مدیران خودروعصر اعتبار

زلزله تهران مسکن را ارزان می‌کند؟

عصر ساختمان- با وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری تهران و البرز پیش بینی می‌شود علاوه بر توقف شیب ملایم افزایش قیمت،‌ تقاضا برای فروش مسکن در تهران افزایش یابد.

زلزله تهران مسکن را ارزان می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، مطابق جدیدترین گزارش بانک مرکزی که اوایل ماه گذشته منتشر شد مسکن در تهران در آبان ماه 10.9درصد گران شد. بر این اساس در آبان امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 14 هزار و 800 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 18.5 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده در شهر تهران 48.9 میلیون ریال بود که در مقایسه با مهر 96 و ماه مشابه سال گذشته به‌ترتیب 2.1 و 10.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    در هشت ماه ابتدایی امسال نیز تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی تهران به 113 هزار و 800 واحد رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7.7 درصد افزایش یافته است. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای احد مسکونی معامله‌شده در شهر تهران 46.5 میلیون ریال بود که نسبت به هشت ماه سال گذشته 7.1 درصد افزایش یافته است.

    طی دو ماه اخیر زلزله‌ها و پس‌لرزه‌های متعددی در برخی استان‌های کشور از جمله کرمانشاه و کرمان روی داده و همچنان نیز ادامه دارد. چهارشنبه هفته گذشته نیز زلزله‌ای به بزرگای 5.2 ریشتر استان‌های تهران و البرز را لرزاند. اتفاقی که باعث شد خیل عظیمی از ساکنان تهران از ترس جانشان از پایتخت خارج شوند و با سپری شدن چند روز از این زلزله برخی همچنان ترجیح می‌دهند در فضای باز شب را به صبح برسانند.

    یکی از مسائلی که طی روزهای اخیر مطرح شده،‌ تاثیرپذیری بازار مسکن از زلزله اخیر بوده است. این‌که وقوع این زلزله چه تاثیری روی قیمت مسکن دارد؛‌ آیا قیمت‌ها در بازار راکد مسکن تغییر می‌کند؟ یا ساخت و سازهای کشور اعم از خصوصی یا عمومی دچار تحولی از بیم زیان‌های مالی و جانی می‌شود؟

    یک کارشناس اقتصاد مسکن تاثیر زلزله بر قیمت مسکن را بسیار زودگذر ارزیابی می‌کند. فردین یزدانی در این‌باره می‌گوید: بازارهای اقتصادی ایران از جمله مسکن به آلارم‌های بدبختی واکنش آنچنانی نشان نمی‌دهند.

    وی ادامه داد:‌ واقعیت آن است که در بازارهای اقتصادی دور اندیشی آنچنانی وجود ندارد و زلزله اخیر ممکن است تاثیر یک هفته‌ای تا یک ماهه ای بر روی قیمت مسکن بگذارد و آنرا کاهش دهد.

    به گفته وی، در صورت بروز یک زلزله شدیدتر باید انتظار کاهش قیمت مسکن در پایتخت و به تبع آن در کشور را داشت.

    کارشناسان برای ماه‌های پایانی سال تداوم روند حاکم بر بازار مسکن یعنی افزایش قیمت‌ها در حد تورم را پیش بینی کرده بودند،‌ البته با وقوع زلزله می‌توان برای دوره سه ماه زمستان پیش بینی کرد که با افزایش تقاضای فروش مسکن، رشد ملایم افزایش قیمت‌ها تقریبا متوقف شود. این مسئله در شرایطی روی می‌دهد که طی ماه‌های اخیر نابسامانی بازارهای اقتصادی رقیب از جمله ارز و طلا باعث شده تا ورود سرمایه به بازار مسکن شدت بگیرد. در این بین ورود تقاضاهای مصرفی نیز به افزایش معاملات منجر شده که احتمالا وقوع زلزله اخیر تعداد آنرا در ماه‌های دی، بهمن و اسفند کاهش خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار