مدیران خودروعصر اعتبار

زلزله تهران (۴۷)

زلزله ای بزرگتر از ۵.۲ ریشتر به تهران نخواهد رسید

عصر ساختمان- رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت:حفظ خونسردی،قرار گرفتن در فضای ایمن به همراه برداشتن چمدانی از وسایل ضروری از اقدامات لازم درهنگام مواجهه با زلزله است.

زلزله ای بزرگتر از ۵.۲ ریشتر به تهران نخواهد رسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره اقدامات لازم به هنگام مواجه با حادثه غیرمترقبه ای چون زلزله ،اظهار کرد: از دیدگاهِ تلفات نشأت گرفته از زلزله ؛واقعیت امر این است که آسیب ناشی از اثر تخریب ساختمان هایِ درحال بنّایی ،ضعیف، فرسوده و قدیمی در شهری مانند تهران بسیار چشم گیر خواهد بود.

    وی ادامه داد: بیش از 35 تا 40 درصد از خانه های تهران فاقد کیفیت لازم هستند بنابراین ساکنان این مناطق به هنگام وقوع زلزله در سریع ترین زمان ممکن و با حفظ خونسردی، به همراه چمدان اقلام ضروری منازل خود را ترک و به فضای باز پناه ببرند.تنها راه حل ساکنان چنین ساختمان هایی در مواقعی مانند بروز زلزله فرار کردن از خانه به هر شکل ممکن است؛ این منازل به دلیل آواری بودن و فاقد اسکلت بندی مناسب به هنگام رخداد هر حادثه ای دردسر ساز می شود.

    رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: توصیه می کنم مردم به صورت موقت به مدت دو تا سه روز پس از زلزله از حضور در چنین ساختمان هایی دوری کنند، در تهران نیز اگرچه احتمال پیش لرزه بودن ِزلزله 5.2 ریشتری رخ داده وجود دارد و  وقوع زلزله ای قوی تر از آن تقریبا غیر ممکن است ،با این حال همین احتمال ضعیف هم برای ما بسیار اهمیت دارد.

    بیت اللهی با ضروری دانستن رعایت احتیاط لازم از جانب مردم تهران طی این چند روز، گفت: اگر ساکنان ساختمان های ذکر شده با ویژگی های مذکور ،امکان ترک موقتی منزل خود را ندارند، چمدانی از وسایل ضروری ، دارو های اضطراری ،چادر، آب و... را آماده در دست داشته باشند.البته این نکته همه شهروندان تهرانی را شامل می شود.

    وی ادامه داد: البته خانه های مهندسی ساز اسکلتی نیز که در بیشتر موارد چندین طبقه هستند به علت بی اطلاعی از جزئیات ساخت آنها از احتمال آسیب پذیری به دور نیستند؛ بنابراین انتظار می رود که ساکنان این قبیل از ساختمان ها نیز رفتار هوشمندانه ای داشته باشند.

    مناطق امن منازل برای پناه گرفتن به هنگام زلزله

    بیت اللهی در تشریح قرارگیری مناسب و استاندارد افراد در منازل به هنگام وقوع زلزله گفت: در برخی از ساختمان ها محل اتصالات تیر ها و ستون ها نزدیک به هم بوده و در قسمتی به علت معماری ساختمان، فاصله دهانه ی آنها از هم زیاد است .بنابراین آن بخشی از منازل که این اتصال ها نزدیک به هم هستند از استحکام بیشتری برخوردارند، از اینرو افراد به ویژه ساکنان طبقات بالاتر با شناسایی این نقاط به هنگام رخداد زلزله در کنار آنها قرار بگیرند تا در زمان مناسب و بعد از پایان لرزش بتوانند فضا را ترک کنند.

    وی افزود: همچنین دوری از نقاطی از خانه که احتمال آوار ریزی بسیاری دارد،قرار نگرفتن در زیر لوستر ها و کمد های سنگین نیز باید در صدر اقدامات قرار گیرد.راه پله ها نیز از نظر آسیب پذیری از خود واحد های مسکونی ضعیف تر هستند بنابراین ساکنان ساختمان های چند طبقه به ویژه آنهایی که در طبقات بالاتر زندگی می کنندو در حین لرزش امکان فرار سریع را ندارند به جای ماندن در راه پله ها ،نقاط امن واحد مسکونی خود را شناسایی و در آنجا پناه بگیرند.

    مناطق امن برای پناه گرفتن در خیابان ها و فضای آزاد

    بیت اللهی در تشریح مناطق امن بیرون از منازل برای پناه گرفتن مردم به هنگام وقوع زلزله ،گفت: بستر خیابان ها امن است اما مردم دقت داشته باشند در کوچه های مشرف به ساختمان های چند طبقه توقف نکنند ،چرا که سنگ نما ها و در برخی از موارد تیر های برق آسیب های شدیدی را به وجود می آورند.

    وی ادامه داد: همچنین پناه گرفتن در کوچه های تنگ به هیچ وجه توصیه نمی شود . فضا باید به حدی باز باشد تا در اطراف چیزی برای ریختن بر روی سر افراد و یا ماشین آنها وجود نداشته باشد.

    رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: بنابراین وسط خیابان ها، فضای سبز و پارک ها مناطق ایمنی برای پناه گرفتن به شمار می روند.

    تا 3 روز بعد از زلزله ،خانه را ترک کرده و یا هشیار باشید

    بیت اللهی خاطر نشان کرد: بیرون آمدن مردم در زلزله کرمان و بروجرد منجر به کاهش تلفات انسانی شد بنابراین باید از این تجربه درس گرفت .البته ممکن است زلزله قوی تری در تهران رخ ندهد و مردم بگویند چرا آنها را با وعده های تو خالی دو یا سه روز بیرون از منازل نگه داشته ایم ،اما باید گفت که ایمنی و رعایت احتیاط شرط عقل است.

    رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خروج افراد از منازل را به هنگام رخداد زلزله تهران عاقلانه دانسته و یادآور شد: زلزله ی اولیه کرمانشاه ابتدا با پیش لرزه ای آغاز شده و بعد از 43 دقیقه ،این منطقه طعم زلزله اصلی را چشید، در بم هم همین اتفاق افتاد به طوری که پیش از زلزله ی اصلی 3 زلزله با ریشترهای مختلف به وقوع پیوست.بنابراین این تجارب نشان می دهد هرچند امکان اذیت شدن مردم وجود دارد اما احتیاط و پیش گیری در این  سه روز لازم و ضروری است.

    وی اضافه کرد: علاوه بر این ،تجربه ها نشان داده اند که باید دو تا سه روز بعد از زلزله هشیار ماند چرا که اگر گسلی فعال شده باشد و این زلزله ی 5.2 ریشتری ملارد نشان پیش لرزه برای زلزله باشد ظرف چند روز آینده زلزله ی اصلی خود را نشان خواهد داد، ضمن اینکه ما در حال مانیتورینگ زلزله هستیم.

    حفظ خونسردی اصل اولیه در برخورد با زلزله

    رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: خونسردی افراد یکی دیگر از مهمترین مواردی است که باید رعایت شود.متاسفانه مردم به غلط در هر موردی به دنبال انجام امور از جانب دولت،مسوؤلان و ستاد بحران هستند درحالیکه در بروز حوادث غیرمترقبه پای خود مردم در میان است وآنها حرف اول را می زنند.اگر چه این زلزله تخریب نداشت ولی با مصدومانی روبه رو شدیم که در حین فرار به علت استرس و یا زمین خوردن دچار مشکلاتی شدند؛ بنابراین اگر بتوانیم عاقلانه رفتار کنیم ضمن کاهش استرس ،رویکردمان منطقی بوده و به طور طبیعی از منطقه خطر دور خواهیم شد.

    بیت اللهی افزود: با رعایت همان ریزه کاری ها ضمن حفظ روحیه ملی و وحدت ملی می توانیم به هم نوع خود کمک کنیم. همچنین مراقبت از بیمارانی که مصرف کننده دارو های خاصی هستندنیز باید مد نظر قرار گیرد.

    وی بیان کرد: طبق تجارب به دست آمده از مناطق زلزله زده دریافته ایم برخی از بانوان در زمان لرزش زمین به دنبال پوشیدن لباس مناسب هستند که این موضوع فرایند خروج آنها را طولانی تر می کند بنابراین این قشر از جامعه در طی چند روز آینده لباس خودرا از پیش تعیین کرده و هر لحظه آماده خروج از منزل باشند.

    از ناامنی سکوهای ورزشگاه آزادی تا امنیت چمن و پیست آن

    وی در خصوص پناه گرفتن مردم در فضای ورزشگاه آزادی گفت: اگر چه فضاهای باز صد در صد ایمنی مناسبی دارند و کاری که دوستانمان در این مجموعه انجام داده اند، کار صحیحی بوده است ،اما براین باورم که چمن ورزشگاه ها گران قیمت و آسیب پذیر است و باید برای آنها به منظور استفاده در چنین شرایطی تدابیری اتخاذ کرد.

    رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشریح کرد: البته در شرایط بحرانی جای فکر کردن به این مسائل باقی نمی ماند و این عملکرد نشان از مسئولیت پذیری مسئولانمان دارد.

    بیت اللهی با بیان اینکه فضا هایی که امکان آوار شدن در آنها وجود نداشته باشد برای پناه گرفتن خیلی مناسب هستند، افزود: سکو ها و فاز های بزرگ با توجه به مناسبات مهندسی صحیح، مستحکم هستند؛ اما باید باز به هنگام قرار گرفتن در کنار آنها مواردی را در نظر گرفت ،چرا که خود سکو ها در حین تماشای عادی مسابقات ریزش دارند اما دور پیست و زمین چمن فضا باز بوده و فکر می کنم مشکلی پیش نیاید.

    علمک های بدون شیرقطع کن گاز تشدید کننده تلفات زلزله

    وی درباره ی قطع گاز خودکار به هنگام بروز زلزله ،گفت: در ایستگاه های تی بی اس حدود 420 ایستگاه فشار اصلی گاز یا شبکه ی اصلی وجود دارد .مسئولان شرکت گاز شیر های قطع اتوماتیک را بر روی آنها نصب کرده اند اما در داخل کوچه ها و در علمک ها این شیر ها وجود ندارد و این همان معضل تهدید کننده ماست.

    رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: شکستن این علمک ها که به دیوار متصل هستند به هنگام زلزله حادثه آفرین خواهد بود، چون قبل از علمک ها فشار گاز بالاتر و بعد از آنها حدود 5.1 پی اس آی یعنی همان فشار گاز خانگی است ؛بنابراین به هنگام شکستن باعث مخاطرات ثانویه خواهد شد.

    وی تصریح کرد: می دانم چنین شیر قطع کن های گازی در سر محله ها و کوچه های اصلی وجود ندارد و به هنگام قطع گاز ایستگاه ها صحبت از حجم گاز قابل توجه باقی مانده در لوله ها است. بنابراین توصیه می کنم که ساختمان ها مجهزبه شیر قطع گاز اتوماتیک شوند، تا مخاطرات ناشی از این موضوع کاهش یابد. اما متاسفانه این موضوع چندان در سطح کشور فراگیر نشده است.

    اشاعه فرهنگ زندگی با زلزله در کنار مهندسی و نظارت قوی

    بیت اللهی درباره عملکرد مدیریت بحران ،گفت: این دوستان بعد از زلزله چندین جلسه برگزار کرده و تاکنون هرکاری که از دستشان بر می آمده انجام داده اند.

    وی بیان کرد: قسمت عمده ی وظیفه ی مدیریت بحران در این شرایط آموزش مستمر مردم است، آموزشی که ضمن مبرا بودن از هرگونه التهابی و القای آرامش به مردم در انتقال مفاهیم صد در صدی به مخاطبان موفق باشد.

    بیت اللهی ادامه داد: با کوچک ترین اقدام ،امکان حفظ جان عده ای از مردم وجود دارد، به شرط اینکه این آموزش ها پیوسته و فراگیر باشد. البته اگر چه باید مهندسی و نظارتمان صحیح باشد اما باید زمانی که اینگونه مباحث فروکش کرده و در شرایط عادی به سر می بریم برنامه ی مستمری برای نحوه و چگونگی رفتار صحیح در قبل، حین و پس از حادثه داشته باشیم.

    رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پایان سخنان خود طی این مصاحبه گفت: با هوشیاری مردم در سایه اشاعه "فرهنگ زندگی با زلزله" ،مهندسی و نظارت صحیح ؛حجم و ابعاد هر بحرانی کم خواهد بود.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار