مدیران خودروعصر اعتبار

محمد رضا مدیری کارشناس مسکن:

قیمت مسکن۱۰درصد رشد می‌کند/بازده تولید مسکن صفر است

تجاری‌ها ارزان می‌شوند اداری‌ها گران

عصر ساختمان:یک کارشناس بازار مسکن معتقد است: در حالی قیمت مسکن در سال آینده با رشد ۱۰ درصدی همراه است که بازده تولید مسکن صفر یا منفی است.

قیمت مسکن۱۰درصد رشد می‌کند/بازده تولید مسکن صفر است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان»، محمدرضا مدیری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصربازار» در بررسی کوتاه مدت بازار مسکن گفت: تنها موردی که ممکن است در کوتاه مدت بر بازار مسکن تاثیرگذار باشد تقاضاهای به تعویق افتاده است که تا پایان سال نمود پیدا کند. البته این تقاضا محدود است و ابتدا در واحدهای ارزان قیمت تاثیرگذار است. این عامل میزان چانه زنی و تخفیف را از خریدار می‌گیرد و نحوه پذیرش پول را از سوی فروشنده به جلو می‌اندازد. اما این مهم در قیمت تغییر چندانی ایجاد نخواهد کرد.

    وی بیان کرد: در میان مدت اگر ورود پول به بازار سرمایه، کاهش نرخ سود بانکی و سیاست‌های دولت را در نظر بگیریم، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت‌های آپارتمان تا 10 درصد رشد می‌کند. اما در این میان نمی‌توان رشد بیش از 10 تا 15 درصد را متصور بود. البته باید در نظر داشت که این مهم در مورد واحدهای مسکونی است.
    به گفته مدیری، واحدهای تجاری رشدی نخواهد داشت و در سال آینده 10 درصد دیگر از حباب این واحدها تخلیه می‌شود. همچنین واحدهای اداری به واسطه گشایش‌های انجام شده در مشارکت‌ها رونق می‌گیرند. در این خصوص هم اولویت با واحدهای ارزان قیمت، متوسط و لوکس است.
    این کارشناس مسکن نرخ بازده تولید مسکن در تهران و شهرهای بزرگ کشور را به قیمت‌های حقیقی صفر یا منفی دانست و ادامه داد: یکی از راه‌ها برای سودآور شدن تولید مسکن، کاهش قیمت زمین است که دور از ذهن به نظر می‌رسد. در واقع بازیگران این بازار به طور یکپارچه نرخ املاک خود را بالا تلقی می‌کنند و به همین دلیل حاضر به فروش زمین‌های خود به قیمت کمتر نیستند.
    این کارشناس مسکن معتقد است، 700 هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد که برای 400 هزار واحد از آنها قبض برق صفر تومان می‌آید. به این ترتیب با وجود این واحدها عرضه وجود دارد و قیمت‌ها رشد نمی‌کند.
    وی تشریح کرد: در برخی از نقاط کشور عرضه بسیار زیاد است و تقاضا وجود ندارد. به همین ترتیب در بخش های دیگر تقاضا زیاد و عرضه کمی وجود دارد. زمانی که در کل کشور مجموع عرضه و تقاضا را حساب می‌کنیم به نظر متناسب است. در صورتی که مازاد عرضه مسکن در تهران وجود دارد و مانع رشد قیمت است.
    مدیری برای آینده بلند مدت بازار مسکن نیز یادآور شد: در بلند مدت قیمت‌های حقیقی تغییری نمی‌کند و اگر بازده تولید مسکن در بلند مدت پنج درصد باشد، امیدوار کننده است. همچنین در حال حاضر ساخت مسکن به نفع سرمایه‌گذاران نیست و ساخت واحدهای تجاری نیز زیان‌ده است. در کل در یک بازه 4 ساله این المان‌ها تغییری نمی‌کند و تنها در حالتی که در شرایط اقتصاد کلان کشور فاکتور پیش بینی نشده‌ای مانند جهش قیمت ارز روی دهد، شاهد تغییر در این المان‌ها هستیم.
    این کارشناس مسکن سرمایه‌گذاری در صنعت مسکن را نسبت به سرمایه‌گذاری در دیگر دارایی‌های کشور طی سال‌های آینده عقب‌تر ارزیابی می‌کند و می‌گوید: به دلیل اینکه همیشه در میان افراد جامعه خوش‌بینی نسبت به مسکن وجود دارد و بیشتر مردم اعتقاد دارند با افزایش قیمت کالاها قیمت مسکن نیز افزایش می‌یابد، اکنون شاهد رشد سهام شرکت‌های ساختمانی هستیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.h

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو