مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

۲۰ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می کنند

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۴۱ هزار هکتار بافت ناکارآمد حاشیه و فرسوده در کشور وجود دارد که ۳۰ درصد برابر با ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در این بافت زندگی می کنند.

۲۰ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا ، محمد شکرچی زاده روز سه شنبه در نخستین کنفرانس ملی تاب آوری شریانهای حیاتی و زیرساختهای عمرانی در ماهان کرمان افزود: این بافت ها در برابر حوادث بسیار آسیب پذیر هستند لذا افرادی که در بافت ناکارآمد زندگی می کنند باید با دستورالعملی بتوانند اتاق امنی را در محل زندگی خود فراهم و یا ساختمان های مسکونی خود را تعمیر و بهسازی کنند.
    وی تصریح کرد: مسئولان باید همواره روش های کاهش ، انتقال ریسک و جلوگیری از افزایش ریسک برای مقابله با خطرات ناشی از حوادث را مورد توجه قرار دهند.
    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور گفت: روش کاهش ریسک مربوط به شرایط عادی است لذا با مقاوم سازی پیش از زلزله می توان خطرات ناشی از زمین لرزه را کاهش داد ، پس از زلزله با فشارهای روانی ناشی از زلزله ممکن است از مبحث اصلی غافل شویم.
    وی افزود: بازآفرینی بافت فرسوده بحثی جدی و مورد تاکید دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است زیرا ممکن است در بازسازی و احیای بافت ناکارآمد مقوله زلزله جدی گرفته نشود و همانگونه که بنیاد مسکن بحث زلزله را جدی گرفته در احیای بافت ناکارآمد مبحث زلزله را جدی بگیریم.
    شکرچی زاده ادامه داد: باید در برخی موارد ریسک ناشی از حوادث را به بیمه ها انتقال دهیم که در کشور بخوبی انجام نشده و از نقاط ضعف ما محسوب می شود زیرا آیین نامه ها بدنه تخصصی جدی ندارند.
    وی با اشاره به جلوگیری از افزایش ریسک در زلزله گفت: پس ازلزله بم روی آیین نامه ها کار زیادی شد اما ساختمان ها با رعایت آیین نامه ایمنی شماره 2 هزار و 800 ساخته نشده اند.
    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی سیستم شریانی حیاتی می سازیم به ریسک حوادث می افزاییم زیرا باید سازه ها با استانداردها ساخته شود و دولت ها باید اقداماتی برای جلوگیری از افزایش ریسک انجام دهند.
    وی بیان کرد: در شهرستان اسلام آباد و سرپل ذهاب در زلزله کرمانشاه 65 درصد ساختمان ها سالم ماندند و شتاب نگارها 65 صدم G شتاب را ثبت کرده اند که آمار ساختمان های مقاوم در برابر این شتاب به نسبت آمار خوبی است.
    شکرچی زاده گفت: آمار ساختمان های بازسازی شده در روستاها توسط بنیاد مسکن نسبت به کشور حدود 30 درصد و کم است اما جواب خوبی در زلزله هجدک گرفته شده است.
    وی افزود: ساختمان های مسکن مهر در زلزله کرمانشاه کشته های کمتری داشته اما تخریب غیر سازه ای فراوانی دارد و آماراین تخریب بیشتر از آمار دیگر سازه های 2 شهرستان اسلام آباد و سرپل ذهاب بوده است.
    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور عنوان کرد: برخی مهندسان سازه های کرمانشاه بدلیل رعایت اصول غیر مهندسی موجب چندین هزار میلیارد خسارت شده اند و عدم رعایت کیفیت ساخت، مشکلات فراوانی در زلزله استان کرمانشاه بوجود آورده است.
    وی گفت: بتن هایی که دارای نشان استاندارد بودند در زلزله کرمانشاه فروریختند که در این راستا و به منظور حفظ جان مردم نباید اجازه تولید و ریختن بتن غیر استاندارد فله و دستی داده شود لذا باید آزمایشگاه های تایید کیفیت را جدی گرفت.
    شکرچی زاده افزود: در نظام های اداری ساخت و ساز باید بازنگری و مشارکت مردم در مقاوم سازی و ارائه راهکار جدی گرفته شود ، همچنین از سازمان های مردم نهاد برای مقوم سازی استفاده کرد.
    وی اظهار کرد: شبکه لرزه نگاری کشور تعداد 140 لرزه نگار و یکهزار و 100 دستگاه شتاب نگار دارد که آمار کمی نسبت به دیگر کشورها است.
    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور گفت: مجهز کردن کرمان به عنوان زلزله خیز ترین استان کشور از واجبات است و باید شبکه پاسخگویی سریع در این استان تولید شود و این سیستم ظرف چند دقیقه نقاط بیشتر خسارت دیده را مشخص کند که برای امدادرسانی پس از زلزله بسیار مناسب است.
    وی افزود: اینکه امروز کشور در فضای زلزله قرار گرفته اولویت تصمیمات مدیران کشوری است و اگر تاب آوری شهرها و مفهوم شریان های حیاتی را از ملزومات شهری بدانیم باید مقاوم سازی شریان ها را در اولویت قرار دهیم.
    شکرچی زاده اضافه کرد: تعریف تاب آوری اینست که یک شهر در مقابل تکان های زلزله چقدر مقاومت دارد و اگر شهر را سیستمی پویا بدانیم قابلیت شهر در نقطه پایدار را تاب آوری می نامیم.
    وی گفت: باید جوانب خطرات پس از زلزله بررسی شود و گاهی 30 درصد کشته ها و تلفات پس از زلزله بر اثر آتش سوزی است و قطعی برق و ارتباطات ازجمله موارد جدی پس از زلزله است و تجربه آتش سوزی پلاسکو با اتفاقات پس از آن نشان می دهد امکانات شهرداری تهران نیز نمی تواند با حادثه پلاسکو مقابله کند.
    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: زلزله کرمانشاه نشان داد که برای زلزله بالای هفت ریشتر بیمارستان ها پاسخگو نیستند و در کرمانشاه بیمارستان های قدیمی و جدید توان پذیرش بیمار را نداشتند.
    وی اضافه کرد: در فضای زلزله کشور باید مسائل پس از این حادثه نیز رسیدگی شود تا آمار تلفات بالا نرود و سیستم اطلاع رسانی در این مواقع بسیار با اهمیت است و سیستم های ارتباطی در تهران پاسخگوی نیاز مردم و مقامات کشور نبودند.
    شکرچی زاده گفت: امروز کشور وضعیت مطلوبی دارد اما تا نقطه قابل قبول هنوز فاصله زیادی وجود دارد ورود دولت برای استحکام بناهای عمومی و بخش خصوصی و مردم در سازهای مسکونی برای کاهش تلفات بسیار موثر است.
    پنجم دیماه 96 چهاردهمین سالگرد زلزله ویرانگر بم است
    در این کنفرانس از استان های تهران، کرمان، سیستان و بلوچستان، البرز و قم شرکت کردند.
    این آیین با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور، معاون هماهنگی امور اقتصادی کرمان،، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استادان دانشگاه و سایر مدیران دستگاه های مرتبط برگزار شد.
    نخستین کنفرانس ملی تاب آوری شریانهای حیاتی و زیرساختهای عمرانی در محورهای تابآوری شریانهای حیاتی، بهسازی و مقاوم سازی، توسعه پایدار شهری، حمل و نقل، اقتصاد و تا آوری، مصالح و فناوری های نوین، تاب آوری سازه ها و سیستم ها در سالن اجتماعات دانشگاه تحصیلات تکمیلی، صنعتی و فناوری های پیشرفته ماهان برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو