مدیران خودروعصر اعتبار

شیروانی زنگ زده خانه های شمال کشور دغدغه این روزهای آخوندی

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از شیروانی زنگ‌زده مناطق شمالی کشور و این‌که روشنفکران، مهندسان، مدیران شهری و توسعه‌گران کشور به اسم توسعه و عمران تیشه به ریشه ایران زدند، گفت: هیچ هویت مذهبی پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) دیده نمی‌شود.

شیروانی زنگ زده خانه های شمال کشور دغدغه این روزهای آخوندی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، عباس آخوندی در نشست مدیران کل راه و شهرسازی، اظهار کرد:‌ تمامیت ارضی تنها یک بحث فیزیکی نیست و اگر یکپارچگی هویتی وجود نداشته باشد، بحث تمامیت ارضی نیز معنایی نداشته و همه به دنبال استقلال‌طلبی هستند.

    وی با ابراز تأسف نسبت به این که روشنفکران، مهندسان، مدیران شهری و توسعه‌گران کشور پس از دوران مشروطه به اسم توسعه و عمران تیشه به ریشه ایران زدند افزود: وضعیت فعلی پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) یکی از مثال‌های بارز این  مسئله است، مکانی که مظهر دیانت و تشیّع در کشور بوده ولی امروزه هیچ هویت مذهبی در آن دیده نمی شود، از سویی دیگر تهران با آن همه سابقه تاریخی امروز چه حالی دارد؟ آیا چیزی از آثار تاریخی و یکپارچگی هویتی در آن دیده می‌شود؟

    وی با بیان "مسئله فقر و غنا به بحث بسیار جدی در شهرهای ما تبدیل شده و تضاد  به بحث خطرناکی در جامعه شهری تبدیل شده است"، تصریخ کرد:  کیفیت زندگی شهری و ثروت در شمال و جنوب تهران به هیچ وجه قابل مقایسه نیست،  این حجم از فاصله و تفاوت‌ها، مسئله‌ای نیست که کسی با کوچکترین فهم جامعه‌شناسانه متوجه آن نشده و همچنان تصور کند که در جامعه‌ای پیوسته و یکپارچه زندگی می‌کند.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: جامعه‌شناسان همواره درخصوص بی‌توجهی به مسائل اجتماعی هشدار داده و معتقدند تداوم این روند به مشکلات امنیتی نیز ختم خواهد شد، بنابراین باید بگوییم که اگر خواستار جلوگیری از بحران‌های امنیتی در کشور  هستیم باید به بافت میانی، فرسوده و حاشیه‌ای موجود در شهرهایمان توجه کنیم.

    آخوندی اظهار کرد:‌ با وجود این‌که هزینه‌های بسیار زیاد پس از دوره مشروطه تا کنون، امروز شاهد 19میلیون بدمسکن در کشور هستیم، توجه به این مطلب نشان می‌دهد سیاست‌های بخشی‌نگری، کیفیت زندگی را ارتقاء نخواهد داد بلکه باید از این پس زندگی و انسان‌ها را به جای پروژه در محلات هدف قرار داده و برای آن‌ها تلاش کنیم.

    وی با تأکید براینکه امر بازآفرینی باید همراه با ساکنین در محلات انجام پذیرد گفت: بدون شک کوچ دادن مردم از محلات به معنای رانده شدن آن‌ها به سمت زاغه نشینی است، اقدامی که متأسفانه طی سنوات گذشته به وسیله تخریب و احداث مجدد، مکررا در بافت‌های قدیمی و فرسوده شهرها انجام گرفته است.

    وی با بیان این‌ک وزارت راه و شهرسازی بدون همکاری با شهرداری ها نیز در این راه موفق نخواهد بود، این 2 سازمان باید با یکدیگر هماهنگ بوده تا استخوان‌بندی محلات، ایجاد و حفظ شود، گفت: بازگشت به محدودیت‌های اقلیمی یکی از اصلی‌ترین بحث‌های امروز ما در وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌رود و توجه به سازگاری با اقلیم امری ضروری و قابل توجه برای ما خواهد بود.

    بیشتر بخوانید؛

    *روش کنونی نوسازی بافت فرسوده کارایی ندارد/ با درج آگهی بافت فرسوده نو نمی‌شود

    وزیر راه با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی در خصوص کاهش 50 میلی‌متری بارش باران  در 50 سال گذشته بیان کرد: ایران منطقه‌ای نیمه‌خشک و نیمه‌بیابانی بوده و کاهش باران در آن اثرات بسیار زیادی بر آن دارد چراکه میزان برف، یخبندان، مخازن آب در آن کاهش یافته و در مقابل میزان تبخیر در آن بالا می‌رود.

    آخوندی با اشاره به شیروانی‌های زنگ‌زده موجود در مناطق شمالی کشور گفت: این منظره که همواره طراوت و زیبایی شهرهای موجود در این منطقه را می‌گیرد، نشان‌دهنده استفاده از مصالح ساختمانی غیرسازگار با اقلیم است که ضرورت دارد در انتخاب مناسب آن‌ها در نما، سقف و احداث ساختمان به آن توجه شود.

    وی همچنین با تأکید بر اهمیت بحث جلب سرمایه‌گذاران در مناطق ناکارآمد بیان کرد: ما باید بتوانیم مدل‌های تسهیل‌گری و روان کردن ارتباط بین سرمایه‌گذار و ساکنان این محلات را ایجاد کنیم اقدامی که بدون شک برعهده حاکمیت ملی و محلی خواهد بود.

    وی یادآور شد: رئیس‌جمهوری مهم‌ترین مأموریت وزارت راه و شهرسازی را امر بازآفرینی شهری قرار داده که باید در تمامی استان‌ها به شدت مورد توجه قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی