مدیران خودروعصر اعتبار

تحقق ایمنی در برابر زلزله با استفاده از فناوری های نو

عصر ساختمان- این روزها زلزله به عنوان یکی از بلایای طبیعی به یکی از نگرانی های مردم تبدیل شده و بیشترین دغدغه هم به خاطر ضعف ایمنی ساختمان هاست که می‌توان با استفاده از فناوری های نوین و بکارگیری اصولی بعضا ساده میزان این خسارت ها را کاهش و در بسیاری از اوقات حتی به صفر رسانید.

تحقق ایمنی در برابر زلزله با استفاده از فناوری های نو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، 21 آبان ماه امسال زلزله 7.3 ریشتری در کرمانشاه اولین تکان را به گسل های کشور وارد کرد و در پی آن بیرجند، کرمان و تهران هم لرزید؛ لرزه هایی که علاوه بر ساختمان ها دل بسیاری از هموطنانمان را هم لرزاند.
    تعدد وقوع زمین لرزه هایی با قدرت بالاتر از 5 ریشتر در برهه زمانی 45 روزه گذشته به این نگرانی ها دامن زده است هر چند رییس مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمالغرب کشور در تبریز معتقد است اقلیم زلزله ها متفاوت است و تاثیری بر هم ندارند.
    محمد فریدی با بیان اینکه نیروی مستمری بر گسل های کشور وارد و موجب حرکاتی در برخی نقاط شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2000 میلادی وقوع زلزله قوی در برهه زمانی 50 سال در تبریز محتمل است.
    وی با اشاره به اینکه از این فرصت 50 ساله 17 سال گذشته است، اظهار امیدواری کرد: با استفاده از فناوری های نوین، اقدامات لازم برای مقاوم سازی ساختمان ها در فرصت باقی مانده انجام شود.
    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی هم با اشاره به نقش استفاده از فناوری های نوین ساخت و ساز در کاهش تلفات زلزله، گفت: با رعایت ضوابط آئین نامه ها، بر روی گسل هم می توان ساخت و ساز کرد و اصولا در علم مهندسی روز مانعی برای احداث بنا بر روی گسل وجود ندارد.
    علی طوماری با اشاره به اینکه مردم کشور ژاپن در بسیاری از مواقع متوجه وقوع زلزله نمی شوند، اظهار کرد: دلیل آن استفاده از علوم و فنون جدید همچون میراگرهاست که خوشبختانه در کشور ما هم بومی سازی شده است.
    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه جبران خسارت ساخت و سازهای غیراصولی علاوه بر بار مالی در برخی مواقع غیرممکن است، خاطرنشان کرد: تراکم باید بر اساس طرح تفصیلی باشد که اکنون در کشور ما اهمیت داده نمی شود.
    طوماری با بیان اینکه شهرداری منابع پایدار ندارد و به این جهت طرح تفصیلی رعایت نمی شود، خاطرنشان کرد: مهندسان ناظر، مقیم نیستند و نمی توانند دائم در محل ساختمان حضور داشته باشند.
    وی با اشاره به اینکه در دنیا شرکت های دارای برند، ساختمان سازی می کنند و در قبال آسیب پذیری بناها به واسطه حوادث هم پاسخگو هستند، گفت: تا زمانی که شرکت مجری، دارای صلاحیت نباشد نظارت مقیم هم فایده ای نخواهد داشت.
    علی کمک پناه، مجری ایمن سازی ساختمان برج تجارت جهانی تبریز که از میراگرها برای ایمن سازی این ساختمان در برابر زلزله استفاده کرده است هم با اشاره به اینکه 32 میراگر در این ساختمان استفاده شده است، گفت: امروزه در ساختمان های های تک، ترکیبی از قطعات مکانیکی و مصالح استفاده می شود که تا 70 درصد انرژی وارده را خنثی می کند.
    مسئول کنترل سازه طرح های شهرداری تبریز هم با بیان اینکه در صورت رعایت آئین نامه های موجود ساخت و ساز، ساختمان ها در برابر زلزله هایی با قدرت کمتر از 7 ریشتر مقاوم خواهند بود، گفت: برای ساختمان های حساس همچون بیمارستان ها، مدارس و مساجد می توان ضریب ایمنی در برابر زلزله ساختمان ها را ارتقا داد.
    احمدیان با اشاره به اینکه قبل از تدوین آئین نامه های ساختمان در کشور، از آئین نامه دیگر کشورها استفاده می شد، گفت: آئین نامه 2800 در سال 64 مصوب شد و تا قبل از زلزله رودبار اجرا نمی شد.
    وی بر ضرورت اصلاح روش های کنترل و نظارت بر ساخت و ساز تاکید کرد و گفت: فرایند رسیدگی سازمان نظام مهندسی به بازسازی بافت های حاشیه نشین باید از سایر ساخت و سازها تفکیک شود.
    احمدیان گفت: دولت می تواند به نظام مهندسی یارانه بدهد تا نقشه ساخت و ساز در بافت فرسوده و حاشیه نشین را رایگان انجام دهند.
    وی نسبت به شیوه های ساخت و ساز در شهرها انتقاد کرد و گفت: شرکت های ساختمانی مصالح مورد نیاز همچون بتن را در محل ساختمان تولید می کنند که علاوه بر ایجاد مزاحمت برای همسایه ها در مواقع بحرانی، موجب محدودیت ترافیکی شده و دسترسی به آسیب دیده ها را مختل می کند.
    وی با اشاره به نقش مصالح باکیفیت در مقاومت ساختمان ها، گفت: این در حالی است که بخش عمده ای از مصالح موجود در بازار ساخت و ساز کشور غیراستاندارد بوده و کیفیت لازم را ندارند.
    وی سطح علمی و تجربه عملی ناظران ساختمان را هم در میزان مقاومت بناها موثر دانست و گفت: متاسفانه بخشی از فعالان دانشگاهی این حوزه شناختی از فنون تجربی ندارند و به نظر می رسد نبود تکنسین از مشکلات اساسی ساخت و ساز در کشور است.
    احمدیان همچنین با اشاره به اینکه 22 مبحث مقررات ملی ساختمان در کشور وجود دارد، گفت: فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی عهده دار مسئولیت نظارت بر ساختمان ها می شوند در حالی که به آئین نامه ها تسلط ندارند.
    معاون شهرسازی شهرداری تبریز هم با اشاره به اینکه 50 درصد جمعیت این شهر در بافت فرسوده و حاشیه شهر زندگی می کنند، گفت: مقاوم سازی ساختمان های بالای 30 سال سن ضروری است و باید با آئین نامه ها منطبق داده شوند.
    محمد عزتی گفت: برای این کار نیازمند کارشناسان مقاوم سازی هستیم و سازمان نظام مهندسی می تواند در این زمینه نقش ایفا کند.
    وی با اشاره به اینکه شمار زیادی از سازه های موجود بر اساس آیین نامه های طراحی لرزه ای قدیمی که دیگر اعتباری ندارند، ساخته شده اند، خاطرنشان کرد: زلزله هایی هم که در طول سال های اخیر اتفاق افتاده اند بر اهمیت سبک شدن برای کاهش خطر لرزه ای تاکید می کنند.
    عزتی با بیان اینکه مقاوم سازی لرزه ای سازه های موجود یکی از موثرترین روش ها برای کاهش این خطر است، گفت: راهکارهای مختلفی جهت ترمیم و تقویت سازه های بتن مسلح برای بالا بردن عملکرد لرزه ای بناها وجود دارد که می توان استفاده کرد.
    به هر حال با استفاده از شیوه های نوین مهندسی بسیاری از ساختمان های موجود را می توان با هزینه های نه چندان زیاد در برابر زلزله ایمن کرد و شاید اجرای طرحی ملی با استفاده از توان سازمان های نظام مهندسی و مشارکت شهرداری ها و البته تسهیلات حمایتی دولت، علاجی پیش از وقوع فاجعه های احتمالی باشد.
    مهندسان امور ساختمان استفاده از ضربه گیرهای لاستیکی و هیدرولیکی به منظور کنترل لرزش‌های وارده به ساختمان و جلوگیری از جابجایی افقی طبقات بالا، استفاده از آلیاژ آلومینیم روی و پلاستیک با قدرت تحمل کشش و فشار متناوب بسیار و در نتیجه جذب و خنثی نمودن ضربات و همچنین بکارگیری سطوح لغزنده برای جلوگیری از جابجائی اشیاء و وسایل داخل ساختمان بر اثر نیروی وارده را از جمله شیوه های نوین مهندسی در برابر زلزله معرفی می کنند.
    بگفته این مهندسان، تعلیق ساختمان، نوآوری دیگری است که به صورت آزمایشی اجرا شده که در آن تمام خانه به وزن 80 تن هنگام وقوع زلزله بر روی بستری از هوای فشرده قرار می گیرد و در این موقع خانه به صورت شناور به حرکت درمی آید. در این نوآوری تمام ساختمان به اندازه 2 تا 3 سانتی متر از زمین بلند می‌شود و از انتقال هر نوع نیروئی به ساختمان جلوگیری می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو