مدیران خودروعصر اعتبار

زلزله تهران (۱۲)

زلزله ۷ ریشتری با فعال شدن گسل ماهدشت در کمین است

عصر ساختمان- رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: گسل ماهدشت احتمالا با توجه به تهاتری که با گسل‌های دیگر همچون گسل ایپک و اشتهارد دارد باعث زلزله بزرگ‌تری در تهران و البرز شود.

زلزله ۷ ریشتری با فعال شدن گسل ماهدشت در کمین است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده با اشاره به زلزله دیشب در تهران و البرز و بیان این‌که " این زلزله نتیجه فعال شدن گسل ماهدشت در جنوب کرج بود" اظهار کرد:‌ مرکز زلزله 5.2 ریشتری که شب گذشته رخ داد در 3 کیلومتری شهر ملارد و به واسطه فعال‌شدن گسل ماهدشت در جنوب کرج بود.

    وی با اشاره به اینکه گسل ماهدشت سابقه فعالیت چندانی نداشته است و حداکثر بزرگای آن 6 ریشتر است، افزود: گسل ماهدشت در کنار گسل‌های ایپک و اشتهارد که بزرگای 7 تا 8 ریشتر را دارند واقع شده است و احتمال زیادی وجود دارد که آنها را فعال کند باید مردم احتیاط لازم را داشته باشند.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: چنانچه گسل ایپک و اشتهارد بر اثر گسل ماهدشت فعال شده باشند، خطر جدی تهران و البرز را تهدید می‌کند.

    ویشکرچی زاده تاکنون، حداکثر شتابی که دریافت کردیم از ایستگاه مرز آباد کرج با شتاب 196 سانتیمتر بر مجذور ثانیه بوده که نزدیک دو دهم شتاب ثقل را دارد که شتاب نسبتا بزرگی است.

    وی تاکید کرد: شتاب نسبتا زیاد زلزله نشان می‌دهد که ما باید ضمن حفظ آرامش، احتیاط لازم را به خرج دهیم و به راحتی نمی‌توان از کنار اتفاقی که رخ داده است، بگذریم.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: پیشنهاد ما در مرکز تحقیقات نیز همانطور که توسط سازمان مدیریت بحران کشور اعلام شد این است که به ویژه ساکنان غرب تهران و در شهرهای نزدیک مرکز زلزله همچون اشتهارد، ملارد و شهر قدس مردم حتی الامکان خارج از خانه‌های خود باشند. مردم به ویژه در خانه‌های قدیمی و غیرمقاوم و غیرمهندسی ساز نباشند و در نزدیک ترین نقطه در نزدیک محل زندگی خود شب را طی کنند و اگر در منازل خود هستند ملاحظاتی را همچون قرار گیری در زیر لوستر، پنجره و اشیای خطرآفرین رعایت کنند.

    شکرچی‌زاده همچنین گفت: بعد از زلزله 5.2 ریشتری چندین پس‌لرزه رخ داد که از بزرگای زلزله کم شده است و امید داریم که زلزله نخست زلزله اصلی باشد. بر حسب تجربه می‌توان گفت که ما تقریبا از زلزله دور هستیم اما در عین حال، این را با اطمینان کامل نمی‌توان عنوان کرد. زیرا تجاربی نیز در مقابل وجود دارد که زلزله می‌آید و این به عنوان پیش لرزه است.

    وی افزود:  این احتمال نیز وجو دارد که گسل ماهدشت با توجه به تهاتری که با گسل های دیگر همچون گسل ایپک و اشتهارد دارد سبب زلزله بزرگ تری در تهران و البرز شود که به لحاظ علمی هیچ پیش فرضی را نمی‌توان رد کرد.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطر نشان کرد: ما در شبکه شتاب‌نگاری در حال رصد هستیم و اگر اطلاعات دیگری باشد حتما اطلاع رسانی انجام می‌گیرد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار