مدیران خودروعصر اعتبار

معاون آمادگی عملیات و پدافندغیرعامل سازمان مدیریت بحران تهران خبر داد

تفاهم‌ شهرداری پایتخت با "جاییکا" برای افزایش تاب‌آوری شهر تهران

عصر ساختمان- تفاهم‌نامه پنجمین همکاری مشترک شهرداری تهران با سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جاییکا) با عنوان افزایش تاب‌آوری شهر تهران با ارتقای طرح جامع کاهش خطرپذیری شهر تهران امضا شد.

تفاهم‌ شهرداری پایتخت با "جاییکا" برای افزایش تاب‌آوری شهر تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در این جلسه که صبح امروز در محل سازمان مدیریت شهر تهران برگزار شد، محسن نادی - معاون آمادگی عملیات و پدافند غیرعامل سازمان مدیریت بحران تهران اظهار کرد: امروز آغاز پنجمین همکاری مشترک میان جاییکا و شهرداری تهران در خصوص افزایش توانمندی شهر تهران در مقابله با مخاطرات طبیعی از جمله زلزله است. تقریبا بیش از 16 سال است که پروژه‌های مختلفی میان شهرداری تهران و جاییکا اجرا می‌شود و طی این چهار پروژه قبلی، برنامه‌های مختلفی تعریف شده است که توانستیم اکثر این برنامه‌ها را به صورت پایلوت یا اجرایی به مرحله اجرا در بیاوریم.

    وی ادامه داد: بحث افزایش تاب‌آوری در شهر تهران با به روز کردن طرح‌های مرتبط است. در حقیقت در این همکاری، بازنگری در بخشی از برنامه‌های گذشته صورت می‌گیرد و با رویکرد تاب‌آوری که از رویکردهای سازمان مدیریت بحران نیز است، به روز خواهد شد. امیدواریم در طول اجرای این پروژه، به اهداف پیش بینی شده دست یابیم.

    در ادامه این جلسه کوبایاشی - رئیس دفتر جاییکا در تهران ضمن ابراز تاسف برای مردم کرمانشاه در زلزله اخیر، گفت: جاییکا از سال 1998 میلادی تا کنون چهار پروژه در ایران انجام داده است که دستاوردهای خوبی نیز داشته است. به همین منظور در تدوین پنجمین پروژه، تیم جاییکا از استان کرمانشاه و منطقه سرپل ذهاب بازدید کرد.

    وی ادامه داد: در بازدید از این مناطق متوجه شدیم عملیات امداد و نجات به خوبی انجام شده است و آواربرداری نیز در حال انجام است. همچنین پناهگاه‌های اضطراری کاملا آماده شده‌اند و بازسازی نیز شروع شده است، اما متوجه شدیم که دیوار برخی از ساختمان‌ها تخریب شده است. یعنی اتصالات ستون و تیر به خوبی انجام نشده است و مهارت‌های جوشکاری در این زمینه کافی نبوده است. تصورم بر این است که تلاش‌های بیشتری در این زمینه نیاز است.

    کوبایاشی اضافه کرد: در دیدار با مقامات استان کرمانشاه متوجه شدیم ارزیابی ساختمان‌ها در حال انجام است و آنها در نظر دارند قوانین نظام مهندسی مرتبط با ساختمان‌ها را بررسی کنند و فرآیند نظارت بر ساختمان‌ها را مد نظر دارند. امید داریم این ارزیابی مجدد به سرعت و سهولت انجام شود.

    وی با اشاره به اینکه بهترین کار برای آینده این است که یاد بگیریم در گذشته چه اتفاقی رخ داده است و با استفاده از تجربیات گذشته، آینده را بسازیم، اظهار کرد: یک ضرب المثل ژاپنی می‌گوید برای بدترین وضعیت خودمان را آماده کنیم و به بهترین حال نیز امیدوار باشیم. به همین خاطر امیدواریم در پروژه‌های جدید نه تنها تهران، بلکه سایر استان‌ها نیز از دانش جدید و تکنیک‌های مرتبط با آن برخوردار شوند و جاییکا نیز تمایل دارد حمایت‌های خود را در خصوص کاهش مخاطرات و بازسازی بهتر پس از حادثه ادامه دهد.

    در ادامه گوتو - نماینده دفتر جاییکا در توکیو ضمن ابراز تاسف از زلزله کرمانشاه گفت: مهم‌ترین موضوع، واکنش به بحران است که هماهنگی‌های مرتبط، واکنش به بحران در بحث امداد و نجات، بازسازی شریان‌های حیاتی و اسکان اضطراری به خوبی در این مناطق انجام شده بود. اما در این میان یکی از مهم‌ترین اقدامات ارزیابی میزان آسیب به ساختمان‌ها است که این کار نیز توسط بنیاد مسکن صورت گرفت.

    وی ادامه داد: در این ارزیابی 20 روزه که بنیاد مسکن با همکاری دانشگاه‌ها انجام داد متوجه شدیم 15 هزار واحد ساختمانی آسیب دیده‌اند. همچنین متوجه شدیم بنیاد مسکن در کنار این ارزیابی‌ها به افراد آسیب دیده نیز کمک می‌کند تا خانه‌های خود را بازسازی کنند.

    وی همچنین اضافه کرد: موضوع بعدی که از این ارزیابی‌ها متوجه شدیم این بود که بسیاری از ساختمان‌های عمومی مانند مدارس، بیمارستان‌ها آسیب پذیرند و اگر حادثه‌ای رخ دهد ممکن است به اندازه کافی مقاومت نداشته باشند و آسیب ببینند. همچنین در خصوص اسکلت ساختمان‌ها نیز متوجه شدیم سازه‌های بتونی، اتصالات ضعیفی داشته‌اند و در ساختمان‌هایی با اسکلت فلز بادبند به خوبی عمل کرده، ولی در همین بادبندها اتصالات به خوبی انجام نشده است؛ یعنی جوشکاری مناسب نبوده است.

    گوتو در ادامه با اشاره به اینکه شرایط زمین نیز تا حدودی در بروز این خسارات تاثیرگذار بوده است، گفت: باید محدودیت‌هایی برای استفاده از زمین اعمال شود یا مقاوم سازی خاک صورت گیرد. همچنین جمع‌آوری اطلاعات ارزشمند می‌تواند در ارزیابی خطرات در آینده و استفاده از این اطلاعات در قوانین ساخت و ساز موثر باشد. به طور مثال باید اطلاعات مناسبی از وضعیت تخریب ساختمان‌های مسکونی، مدارس آسیب‌دیده، زیرساخت‌ها مانند پل، شریان‌های حیاتی، تلفات انسانی، پس لرزه‌ها و پیش لرزه‌ها داشته باشیم تا بر اساس این اطلاعات دستگاه‌های مرتبط بتوانند رابطه زلزله و خسارت‌های به وجود آمده را ارزیابی کنند.

    نماینده دفتر جاییکا در توکیو به سند سندای اشاره کرد و گفت: این سند حدود دو سال پیش در سال 2015 به تصویب نهایی رسید و قرار است 15 سال آینده یعنی سال 2030 را پوشش دهد، در حقیقت سندای اسم یکی از شهرهای ژاپن است و به دلیل اینکه سومین اجلاس جهانی کاهش مخاطرات بحران در سال 2015 در شهر سندای برگزار شد، نام این شهر را بر این سند گذاشتند.

    وی افزود: هدف اساسی در این سند دیده شده است که سه هدف آن به عنوان داده و شامل دسترسی به اطلاعات، همکاری‌های بین‌المللی و وجود راهبردهای محلی و ملی است و چهار هدف نیز موضوعاتی چون کاهش تلفات انسانی، کاهش آسیب به تاسیسات و کاهش خسارات اقتصادی را دنبال می‌کنند. در حقیقت در این چهار هدف بایستی بر کاهش خسارت‌های اقتصادی تمرکز کنیم، زیرا اگر خسارات اقتصادی کم شود باقی موارد نیز به خودی خود کاهش پیدا می‌کند. برای همین یکی از مهم‌ترین پیام‌های سند سندای این است که برای کاهش خطرات مرتبط با بحران باید قبل از وقوع بحران سرمایه‌گذاری زیادی کنیم.

    به گفته وی، برای رسیدن به این اهداف چهار اولویت وجود دارد. ابتدا باید خطر بحران را درک کنیم. سپس شیوه اداره مرتبط با مدیریت بحران را تقویت کنیم. بعد از آن در بحث کاهش خسارات سرمایه گذاری کنیم و در نهایت نیز بهتر از قبل بسازیم و در خصوص زلزله کرمانشاه نیز کاری که باید کرد این است که بهتر از قبل بازسازی کنیم.

    وی همچنین به زلزله‌های ژاپن نیز اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات ژاپن در این راستا مقاوم سازی مدارس در مقابل زلزله بود که تقریبا در سال 2015 همه مدارس یا مقاوم سازی شدند و یا از نوع ساخته شدند. این اقدامات حدود 15 سال وقت گرفت، اما در نهایت به سرانجام رسید. بنابراین برداشت ما این است که ساختمان‌های حیاتی مانند بیمارستان‌ها و مدارس مقاوم، ساخته شوند. به همین منظور بر بازسازی بهتر از گذشته تاکید می‌کنیم.

    تاکاهاشی - معاون کاهش مخاطرات شرکت اوربیتال در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه ایران در یک منطقه زلزله‌خیز قرار گرفته است، گفت: از سال 1830 میلادی که در تهران زلزله بزرگی رخ داد تا کنون 180 سال می‌گذرد و متخصصین زلزله به ما می‌گویند که زمان بازگشت این زلزله 150 سال است. بنابراین متاسفانه انتظار داریم این زلزله در آینده‌ای نزدیک رخ دهد. بنابراین ضروری است قبل از وقوع زلزله آمادگی کامل داشته باشیم.

    وی ادامه داد: پیش بینی ما این بود که هنگام وقوع زلزله و فعال شدن گسل ری، 55 درصد خانه‌ها آسیب ببینند و شش درصد تلفات انسانی داشته باشیم که امری تکان دهنده است. در حقیقت پیش بینی ما این بود که اگر این گسل فعال شود چه اتفاقی برای تهران می‌افتد.

    وی همچنین به بیان جزئیات چهار پروژه مشترک میان جاییکا و شهرداری تهران پرداخت و گفت: زمانی که کلیت پروژه را آغاز کردیم، سخت بود تا مردم را قانع کنیم که این موضوع چقدر با اهمیت است. زیرا بسیاری از آنها باور نداشتند که ممکن است در تهران زلزله بیاید، اما بعد از آن متوجه شدند که باید موضوع را جدی بگیرند.

    تاکاهاشی ادامه داد: سند سندای برای کاهش مخاطرات در سال 2015 تصویب شد که مسیر کاهش مخاطرات را به ما نشان می‌دهد. همچنین در جهانی زندگی می‌کنیم که حوادث طبیعی بسیاری اتفاق می‌افتد و طبیعتا بسیاری از آنها را نمی‌توانیم متوقف کنیم. اما تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که با اجرای اقدامات مختلف ضروری از آسیب‌ها جلوگیری کنیم.

    در پایان این جلسه احمد صادقی - رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به این پروژه مشترک گفت: انتظاراتی که از جاییکا داریم این است که با توجه به توانمندی‌های موجود و همکاری‌های مناسب بین بخشی مدت زمان سه ساله این پروژه را کاهش دهند و از آنها تقاضا داریم که این موضوع را بررسی و نتیجه را به ما اعلام کنند.

    همچنین با توجه به اینکه پروژه‌هایی به سرانجام رسیده و در مرحله بهره‌برداری است از دستگاه‌های مختلف نیز برای اجرا و بهره‌برداری بهینه این پروژه‌ها می‌خواهیم که همکاری لازم را داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار