ساختمان، 5 درصد کاهش یابد و همچنین آیین‌نامه اجرایی طی مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارتخانه راه و شهرسازی، نفت و نیرو تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد.

    مدیرکل دفتر مقرارت ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش‌نویس اولیه توسط وزارت راه و شهرسازی آماده و برای دو وزارتخانه همکار ارسال شده است گفت: دو وزارتخانه نفت و نیرو امروز بعداز مطالعه و بررسی پیش‌نویس طرح پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی، آیین نامه پیشنهادی خود را هم در جلسه ارائه کردند و ضمن بررسی این آیین نامه‌ها نقاط مشترک سه پیش‌نویس استخراج شد و در این جلسه نظرات سه وزارتخانه به بحث و بررسی گذاشته شد.

    مانی‌فر با بیان اینکه اتلاف انرژی در کشور بیشتر در ساختمان‌های دولتی و ساختمان‌های بخش خصوصی دیده می‌شود گفت: این آیین‌نامه به ساختمان‌های دولتی و بخش خصوصی که به دلیل داشتن کثرت ساختمان‌ و تنوع بهره‌برداران نگاه ویژه ای خواهد داشت.

    مدیرکل دفتر مقرارت ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه از تعداد ساختمان‌های بخش دولتی اطلاع دقیقی نداریم تصریح کرد: مکاتبه‌ای با وزارت امور اقتصادی و دارایی برای اطلاع از تعداد ساختمان‌های دولتی داشته‌ایم که تا کنون منجر به نتیجه نشده است.

    مانی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در بخش‌های مرتبط با مدیریت انرژی در ساختمان مشکل داریم افزود: یکی از مشکلات رفتار کاربران و موضوع دیگر نحوه اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان است که باید مورد توجه قرار بگیرد که در این نشست‌ها تلاش می‌کنیم به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

    وی در پاسخ به این سوال که عمده‌ترین اتلاف انرژی در چه بخش‌هایی از ساختمان صورت می‌گیرد اظهار داشت: مطالعاتی در این باره انجام شده است که نشان می‌دهد بیشترین اتئلاف انرژی از جدارهای خارجی ساختمان، پنجره‌ها، کف ساختمان و سقف‌های مشرف به فضای باز در فیزیک ساختمان است.

    وی همچنین در بخش تجهیزاتی ساختمان هم گفت: فرسودگی موتور‌خانه و تجهیزات، مجهز نبودن ساختمان‌ها به سیستم کنترل و کنترل هوشمند، عایق نبودن لوله‌ها و سیستم‌های تاسیساتی را از مهمترین دلایل افزایش مصرف انرژی برشمرد.

    مدیرکل دفتر مقرارت ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: تاسیسات برقی- الکتریکی و تاسیسات مکانیکی و مبحث 22 مقررات ملی ساختمان با موضوع تعمیر و نگهداری ساختمان و مباحثی که در حوزه مصالح فراورده‌های ساختمانی وجود دارد هر چند به صورت مستقیم به موضوع انرژی اشاره نمی‌کنند ولی اجرای صحیح آنها کاهش مصرف و صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان را  پی خواهند داشت.

    مانی فر در پایان به نتایج این جلسه اشاره کرد و گفت: این جلسه در راستای اجرای قانون برگزار شده و نکات مشترک هر سه وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفت و بر روی نقاط مشترک به تفاهم رسیدیم و ادامه نگارش آیین‌نامه در جلسه هفته آینده خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار