مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناس مسکن مطرح کرد

افزایش سن ساختمان‌ها به ۱۰۰ سال با استفاده از مصالح نوین سبک

عصر ساختمان- عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر ضرورت اجرای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان برای ارتقای ایمنی ساخت و ساز و مقاومت ساختمان‌ها در برابر آتش سوزی، گفت: پس از حادثه پلاسکو استفاده از مصالح سبک و مقاوم در برابر آتش‌سوزی افزایش یافته است.

افزایش سن ساختمان‌ها به ۱۰۰ سال با استفاده از مصالح نوین سبک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، برزو افقهی با بیان این‌که اجرای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان با استفاده از مصالح ساختمانی سبک و مقاوم در برابر آتش سوزی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد:‌در حال حاضر  این مبحث به صورت پایلوت در تهران و مشهد در حال اجراست.

    وی با یادآوری این‌که در تهران و مشهد، شهرداری اخذ تاییدیه مقاومت ساختمان در برابر آتش‌شوزی الزامی کرده است،  تصریح کرد:‌ به دلیل حادثه ساختمان پلاسکو روند استفاده از مصالح ساختمانی نوین و سبک در ساخت و سازها افزایش یافته است.

    وی با تاکید بر این‌که سبک‌ سازی ساختمان ها بهترین روش برای مقابله با خسارت‌های آتش‌سوزی و  زلزله است، افزود: یکی از نقاط ضعیف حوزه ساخت  و ساز کشور عمر پایین ساختمان‌هاست، این مسئله متاسفانه به دلیل سودجویی برخی به وجود آمده که هیچ توجهی به اجرای مقررات ملی ساختمان در ساخت وسازها ندارند.

    وی ادامه داد: این افراد به ساخت و ساز فقط به عنوان یک کار اقتصادی سوداور نگاه می‌کنند و از مصالح ساختمانی استاندارد نیز استفاده نمی‌کنند.

    کارشناس مسکن یکی دیگر از نقاط ضعف ساخت و سازهای کشور را توجه خریداران به نما و ظاهر ساختمان دانست و گفت:‌ از سوی دیگر کمتر خریدار و مصرف‌کننده‌ای به میزان مصرف انرژی یا میزان مقاومت در برابر آتش‌سوزی و زلزله توجه می‌کند.

    افقهی در ادامه به مثالی درباره مصالح ساختمانی نوین و به روز اشاره کرد و گفت:‌چند وقتی است  استفاده از اندود گچی پاششی سبک در ساخت و سازها رواج یافته که  باعث ارتقای مقاومت ساختمان در برابر آتش‌سوزی می‌شود.

    وی با بیان این‌که اندود گچی روی اسکلت ساختمان پاشیده می‌شود و 180 دقیقه (3 ساعت) در برابر آتش‌سوزی مقاومت می‌کند، اظهار کرد:‌ تولید با کیفیت مسکن در کشور فقط با استفاده از مصالح ساختمانی نوین و استاندارد عملیاتی می‌شود و در این زمینه نهادها و سازمان‌های مربوطه باید نظارت‌های جامعی را به عمل آورند.

    وی با بیان اینکه وزن زیاد مصالح یکی از عوامل اصلی تخریب ساختمان و مسبب خسارت های جانی و مالی در بروز این حادثه‌ها اظهار کرد:‌ از دیگر مزایای استفاده از تکنولوژی سبک سازی ، افزایش عمر مفید بنا است، به طوری که استفاده از این تکنولوژی جدید به دلیل سهولت تعمیرات و تغییرکاربری ساختمان، عمر مفید بنا را از 30 سال به 100 سال رسانده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی