مدیران خودروعصر اعتبار

جزئیات دیدار شهردار و رئیس مجلس

عصر ساختمان- شهردار تهران پیش بینی منابع لازم برای کاستن از آلودگی هوای شهر تهران در بودجه سال ۹۷ را بخشی از نتایج دیدار خود با رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.

جزئیات دیدار شهردار و رئیس مجلس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، نجفی، شهردار تهران با تاکید بر اینکه مسائل شهر تهران بعد ملی دارد و گفت: برای حل مسائل تهران باید همه اجزای نظام کمک و حساسیت لازم را داشته باشند. به همین دلیل آقای دکتر لاریجانی نیز علاقه مند بودند که درباره چند محور مهم مرتبط با مسائل شهر تهران جلسه داشته باشیم که خوشبختانه این جلسه امروز برگزار شد.

    وی موضوع پایداری شهر تهران مقابل حوادث و بحران های احتمالی به خصوص زلزله را محور نخست جلسه خود با رئیس مجلس خواند و در این باره گفت: گزارشی از آمادگی شهر تهران و فعالیت های انجام شده در این جلسه ارائه داده‌ شد.

    وی با انتقاد از بی توجهی دستگاه های اجرایی اقدامی برای این نگرانی ها صورت نداده اند، تاکید کرد: باید برنامه‌ ریزی و سرمایه گذاری بیشتری برای پایداری شهر تهران و افزایش مقاومت پایتخت مقابل بروز زلزله احتمالی صورت پذیرد.

    نجفی هم چنین تصریح کرد: خوشبختانه آقای لاریجانی در این زمینه حمایت های لازم را داشته و بناست گزارشی را طراحی و آماده کنیم و برای ایشان و روسای محترم قوای مجریه و قضائیه ارسال کنیم تا این طرح در جلسه سران سه قوه مطرح و پس از آن دستگاه ها متناسب با وظایف تعیین شده، کار را دنبال کنند.

    بودجه برای اقدام عملیاتی علیه آلودگی هوای تهران

    شهردار پایتخت از مسئله آلودگی هوای تهران به عنوان  محور دوم جلسه  یاد کرد و گفت: درباره آلودگی هوا بحث های بسیار خوبی داشتیم و بنا شد گزارشی را تهیه و برای ایشان ارسال کنیم تا بتوانیم با کمک مجلس شورای اسلامی، بخشی از منابع لازم برای کاستن از آلودگی هوای شهر تهران را در بودجه سال 97 پیش بینی و کار را به صورت عملیاتی آغاز کنیم.

    نجفی قوانین موجود در زمینه آلودگی هوا را مناسب خواند و پس از اشاره به قانون هوای پاک که چند ماه گذشته به تصویب مجلس رسیده، گفت: دولت نیز مصوبات خوبی را در خصوص آلودگی هوا داشته است، اما متاسفانه با وجود ظرفیت های یاد شده، تاکنون در اجرا کار مهم و اساسی انجام نشده است. آقای لاریجانی هم قول دادند که برای موضوع آلودگی هوای تهران کمک کنند تا قادر باشیم در یک برنامه عملیاتی، از ابتدای سال آینده فعالیت های خود را آغاز کنیم.

    شهردار تهران در تشریح محور سوم این جلسه گفت: ما در بخش سوم این جلسه، به مسئله حق و نقل عمومی شهر تهران پرداختیم؛ متاسفانه وضعیت حمل و نقل عمومی شهر تهران به نسبت نیازها، چه از نظر وسعت شهر و چه از نظر جمعیت شهر، کفاف نمی دهد.

    وی در همین زمینه ادامه داد: تنها 13 درصد از سفرهای شهر تهران توسط مترو انجام می شود و حدود 16 تا 17 درصد نیز توسط اتوبوس است. یعنی در مجموع کمتر از 30 درصد سفرهای مردم در شهر تهران با وسایل حمل و نقل عمومی صورت می گیرد که رقم ناچیزی است.

    بودجه ویژه مترو در سال 97

    محمدعلی نجفی با اعلام اینکه در این جلسه مقرر شد در بودجه سال 97 تسهیلات و امکانات لازم برای توسعه این بخش گنجانده شود، عنوان کرد: با کمک نمایندگان مجلس باید جهشی را چه در ارتباط با توسعه خطوط و افزایش واگن های مترو و چه در ارتباط با سایر ابزارهای حمل و نقل عمومی در شهر تهران به انجام برسانیم، تا حداقل رضایت مورد نظر شهروندان عزیز را فراهم کنیم.

    وی در ادامه افزود: این نکته را باید در نظر داشت که حمل و نقل عمومی حتی روی اقتصاد شهری، مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر، ترافیک و مسئله آلودگی هوا تاثیر دارد، بنابراین باید این سه محور اصلی را به دقت مورد توجه قرار داد.

    نجفی اظهار داشت: در لایحه ای که دولت به مجلس ارایه داده، پیش بینی‌هایی انجام شده است. به طور مثال استفاده از صندوق توسعه ملی برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران و نیز حمل و نقل عمومی. نکاتی که در این جلسه مطرح شد این بود که سهم تهران در ارتباط با استفاده از این منابع باید افزایش پیدا کند.

    شهردار پایتخت در بخش دیگری از اظهارات خود به مسئله افزایش قیمت انرژی در لایحه بودجه سال 97 اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد که بخشی از درآمد حاصل از افزایش قیمت انرژی، مستقیما در اختیار شهرداری در ارتباط با توسعه حمل و نقل عمومی قرار بگیرد و با هماهنگی نمایندگان و به خصوص کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ارقام دقیق اعلام شود.

    نجفی با ابراز امیدواری نسبت به انجام تغییرات در بودجه عنوان کرد: شهرداری ارقام مختلفی در بودجه  دارد؛ یکی از آنها در ارتباط با یارانه بلیط مترو و اتوبوس است که بخشی از آن را باید دولت متقبل شود. مورد دیگر نیز در خصوص احداث خطوط مترو است که در قانون ذکر شده 50 درصد هزینه ها را باید دولت تقبل کند و 50 درصد باقی مانده برعهده شهرداری تهران باشد.

    وی افزود: نکته دیگر در مورد خرید واگن‌های مترو و توسعه تجهیزات مترو است که اگر این موارد مد نظر قرار گیرد، ما امیدواریم که تا سقف 7 هزار و 500 میلیارد تومان در سال آینده، بودجه برای مجموعه این فعالیت ها پیش بینی شود.

    شهردار تهران گفت: این موضوع یک ماده قانونی بوده که در سال های گذشته در بودجه پیش بینی شده، اما متاسفانه اجرا نشده است.

    نجفی هم چنین تصریح کرد: پیش بینی شده بود از محل حساب ذخیره ارزی، این پول به شهرداری تهران پرداخت شود. اما به دلیل این که صندوق توسعه ملی جایگزین حساب ذخیره ارزی شده، از آقای لاریجانی درخواست کردم از طریق صندوق توسعه ملی آن قانون احیا و به اجرا گذاشته شود.

    مذاکره درباره درآمدهای پایدار

    وی در بخش دیگری از اظهارات خود به مسئله درآمدهای پایدار اشاره کرد و گفت: بخشی از درآمدهای پایدار شهرداری تهران همان سهمی است که از مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد. متاسفانه امسال این سهم حدود 2 هزار میلیارد تومان کاهش یافت، اما در این مورد هم صحبت کردیم که ان شالله در سال آینده جبران و با کمک مجلس به بودجه شهرداری تهران بازگردد.

    نجفی به گفت و گوی خود با رئیس مجلس درباره درآمدهای پایدار شهرداری از محل عوارض مربوط به  انرژی و سوخت اشاره کرد و گفت: در مجموع ایشان با توجه به حساسیتی که نسبت به وضعیت شهر تهران دارند و اطلاعاتی که در مورد مشکلات شهر تهران در اختیارشان گذاشتیم، قول همکاری و مساعدت را دادند.

    شهردار پایتخت در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع می توان گفت که در زمان تصویب بودجه سال 97 می توان دریافت که چه قدر از این قول ها عملیاتی می شوند. درحال حاضر بودجه به کمیسیون های مختلف مجلس می رود و  قرار شده در کمیسیون های مختلف حاضر شویم و نظرات خود را توضیح دهیم.

    او در پایان گفت: امیدواریم کمیسیون ها و نمایندگان این نظرات را بپذیرند و درخواست شهرداری در صحن علنی مجلس  به تصویب برسد. طی چند ماهی که موضو ع بودجه در دستور کار مجلس است، ما نیز باید تلاش کنیم تا نمایندگان را در ارتباط با حل مشکلات کلانشهر تهران همراه کنیم، چرا که شهر تهران پیشانی نظام جمهوری اسلامی تلقی می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار