مدیران خودروعصر اعتبار

زلزله تهران (۵۶)

زلزله تهران مانور خوبی برای مردم و مسئولان بود

عصر ساختمان- رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، گفت: زلزله نشان داد که موضوع مخاطره زمین لرزه و ضرورت آمادگی در این حوزه تا چه حد ضروری است.

زلزله تهران مانور خوبی برای مردم و مسئولان بود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، احمد صادقی ضمن تشریح اقدامات انجام شده شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران در زلزله اخیر به شهروندان توصیه کرد با توجه به آنکه زمان وقوع زلزله به لحاظ علمی قابل پیش بینی نیست، باید همواره هوشیار و آماده بود اما اضطراب و دلهره بیهوده نداشت.

    وی ادامه داد: شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران از 14 کارگروه با محوریت فعالیت های حوزه خدمات اضطراری و مدیریت شهری تشکیل شده و حدود 80 سازمان و نهاد در قالب این 14 کارگروه عضو این شورا هستند و هدف این ساختار پیش بینی شده در واقع ایجاد هماهنگی و توسعه همکاری میان سازمان ها و فرماندهی و مدیریت واحد اقدامات در زمان بحران است.

    رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: بر همین اساس بلافاصله پس از وقوع زلزله اخیر ملارد اقدامات لازم اعم از بررسی و ارزیابی حادثه اولیه از مدیران استان البرز، فراخوان روسا و دبیران کارگروه ها، ارزیابی حادثه از ستادهای مدیریت بحران مناطق 22 گانه، دریافت اطلاعات از مراکز علمی مربوطه و هماهنگی با صدا و سیما برای آگاه سازی و پخش پیام های آموزشی انجام شد.

    وی با اشاره به اینکه این زلزله به نوعی مانور عمومی برای همگان اعم از مردم و مسوولان سازمان ها و نهادهای مسوول بود، گفت: از همین رو باید فرصت پیش آمده را برای ارتقای آمادگی و نیز جدی گرفتن اصول پیشگیری و کاهش ریسک در برابر زلزله غنیمت شمرد و آمادگی در برابر زلزله را دغدغه جدی بدانیم.

    رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: ساختمان ستاد مدیریت بحران تجهیزات و امکانات خوبی برای فرماندهی حادثه دارد و براساس استانداردهای جهانی ساخته شده و سرمایه مدیریت بحران پایتخت است، تمامی تصاویر دوربین های شهری به این مرکز منتقل می شد و آن شب همه مسوولان از جمله رییس مدیریت بحران کشور در این ساختمان حضور یافتند و عملیات به خوبی هدایت شد. همه گزارش های اقدامات خود را دور یک میز ارائه دادند و تصمیم ها طی فرآیندی جمعی و با در نظر گرفتن تمامی جوانب اتخاذ شد. همان جلسه اول تصمیمات کلیدی مصوب شد و پرسنل شهرداری، اورژانس، بیمارستان ها، هلال احمر، پلیس و غیره به حالت آماده باش کامل درآمدند و حتی مقرر شد امکان اسکان مردم در پارک ها  و پایگاه های مدیریت بحران فراهم شود؛ در خصوص تامین سریع بنزین جایگاه ها اقدام شد و با حضور تیم خبری شبکه پنج و شبکه خبر سیما، رادیو تهران و خبرنگاران خبرگزاری ها مرتب اخبار ستاد مصوبات و توصیه ها در قالب گفت و گو با مسوولان به صورت زنده پخش و منتشر می شد طوری که اکثر مردم آن شب تا صبح از طریق شبکه خبر و رادیو در جریان اخبار قرار گرفتند و تمرین خوبی برای اطلاع رسانی شد؛ حجم گزارش های مخابره شده و منتشر شده واقعا زیاد و قابل توجه بود و آگاهی عمومی خوبی به مردم منتقل شد که قابل تقدیر و نشانه آمادگی خوبی در این حوزه است.

    صادقی گفت: مشکل ترافیک با توصیه هایی که به مردم داده شد و هماهنگی خوب نیروی انتظامی برطرف شد و تانکرهای سوخت رسان توانستند بنزین مورد نیاز را سریع به جایگاه ها برسانند. تصمیم در مورد تعطیلی روز پنجشنبه و اینکه مردم با حفظ آمادگی و هوشیاری در مکان های امن بمانند از مصوبات مهم جلسه نخست ستاد بود که با هماهنگی وزارت کشور و استانداری تهران اتخاذ شد.

    وی افزود: همچنین هماهنگی های خوبی با سپاه، بسیج و قرارگاه ثارالله و نیروی انتظامی برای تامین امنیت و نظم عمومی شهر بعمل آمد؛ نیروهای اورژانس در آمادگی کامل به نیازهای مردم پاسخ دادند و پرسنل شیفت و غیرشیفت آتش نشانی با ارسال پیامک هدایت های لازم را فراگرفتند و آماده باش کامل انجام شد.ستادهای مدیریت بحران در همه مناطق 22 گانه تهران و نیز سازمان های مسئول فعال شد و تحت هدایت کارگروه ها و شورای مدیریت بحران قرارگرفت به طوری که مرتب گزارش ها مخابره و تصمیمات لازم در لحظه در محل ستاد مدیریت بحران شهر تهران اتخاذ می شد؛ آمادگی 100 درصدی نیروها در تمام سازمان ها باعث تمرین خوبی شد و نقاط قوت و ضعف شناسایی شد؛ رییس شورای شهر با حضور در جلسه از نزدیک در جریان فعالیت شورای هماهنگی قرار گرفتند و به طور مستقیم با اعضا صحبت کردند.

    صادقی گفت: شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز به عنوان عضو کلیدی و مسوول کارگروه شریان های حیاتی در وضعیت آماده باش کامل قرار گرفت و وضعیت مخازن آب به صورت مستمر پایش و گزارش آن مخابره می شد. در کارگروه امداد و نجات به مدیریت جمعیت هلال احمر استان تهران نیز مراحل آماده باش و فراخوان نیروها و حضور مدیران ارشد در محل ستاد مدیریت بحران به خوبی انجام و گزارش تیم ارزیاب به ملارد و شهریار به سرعت ارائه شد، تیم های امدادی در مناطق شعب استان مستقر شدند و سایر تمهیدات لازم اتخاذ شد.

    وی افزود: با حضور معاون خدمات شهری شهرداری تهران در نخستین جلسه ستاد مسائل مرتبط با کارگروه مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و ضمن بررسی احتمالات ممکن، هماهنگی های لازم در این حوزه بعمل آمد.همچنین از طریق کارگروه سلامت در بلایای طبیعی، تمامی دانشگاه های علوم پزشکی و پایگاه های اورژانس در استان های تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی و گیلان به حال آماده باش کامل در آمدند و رییس اورژانس کشور به طور مرتب در جلسات شورای هماهنگی حضور یافت و از طریق گزارش های دریافتی، بلافاصله اعضای شورا در جریان کم و کیف اخبار این حوزه قرار می گرفتند از جمله اینکه اعلام شد در جریان زلزله دختربچه ای 10 ساله به علت اضطراب در استان البرز و بانوی 70 ساله به علت ایست قلبی در رباط کریم فوت کرده اند.

    صادقی در پایان گفت: این زلزله نشان داد که موضوع مخاطره زمین لرزه و ضرورت آمادگی در این حوزه تا چه حد ضروری است و در عین حال مزایای عمل کردن براساس دانش روز مدیریت بحران را اثبات کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار