مدیران خودروعصر اعتبار

زلزله تهران (۸۲)

۳۰ تا ۴۰ درصد مدارس تهران ضدزلزله هستند

عصر ساختمان- مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اعلام اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد مدارس ضدزلزله هستند، گفت:‌ ۷۵ درصد مدارس در زمان اضطرار قابل اعتماد و امن است و ۲۵ درصدِ دیگر، قدمت و سن بنای بالای ۴۰ سال داشته و مدارسی نیستند که بتوان در مواقع اضطراری به آنها تکیه کرد.

۳۰ تا ۴۰ درصد مدارس تهران ضدزلزله هستند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، داریوش ورناصری؛ مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، درباره میزان مقاومت مدارس تهران در برابرِ زلزله و آمادگیِ آن‌ها برای اسکان مردم در چنین مواقعی، با اشاره به اینکه هم اکنون در شرایط نسبتاً مطلوب از این حیث قرار داریم، گفت: تقریباً 75 درصد از فضاهای آموزشی ما در سطح استان تهران؛ یعنی هم در شهر تهران و هم در سایر شهرستان‌ها، از ضریب ایمنی قابل قبول در مقابل زلزله برخوردار است.

    وی افزود: به همین دلیل این اطمینان وجود دارد که این مدارس و فضا‌ها در زمان وقوع زلزله می‌توانند بعنوان محلی امن، برای اسکان شهروندان و همهشریان عزیز در استان تهران مورد استفاده قرار بگیرند. کما اینکه در زلزله‌های گذشته و حتی همین زلزله اخیرِ چهارشنبه شب، درب مدارسِ منطقه ملارد بروی مردم باز بود و آن‌ها می‌توانستند یا در این محل‌ها ساکن و یا از خدمات و امکانات موجود در آن‌ها، بهره‌مند شوند.

    ورناصری درباره چگونگی اطلاع رسانی به مردم در چنین مواقعی، برای استفاده از فضاهای آموزشی، با بیان اینکه ابلاغ‌های لازم پیش‌تر به مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطقِ مختلف استان و شهر تهران صورات گرفته است، ادامه داد: همه مدیران توجیه بوده و در جریان امر هستند که اگر خدای ناکرده اتفاقی رخ بدهد، بر اساس اختیاراتی که به آن‌ها تفویض شده است، خودشان راساً اعلام می‌کنند که درب مدارس باز شود تا مردم بتوانند از امکانات استفاده کنند.

    مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران بار دیگر با تاکید بر اینکه 75 درصد مدارس استان تهران قابل اعتماد و امن هستند، اظهار داشت: 25 درصدِ دیگر مدارس، قدمت و سن بنای بالای 40 سال داشته و مدارسی نیستند که بتوان در مواقع اضطراری به آن‌ها تکیه کرد.

    وی گفت: این 25 درصد، مدارسی هستند که در دستور تخریب و بازسازی قرار دارند و امیدوارم بتوانیم در سالهای آتی با تامین اعتبار لازم و کمک خیرین، آن‌ها را ایمن سازی کنیم.

    ورناصری در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از مدارس استان تهران از لحاظ شاخص‌های معماری، ضد زلرله هستند؟ پاسخ داد: تمام مدارسی که از دهه 80 به این طرف، ساخته شده و یا در حال ساخت هستند، در مقابل زلزله‌های بالای‌تر از این زلزله اخیر نیز مقاوم هستند، چراکه آیین نامه 2800 با جدیت در ساخت آن‌ها رعایت شده و با اطمینان می‌توان گفت که هنگام وقوع زلزله، از هر نظر، محلی امن برای هموطنان هستند.

    او با اشاره به اینکه 30 تا 40 درصد مدارس ضدزلزله محسوب می‌شوند، ادامه داد: البته آیین نامه 2800، در مدارس ساخته شده در دهه‌های 60 و 70 هم تا حدی اجرا شده است، اما از آنجا که در آنها رعایت این آیین نامه کمتر الزام آور بود، سطح ایمنی‌شان در مقایسه با مدارس احداث شده دهه 80 به این طرف، تا حدی پایین‌تر اس، اما با این وجود آن مدارس نیز در مواجهه با زلزله‌های اینچنینی، مقاوم هستند.

    ورناصری افزود: از طرفی برخی مدارسِ مربوط به سال‌های قبل از دهه 80، در همه نقاط کشور برپایه همین آیین نامه 2800 مقاوم سازی شده، از همین رو نسبت به زلزله مقاوم بوده و در زلزله‌های اخیر در مناطق مختلف از جمله سرپل ذهاب، کرمانشاه، کرمان و.. مقاوم بودن خود را نشان داده‌اند.

    مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: انتظار ما این است که دولت محترم و سازمان مدیریت، برنامه و بودجه، با وجود شرایطِ خاصِ اقتصادی کشور، با توجه به اهمیت ایمن بودن مدارس، حدالمقدور، اعتباراتِ نوسازی مدارس را در بخش تخریب، بازسازی و مقاوم سازی انشاءالله مد نظر قرار دهند.

    او افزود: تردیدی نیست که این مدارس، علاوه بر اینکه می‌توانند فضای آموزشی برای دانش آموزان عزیز باشند، این ظرفیت را نیز خواهند داشت تا بعنوان محلی امن، برای اسکان مردم در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار بگیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو