مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه و شهرسازی:

محدود کردن اختیارات مردم در انتخاب مهندس ناظر ظلم است

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی گفت: ارجاع کار توسط نظام مهندسی ساختمان و محدود کردن مردم در انتخاب مهندس ناظر ظلمی فاحش است.

محدود کردن اختیارات مردم در انتخاب مهندس ناظر ظلم است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، عباس آخوندی در اولین همایش اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان که قبل از ظهر سه‌شنبه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد طی سخنانی با اشاره به اینکه وقتی سخن از اخلاق به میان می‌آید همه به دنبال ملکات نفسانی می‌روند، ابراز داشت: این درحالی است که معیارهای اخلاق عمومی و خصوصی با یکدیگر مغایر است و ملکات نفسانی بیشتر متعلق به اخلاق خصوصی است.

    وی افزود: مفاهیمی مانند ایثار، فداکاری، جود، سخاوت و مهربانی و محبت، ارزش‌هایی هستند که در حوزه اخلاق خصوصی وجود دارند و ما به دنبال این پاسخ هستیم که آیا این‌ها در اخلاق عمومی کاربردی دارند و می‌توان جامعه را در زمینه اخلاق عمومی با این ارزش‌ها اداره کرد.

    وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین حوزه اخلاق عمومی عدل است، ابراز داشت: در حوزه اخلاق عمومی مجازات نقش دارد و این در حالی است که در حوزه اخلاق خصوص آنچه که پررنگ است مسئله عفو است و ضمانت اجرا در اخلاق عمومی قانون و در اخلاق خصوصی وجدان است.

    وی در ادامه عنوان کرد: در اخلاق خصوصی سیستم خود کنترلی وجود دارد و حال باید به این اندیشید که در حوزه اخلاق عمومی هم می‌توان با سیستم خود کنترلی پیش رفت و آیا این خود کنترلی می‌تواند جای قانون را بگیرد؟

    آخوندی ادامه داد: در اخلاق خصوصی همه چیز داوطلبانه است و فرد نمی‌تواند مطالبه‌گری کند که به عنوان مثال چرا سخاوت ندارید اما در حوزه اخلاق عمومی که عدل مهمترین موضوع آن است می‌توان مطالبه کرد که چرا عدالت و انصاف را رعایت نکرده‌اید.

    وی تأکید کرد: در حوزه اخلاق خصوصی اصلی ترین موضوع کنترل نفس است اما در اخلاق عمومی مهمترین موضوع کنترل قدرت است.

    وزیر راه و شهرسازی در حدیثی با اشاره به اینکه نظام هستی بر پایه عدل است، گفت: چنانچه بپذیریم در اخلاق عمومی عدل ریشه است و در غیاب عدل نمیتوان از کسی انتظار احسان داشت بنابراین در غیاب عدل نمیتوان از مهندس انتظار داشت تا با تکیه بر ملکات نفسانی اصول و مقررات را رعایت کند.

    رسانه‌ها بین اخلاق عمومی و خصوصی فرقی قائل نیستند

    وی در ادامه افزود: در حوزه رسانه‌ها هم بین اخلاق عمومی و خصوصی فرقی قائل نیستند و به اخلاق عمومی پرداخته نمی‌شود و همین امر باعث شده تا همه به احسان و نیکوکاری که در حوزه اخلاق خصوصی است بپردازند و جامعه را بی‌اخلاق بدانند در حالی که در حوزه اخلاق عمومی باید مردم را به عدالت و انصاف فراخواند نه اینکه از آنها خواست نیکوکار باشند.

    آخوندی در ادامه با اشاره به اینکه مهندسین بر اساس دانش و علم خود مهندسی می‌کنند، گفت: اخلاق حرفه‌ای در زمینه عمومی می‌خواهد که قدرت مهندس را از طریق عدل محدود کند تا کسی نتواند بر اساس قدرت خود سوء استفاده کند.

    وی در ادامه با اشاره به مسئله برون ریزی در بسیاری از تصمیم گیری‌ها و ساخت و سازها گفت: اینکه رودخانه‌ای آلوده می‌شود بدان دلیل است که کارخانه‌ای پس آب تصفیه نشده‌اش را به رودخانه برون ریزی کرده و اگر در ساخت و ساز شهری هم مشکلات وجود دارد به این دلیل است که فردی وقتی حق ساختن ساختمان سه طبقه داشته آن را هفت طبقه ساخته و مشکلات این ساخت و ساز را بر دیگران برون ریزی کرده است.

    وزیر راه و شهرسازی مسئله عدل و انصاف را یادآور شد و گفت: انصاف و عدول از عدل در نظام حقوقی ضمانت اجرا دارد و حتی قابل اندازه گیری است و اگر کسی بیش از تراکم ساختمان سازی کرد و عدالت و انصاف را در این زمینه رعیات نکرد اینطور نیست که با وی برخورد نشود و مورد بازخواست قرار نگیرد.

    نمی‌توان عدالت را با ظلم اجرا کرد

    وی به بخشی از بندهای قانون نظام مهندسی اشاره کرد و ادامه داد: ارجاع کار توسط نظام مهندسی ساختمان و محدود کردن مردم در انتخاب مهندس ناظر ظلمی فاحشی است و در هیچ کجا نمی‌توان عدالت را با ظلم اجرا کرد.

    آخوندی بیان کرد: رعایت عدالت در این است که ما به جای محدود کردن اختیار مردم در انتخاب مهندس به این مسئله توجه کنیم که جلوی ورود افراد بدون صلاحیت در این حرفه گرفته شود و اگر در نظام مهندسی اصلاحات صورت نگیرد در آینده مهندسی در ایران نخواهیم داشت.

    وی در ادامه با اشاره به ساخت و ساز در شهرهای کشور گفت: ما هیچ شهری را در کشور نداریم که در ساخت و ساز آن نظم و انصاف و عدالت رعایت شده باشد و این در حالی است که شهر آینه خرد ما ایرانیان است.

    وزیر راه و شهرسازی در عین حال تأکید کرد: مهندسان کشور در اصلاح کشور همواره پیش قدم بوده‌اند و نقش دانشکده فنی و مهندسی در حوزه‌های مختلف نظام چشمگیر بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار