مدیران خودروعصر اعتبار

برگزاری مراسم تودیع و معارفه اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان قزوین

عصر ساختمان- مراسم تودیع و معارفه اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در روز نهم آذر ماه، با حضور فریدون همتی استاندار قزوین، منوچهر حبیبی معاونت امور عمرانی استانداری قزوین، حامد مانی‌فر مدیر کل راه، مسکن و شهرسازی و جمعی از مسئولان استانی در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

برگزاری مراسم تودیع و معارفه اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان قزوین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، در آغاز مراسم تودیع و معارفه اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان، استاندار با بیان این مطلب افزود: مجموعه نظام مهندسی ساختمان با 9 هزار عضو در 7 رشته تخصصی فعالیت دارد یکی از حلقه‌های تخصصی است که نقش بی‌بدیلی را می‌تواند در توسعه پایدار کشور داشته باشد.

    همتی ادامه داد: بنای دولت تدبیر و امید نیز این است که نقش سازمان‌ها و نهادهای مردمی بیشتر شود تا دولت به یک نهاد چابک و توانمند تبدیل گردد تا به وظایف اصلی خود که هدایت و نظارت می‌باشد پرداخته و امور اجرایی را به بخش خصوصی بسپارد.

    استاندار قزوین ادامه داد: حوزه ساختمان حوزه پرمسئولیتی است که با کار دقیق و عمل به قانون می‌تواند نقش سازنده‌ای را در ارتقای کیفیت و بهره‌وری با رویکردی خلاقانه داشته باشد.

    ایشان در ادامه عملکرد نظام مهندسی را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: هیئت مدیره جدید به عنوان یک مجموعه برجسته و فرهیخته سعی داشته باشد تا گام‌های موثرتری را در راستای وظایف خود و توسعه استان بردارد.

    همتی افزود: در بخش ساخت و ساز در وهله اول بایستی خود مهندسان آگاهی لازم و تخصصی به این امر داشته باشند و در مرحله بعدی نیز جامعه را پیرامون مسئولیت‌های این حرفه آگاه کنند تا بتوانند در حیطه توجه به حقوق شهروندی موثر باشند.

    استاندار در ادامه نظارت بر ساخت و سازها و تخلفات این حوزه را ضروری اعلام کرد و افزود: نظارت دقیق بر ساخت و سازها و پیشگیری از تخلفات بایستی بصورت دقیق و حساب شده انجام شود تا رضایت مردم را به دنبال داشته باشد.

    همتی افزود: انتظارم از نظام مهندسی ساختمان در استان به عنوان قوی‌ترین تشکل حرفه‌ای و تخصصی بالاست و اعتقاد دارم که این تشکل می تواند نقش قابل توجهی را در استان ایفا کند.

    وی افزود: ما هم در استان تلاش خواهیم کرد تا با همراهی معاونت امور عمرانی و مجموعه اداره کل راه، مسکن و شهرسازی بستر لازم را برای انجام ماموریت‌های این تشکل فراهم سازیم.

    همتی در ادامه بیان کرد: نظام مهندسی ساختمان علاوه بر وظایف قانونی در مسیر توسعه پایدار نیز استان را همراهی کند تا در این خصوص از نظرات سازنده و بدیع آنها بهره گیریم.

    وی خطاب به هیئت مدیره جدید ادامه داد: لازم است فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط قوت و ضعف در استان را کشف و شناسایی کرده و گزارش کار خود را نیز به استانداری ارائه داده و ارتباط تنگاتنگی با مجموعه استانداری بویژه حوزه معاونت عمرانی داشته باشید.

    ایشان با اشاره به انتخابات پیش رو افزود: توصیه‌ام به اعضای نظام مهندسی این است که به عنوان یک تشکل مردمی، حوزه‌های سیاسی را کمک کنند تا با بسیج مردمی شاهد برگزاری یک انتخابات پرشور، باشکوه و با مشارکت حداکثری در استان باشیم.

    استاندار قزوین افزود: تا پایان سال مقدمات سفر هیئت دولت به استان فراهم می‌شود که در آن حوزه نیز نقش این تشکل می‌تواند پررنگ و بسیار اثر گذار باشد.

    منوچهر حبیبی معاونت امور عمرانی استانداری قزوین، در جلسه تودیع و معارفه اعضای هیئت مدیره سابق و جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین که در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نقش بی‌‎بدیلی در استحکام بناها و افزایش کیفیت در ساخت و سازها ایفا می‌کند.

    وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان در حال حاضر 9 هزار نفر عضو در استان قزوین دارد، افزود: در سال‎های اخیر با تلاش‌های اعضای این سازمان شاهد افزایش کیفیت بناهای احداث شده در استان بودیم.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اضافه کرد: همچنین اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان همکاری خوب و منسجمی با شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه ساخت و ساز دارند.

    حبیبی با اشاره به وقوع زلزله در استان قزوین ادامه داد: با توجه به زلزله‌خیز بودن استان در 50 سال اخیر شاهد وقوع سه زلزله بزرگ در قزوین بودیم که در مناطق بویین‌زهرا، الموت و آوج رخ داد.

    وی تصریح کرد: در این زلزله‌ها 20 هزار واحد مسکونی دچار خسارت شده است و دو هزار نفر نیز تلفات انسانی داشتیم که این آمار نشان از اهمیت نقش نظام مهندسی در استحکام ساخت و سازها دارد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گفت: در سال جاری هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد، اما با توجه به اینکه این نهاد در استان قزوین دیرتر شکل گرفت در سال جاری ششمین دوره انتخابات این سازمان در استان برگزار شد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در سال‌های اخیر رتبه‌های برتر کشوری را به خود اختصاص داده است که این امر نشان از توانمندی و تخصص این مجموعه دارد.

    مانی‌‎فر خاطرنشان کرد: قطعاً توانمندی و تخصص اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در رشد کیفی ساخت و سازهای استان نقش مهمی ایفا می‌کند که غیرقابل انکار است.

    وی تصریح کرد: مجموعه نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با در اختیار داشتن حدود 9 هزار عضو متخصص و توانمند با جان، مال، روح و نشاط مردم سروکار دارد و فعالیت آن از اهمیت بالایی در جامعه برخوردار است.

    در ادامه علی فرخ‌زاد در ابتدای سخنان خود ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی، مصادف شدن آغاز فعالیت دوره ششم هیئت مدیره را با اربعین حسینی را به فال نیک گرفته و ابراز امیدواری کرد که منشا خدمات خیر برای مردم باشد.

    وی در ادامه افزود: مجموعه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در حال حاضر نزدیک به 9000 نفر عضو در هفت رشته مهندسی عمران، معماری، ترافیک، تاسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی، شهرسازی و نقشه برداری دارد که به نسبت جمعیت استان بیشترین تعداد مهندس را در کشور دارد بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که در سال 1374 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و اولین NGO بعد از انقلاب دارای قانون و بزرگترین NGO که دارای ساختار و سازمان در کشور می‌باشد.

    فرخ‌زاد به اهمیت نقش نظام مهندسی در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: اعتباراتی که در بخش نظام مهندسی و قانون نظام مهندسی در کشور هزینه می‌شود بیش از 10 برابر هزینه‌های عمرانی است که در کشور داریم. سازمان نظام مهندسی ساختمان استان توانسته است در 6 سال متوالی نسبت به استان‌های دیگر رتبه برتر را کسب نموده است و با حضور دو نفر از اعضای هیئت مدیره سازمان به عنوان عضو شورای مرکزی از 25 نفر اعضای شورای مرکزی که بر اساس سیستم انتخابی برگزیده می‌شوند بیانگر نقش پررنگ سازمان در سطح ملی می‌باشد. لذا اینکه جناب فرج زاده بمدت 3 سال به عنوان نایب رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در سطح ملی فعالیت داشتند که از منتخبان ششمین دوره انتخابات هستند.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به تعاملات مجموعه با دستگاه‌های دیگر افزود: البته موفقیت‌های کسب شده با تعاملات بسیار خوبی که هم درون مجموعه و هم با مجموعه های بیرون توانسیم کسب کنیم و همانطور که مانی‌فر اشاره نمودند ما انسجام درونی در مجموعه هیئت مدیره و سازمان داشتیم. ضمن اینکه در فعالیت‌هایی که صورت پذیرفته توانستیم اعتمادسازی را نسبت به دستگاه‌های دولتی، سیستم قضایی، حوزه قوه مقننه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد کردیم و این موفقیت‌ها هم فقط برای یک هیئت مدیره نبوده و تمام بدنه فنی همراهی داشتند و مردم هم کمک کردند تا توانستیم این موفقیت‌ها را در 6 سال متوالی داشته باشیم.

    وی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در سازمان استان گفت: خیلی از وظایف حاکمیتی به نظام مهندسی ساختمان قزوین واگذار شده است فعالیت‌هایی که در هیچ کدام از سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور صورت نمی‌پذیرد. در مسکن مهر تنها وظایف حاکمیتی به سازمان نظام مهندسی واگذار شد و یکی از دلایلی که استان ما کمترین مشکل را در این حوزه داشت، ورود نظام مهندسی به این حوزه بوده است. وظایف حاکمیتی در حوزه شرکت‌های آب و فاضلاب، برق،گاز، اداره استاندر، اداره ثبت احول، راه و شهرسازی، استانداری، شهرداری‌ها و بنیاد مسکن به نوعی به سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان بازوی فنی واجرایی واگذار شده است. استان قزوین اولین استانی است که گروه تخصصی ترافیک را راه‌اندازی کرد که تخصص سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد.

    نایب رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در خصوص جلب رضایت مردم خاطر نشان کرد: البته تمام فعالیت‌های مذکور باید منجر به رضایت‌مندی مردم شود. اگر صرفاً بخواهیم کار صنفی انجام دهیم سلماً فقط به منافع یک تعدادی خاصی از اعضاء محدود می‌شویم در صورتی که تبلور این موضوع و اعتماد مردم به مجموعه سازمان نظام مهندسی منجر به این شد که ما در انتخابات شورای اسلامی هم در شهر قزوین و دیگر شهرهای استان بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم که از لیست 11 نفره ای که به عنوان کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر از اعضای سازمان نظام مهندسی اعلام گردید 5 نفر به عنوان عضو اصلی و 3 نفر به عنوان عضو علی البدل در شهر قزوین انتخاب گردیدند و در بقیه شهرهای استان هم از مهندسانی که حمایت کردیم به شورای اسلامی شهر ورود پیدا کردند. درواقع در انتخابات شورای اسلامی شهر مردم به شخص رای ندادند بلکه این اعتماد بیانگر تبلور رضایتمندی آحاد مردم به مهندسان و مجموعه سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده است.

    وی افزود: فعالیت‌های سازمان به عنوان یک مجموعه نظارتی می باشد و کار نظارتی معمولاً تبعاتی دارد هنگامی که ناظر در ساختمان حضور پیدا میکند و ایرادات ساختمان را بیان می‌کند تبعات فنی و مالی برای مالک دارد و به دلیل متفاوت بودن کار سازمان این کسب رای اعتماد از مردم دارای ارزشمندی خاص و سنگین می‌باشد.

    در پایان مراسم توسط استاندار از اعضای پیشین هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان تقدیر و اعتبار نامه‌های اعضای جدید اعطا گردید و از کمپین اخلاق حرفه‌ای رونمایی شد که با استقبال خوبی روبرو شد و ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین به اتفاق مهندسان حاضر در جمع به این کمپین پیوستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی