مدیران خودروعصر اعتبار

وضعیت بازار مسکن در سال آینده از نگاه کارشناسان

عصر ساختمان:این کارشناسان اخیراً در یک گردهمایی تخصصی در وزارت راه و شهرسازی که برای سناریوسازی برای بازار مسکن۹۵، جلسه ای مشترک برگزار کرده بودند، همگی بر این موضوع هم نظر بودند که «سال آینده بازار مسکن با تحولات چشمگیر و عمده روبرو نمی شود.»

وضعیت بازار مسکن در سال آینده از نگاه کارشناسان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ترابر نیوز، این در حالی است که این روزها اینطور زمزمه می شود که دوره زمانی ثبات قیمت مسکن به پایان رسیده و سال آینده قیمت مسکن با افزایش شدید روبرو می شود!
    در این باره، مطالعه و تحقیقات کارشناسان صاحب نظر نشان می دهد: چشم انداز قیمت آپارتمان در تهران لااقل تا نیمه سال آینده، غیر افزایشی خواهد بود. البته این عدم افزایش به معنای کاهش بیشتر نیست بلکه احتمال دارد منحنی قیمت اسمی مسکن با نوسانات ماهانه کمتر از 5 درصد روبرو شود. این نوسانات می تواند در برخی ماه ها افزایشی و ماه های بعد، کاهشی باشد.
    کارشناسان با لحاظ فاکتورهای موثر بر قیمت مسکن از جمله سایه سنگین قیمت نفت، سناریوی ثبات و غیرافزایشی بودن قیمت واقعی مسکن در سال 95 را مطرح کرده اند.
    تجربه 20 سال اخیر در اقتصاد کلان نشان داده است هر زمان قیمت نفت کاهش پیدا کرده، به دلیل کاهش درآمدهای دولت و در نتیجه درآمدهای خانوار، قیمت مسکن نیز کاهش پیدا کرده است. کاهش درآمدهای نفتی، مانع از افزایش نقدینگی سرگردان می شود. کاهش نقدینگی نیز علی القاعده از تورم جلوگیری می کند و در نتیجه انگیزه سفته بازی و خریدهای سرمایه ای را کاهش می دهد.
    کارشناسان اقتصاد مسکن تاکید می کنند: هر چند دوره پسابرجام و لغو تحریم ها گشایش هایی در حوزه درآمدهای دولت بوجود می آورد اما تاثیر این اتفاق بر رشد اقتصادی و بازار مسکن، در بلندمدت خواهد بود بنابراین تا نیمه اول سال آینده، نه معاملات مسکن و نه قیمت، جهش نخواهد یافت.
    ماه گذشته، حجم معاملات خرید مسکن در تهران 30 درصد افزایش پیدا کرد در حالیکه ماه های قبل، این رشد، منفی بود.
    اتفاق دی ماه بازار مسکن به معنای خروج از رکود و ورود به دوره پیش رونق مسکن است. با این حال، تحولات ماه های آتی در بازار مسکن با شیب کمتر از دی ماه، به سمت رونق پیش خواهد رفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو