مدیران خودروعصر اعتبار

حواشی دو تخریب شبانه/ بهره برداری از ایستگاه مترو میرزای شیرازی

عصر ساختمان- ۲ تخریب شبانه توسط ماموران شهرداری٬ بهره برداری از ایستگاه متروی میرزای شیرازی و انتقاد دوباره شورا به وضعیت ساخت و سازهای اراضی عباس آباد از مهم ترین اخبار شهری این هفته بود.

حواشی دو تخریب شبانه/ بهره برداری از ایستگاه مترو میرزای شیرازی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا ، این هفته دو تخریب شبانه یکی در محله سعادت آباد و دیگری در محله سردار جنگل خبرساز شد. براساس این گزارش در بامداد روز یکشنبه  این هفته حدود 20 نفر از مامورین شهرداری منطقه 5 تهران مسجد نیمه ساز بنی الزهرا(س) واقع خیابان سردار جنگل نبش گلزار یکم، را تخریب کردند.

    بر اساس مشاهدات مردمی ، اقدام به تخریب در حالی صورت گرفته است که این افراد با اتومبیل های «پیکاپ» شهرداری منطقه و در حدود ساعت 1:30 بامداد با صورت های کاملا پوشیده به مسجد وارد شده و پس از تخریب مسجد نیمه ساز، وسایلی از قیبل اکو و باند، در و پنجره های آماده نصب و همچنین تعدادی وسایل عمرانی نظیر بیل، سنگ فرز و دریل نیز توسط مامورین ضبط شده است.

    محمدباقر قالیباف در خصوص تخریب مسجد بنی‌الزهرا(س) در محله سردار جنگل ، گفت: اطلاعی از این تخریب ندارم و حالا از این موضوع مطلع شده‌ام.

    اما پر حاشیه ترین خبر شهری این هفته حمله شبانه ماموران شهرداری به کارواشی در محله سعادت آباد بود ،موضوعی که وقت اصلی صحن علنی شورای شهر به آن اختصاص یافت .

    رسانه ها این حادثه را این گونه روایت کردند که  شنبه شب ماموران اجرایی شهرداری منطقه 2 به کارواشی متعلق به مجسد قدس در خیابان دریا حمله ور می شوند . در جریان این درگیری که فیلم آن توسط خبرگزاری فارس منتشر شد 10 کارگر این کارواش راهی بیمارستان می شوند . این موضوع در جلسه غیر علنی شورای شهر تهران بررسی می شود اما موضوع همچنان توسط رسانه ها پیگیری می شود تا آن جا که سازمان بازرسی کل کشور نیز به موضوع ورود پیدا می کند .

    اما در صحن علنی شورای شهر تهران این موضوع دوباره مورد بررسی قرار گرفت  و رییس سازمان بازرسی شهرداری جزییات آن را تشریح کرد. او نیز نحوه ورود ماموران شهرداری را نامناسب توصیف کرد و درباره تغییر نگاه شهرداری پس از سال 92در خصوص واگذاری این زمین به مسجد سخن گفت . هادی ساعی هم در میانه سخنان رییس سازمان بازرسی شهرداری افزایش قیمت زمین را دلیل چرخش ناگهانی شهردار این منطقه دانست .

    گزارش سازمان بازرسی شهرداری نه طرفداران شهرداری را قانع کرد و نه منتقدان را . اما مهر تاییدی بر واگذاری این زمین به مسجد قدس زد . زمینی که احمدی نژاد به این مسجد در مقابل زمین هایی که برای ایجاد گذر و ایستگاه آتش نشانی داده بود و شهردار کنونی آن را به در مقابل بدهی هایش تهاتر کرده است .

    گلایه برخی اعضای شورای شهر تهران از رسانه برای پرداختن به این موضوع بود .

    احمد مسجدجامعی در این رابطه گفت: متاسفانه برخی ماموران شهرداری را که در سطح شهر میبینیم ادبیات رییس معابانه دارند که اگر جلوی این رفتار ها گرفته نشود نتیجه اش آن چیزی است که الان درگیرش شده ایم. وی ابراز امیدواری کرد که مأمورانی که در این بخش کار می‌کنند به‌گونه‌ای رفتار کنند که منجر به‌وجود آوردن مشکلات نشوند.

    مسجدجامعی با بیان اینکه در این اتفاقات بایستی از راه‌های قانونی وارد شویم، گفت: رسانه‌هایی که به این موضوع پرداخته‌اند، رسانه‌هایی هستند که درباره انقلاب و شهدا مطلب منتشر می‌کنند و درواقع رسانه‌های شناخته ‌شده‌ای هستند.

    وی افزود: چرا آنقدر به رسانه ها هجمه وارد می کنیم که ننویسید چرا برخی رفتار های غلط بازگو نشود، نمی شود که همیشه تعریف و تمجید کرد در آن صورت دچار نخوت و غرور می شویم.رسانه‌هایی که به این موضوع پرداخته‌اند، رسانه‌هایی هستند که درباره انقلاب و شهدا مطلب منتشر می‌کنند و درواقع رسانه‌های شناخته ‌شده‌ای هستند.

    رئیس شورای شهر تهران نیز  با اشاره به اینکه سازمان بازرسی شهرداری تهران و سازمان بازرسی کشور، ابعاد مختلف درگیری مأموران شهرداری منطقه 2 و کارکنان کارواش بلوار دریا در منطقه 2 را بررسی خواهند کرد، گفت: کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز موظف است ابعاد مختلف این درگیری را بررسی و نتیجه آن را اعلام کند.

    مهدی چمران با تأکید بر اینکه نباید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که خدمات عده‌ای خدوم در شهرداری پایمال شود، گفت: مدیریت شهری به‌عنوان نوکر و خدمتگزار مردم است و هیچ‌گاه کاری را برای خود انجام نمی‌دهد.

    چمران افزود: انتظار داشتم گزارش شهرداری لایه های بیشتری از حادثه را بیان کند و سازمان بازرسی راحتر گزارشش را می داد. شاید این سازمان تحت تاثیر فضای رسانه ای که در این چند روز ایجاد شده بود قرار گرفته است. سنگینی فضای رسانه ای و یک طرفه قضاوت کردن گاهی اوقات موجب می شود حتی حقیقت پنهان بماند. قطعا چنین رفتارهای مقبول مدیریت شهری نیست و از سوی دیگر حمله کردن یک طرفه به عوامل شهرداری و بزرگ کردن موضوع نیز منصفانه نیست.

    رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین از سازمان بازرسی شهرداری و همچنین کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران خواست تا ابعاد مختلف این درگیری را مورد بررسی قرار دهند و نتیجه آن را نیز در اسرع وقت اعلام کنند.

    اما رحمت اله حافظی تذکر تندی به مدیران شهری در خصوص این حادثه داد او گفت : دیدن صحنه های حمله شبانه عده ای با حمایت عوامل شهرداری به کارگران کارواش دریا در سعادت آباد و وارد نمودن ضرب و حرج به آنان و غارت و تخریب اموال مردم، قلب و روح انسان را به درد آورده و آزرده می سازد و تداعی کننده رفتارهای دوران مشروطه است.

    وی ادامه داد: بدون شک مسببین این حادثه نیاز به رفتاردرمانی مبتنی بر مبانی دینی، اخلاقی و انسانی دارند. اگر شهرداری خود را مالک این زمین می داند و این ملک متصرف دارد و حتی اگر در روز قبل از حادثه از سوی شاغلین در کارواش ممانعتی برای پلمب این مجموعه صورت پذیرفته و منجر به درگیری نیز شده باشد، باید از مسیر قانونی و با استفاده از ابزارهای تعریف شده قانونی نسبت به احقاق حقوق خود اقدام می نمود؛ نه با تمسک به روش های غیرمنطقی و غیر قابل دفاع ، زیرا این رفتارها با هیچ معیاری تطبیق نداشته و با هیچ دلیلی قابل توجیه نیست.

    شهردار تهران نیز درباره حادثه سعادت آباد به رسانه توضیح داد:  باید عنوان کنم که اعضای هیات مدیره مسجد قدس افرادی معتمد و قابل احترام هستند که چندین بار نیز با بنده جلسه داشتند اما این زمین براساس قوانین متعلق به شهرداری است و پهنه آن نیز مشخص شده که شهرداری تهران نسبت به واگذاری این زمین به سازمانی دیگر اقدام کرده و باید این زمین را در اختیار آن سازمان قرار می‌دادیم.

    شهردار تهران با بیان اینکه چهارشنبه هفته گذشته قبل از وقوع حادثه، مأموران اجرایی شهرداری تهران با وجود ارائه اخطارهای گوناگون برای اجرای حکم به محل رفتند، گفت: متاسفانه متصرفان اقدامات غیرقانونی انجام داده و مأموران شهرداری را مورد ضرب و شتم قرار داده و به خودروی آنها خسارت وارد کردند؛ اما هیچ‌کسی به آن اشاره نکرد تا اینکه دو شب بعد از این اتفاق که ماموران برای اجرای حکم رفتند متصرفان آماده بوده و درگیری صورت می‌گیرد.

    قالیباف با بیان اینکه ماموران شهرداری با حالت تهاجمی وارد کارواش شده که این رفتار قابل قبول نیست، گفت: ماموران اجرای حکم شهرداری می‌توانستند با رفتاری بهتر و مدیریت شده وارد کارواش شوند و قطعا با این افراد برخورد می‌شود، چراکه این افراد در این خصوص خطا کرده‌اند.

    وی عنوان کرد: یک خبرگزاری که خبرنگار یا گزارشگری در آنجا داشته مستندسازی کرده و یک بخش‌هایی از گزارش را حذف و موضوعی برای رسانه‌های خارجی درست می‌کند و این در حالی است که این رسانه را به عنوان رسانه منصف می‌داند.

    شهردار تهران افزود: بابت این حضور تهاجمی که کاملا خطا بوده است با ماموران برخورد می‌کنیم اما شهرداری مکلف است به وظایف قانونی خود عمل کند.

    موضوع دیگری که این هفته به آن پرداخته شده ساخت و سازهای اراضی عباس آباد بود . اعضای شورای شهر تهران طرحی را در صحن غیر علنی تصویب کردند که شهرداری تهران را ملزم به حفظ اراضی عباس اباد با ایجاد زیر ساخت های لازم و ایجاد مدیریت یکپارچه به منظور بهره برداری فرهنگی" می کند .این طرح بهانه ای شد تا اعضای شورای شهر تهران برای چندمین بار نسبت به ساخت و سازهای این ارضی گلایه های خود را مطرح کنند .

    رییس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این طرح گفت : متاسفانه این اراضی مانند گوشت قربانی تکه تکه شده و هر بخش به صورت جداگانه برایش برنامه و طرح دارد. در اخر هم انچه به بهره برداری می رسد با نیت اولیه فاصله دارد در واقع آنچه به این مجموعه آسیب رسانده است چندگانگی در طراحی، اجرا و بهره برداری است.

    چمران در ادامه به ساخت مجموعه بانک مرکزی اشاره داشت و افزود: این ساختمان قرار بود در سه طبقه جهت ایجاد موزه ساخته شود که بعد سه طبقه به آن اضافه کردند و در کمیسیون ماده 5 آن را به 14 طبقه ارتقاء دادند و در نهایت در شورای عالی معماری و شهرسازی به 17 طبقه رسید در حال حاضر هم با این توجیه که آنجا باید از لحاظ امنیتی مجهز باشد به دنبال ساخت دیوار دور آن هستند. این در حالی است که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه های این اراضی باید سبقه فرهنگی و فضای سبز داشته باشند.

    نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با شاره به اینکه عباس آباد کاملا" بی دفاع است اظهار داشت: این اراضی با داشتن طرح جامع و پشتوانه های قوی قانونی به صورت جزیره ای ساخته شده است . در سند راهبردی تپه های عباس آباد ضرورت مدیریت واحد در چار چوب طرح جامع مصوب دیده شده است.

    حکیمی پور در ادامه افزود: ساخت وسازها در این مجموعه با کارکرد فرهنگی و گردشکری شکل میگیرند اما در بهره برداری اتفاقات دیگری رخ می دهد.

    محمد مهدی تندگویان عضو کمیسیون شهرسازی شورا نیز افزود: این مجموعه نگاه ویژه مقام معظم رهبری را داشته است طرح جامع هم داشته اما آنچه در آنجا اتفاق افتاده است مسائل دیگری است.

    وی در ادامه خاطر نشان کرد: از عباس آباد مگر چه میزان زمین باقی مانده که حالا ما برایش ساختار و تشکیلاتی ایجاد کنیم که چنین و چنان شود.این هفته همچنین ایستگاه میرزای شیرازی به بهره برداری رسید . هابیل درویشی در مراسم بهره‌برداری از شانزدهمین ایستگاه خط 3 مترو تهران (میرزای شیرازی) با بیان اینکه با بهره‌برداری از این ایستگاه، تعداد سفرهای خط 3 مترو به یک‌میلیون سفر در روز می‌رسد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم از همین امروز 30 هزار سفر از این ایستگاه انجام شود.

    وی با بیان اینکه در اسفند امسال تعداد سفرهای مترو به 4 میلیون سفر خواهد رسید، افزود: خط ویژه مهرآباد نیز تا پیش از عید به بهره‌برداری می‌رسد که امیدواریم 70 هزار سفر در این خط انجام شود.

    مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: دو پروژه خط 6 و 7 مترو در اولویت ساخت هستند که پیش‌بینی می‌کنیم خط 7 تا سال 95 به بهره‌برداری برسد و خط 6 نیز پیش از پایان عمر مدیریت فعلی شورا و شهرداری یعنی در سال 96 به بهره‌برداری برسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار