مدیران خودروعصر اعتبار

مقایسه بودجه تهران با شیکاگووپکن

آیاتهران واقعا گران اداره می شود

عصر ساختمان- برخی براین باورند که شهر تهران گران اداره می شوداما آماروارقام درشهرهای مختلف نشان می دهدکه این اظهارنظر چندان کارشناسانه نیست چراکه بودجه سالانه کلانشهراز بسیاری ازشهرهای هم اندازه کمتراست!

آیاتهران واقعا گران اداره می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی مدرس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه درآمد پایدار یکی از مباحث مهم توسعه پایدار شهری است؛ گفت: درآمد پایدار باعث می شود زیست پذیری و کیفیت زندگی شهری برای نسل فعلی و نسلهای آینده به مخاطره نیفتد؛ همچنین درآمدهای پایدار شهری یکی از مسائل و موضوعات مهم در تاب آوری اقتصادی شهری است که می تواند یکی از مصادیق پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در شهرهای کشور ما باشد.

    وی با اشاره به اینکه اتکا به درآمدهای ناپایدار شهری، قطعا موجبات کاهش تاب آوری شهرها و زمینه برای ایجاد بحران های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی را در بلند مدت ایجاد خواهد نمود، افزود:. درآمدهای پایدار در شهرداری ها به عنوان متولیان مدیریت شهری، به درآمدهایی اطلاق می شود که از سه ویژگی مهم برخوردار باشند: اولا درآمدها مستمر باشد و از نوع درآمدهای آنی و دفعی نباشد ، ثانیا دستیابی به این درآمدها، شرایط بهینه شهری(کالبدی، زیست محیطی و ...) را بر هم نزند و ثالثا انعطاف پذیر باشند یعنی پایه درآمدی در طول زمان به موازات گسترش مخارج افزایش یابد.

    طباطبایی مزدآبادی یا تاکید بر اینکه با این وصف همه شهرهای جهان بخصوص کلانشهرها به دنبال راه حلهایی برای افزایش درآمدهای پایدار خود هستند، خاطرنشان کرد: نگاهی به وضعیت بودجه شهرهای مختلف حاکی از اینست که مهمترین منبع درآمدی پایدار در اکثر شهرهای جهان عوارض و مالیاتها هستند.

    مدرس دانشگاه تهران در این خصوص توضیح داد: منطقه کلانشهری لندن که از مراکز فرماندهی و کنترل اقتصاد جهانی است بودجه 11.5 میلیارد پوندی دارد که 64درصد آن از محل عوارض و مالیاتها به دست می آید.

    وی ادامه داد: در کلانشهر پاریس نیز بیش از 50درصد درآمد 8 میلیارد یورویی این شهر از محل مذکور حاصل می شود و  حدود 70درصد درآمد شهر شیکاگو از محل عوارض است .

    طباطبایی با تاکید بر اینکه  در شهر میلان ایتالیا نیز وضع به همین منوال است و بیش از نیمی از درآمد 4 میلیارد یورویی این شهر از طریق عوارض بدست می آید، گفت: در شهرهای کشورهای رو به توسعه نیز سهم عوارض از درآمد شهرداری بالاست بعنوان مثال کلانشهر بوگوتا در کلمبیا 600 میلیون دلار درآمد دارد که 63 درصد آن از طریق مالیات به دست می آید و در آنکارا نیز حدود 38درصد درآمد شهرداری از محل عوارض است.

    مولف کتاب راهنمای مالیه شهری  به وضعیت سهم درآمدهای پایدار در کلان شهر تهران پرداخت و گفت: در بودجه سال 1396 تهران تنها 21درصد درآمد پایدار بوده و از محل عوارض مستمر(ارزش افزوده، نوسازی، کسب و پیشه، خودرو و ..) به دست آمده است.

    کارشناس ارشد مسائل اقتصاد شهری با بیان اینکه برخی بر این باورند که شهر تهران گران اداره می شود اما ملاحظه آمار و ارقام در شهرهای مختلف نشان می دهد که این اظهار نظر چندان کارشناسانه نیست چرا که بودجه سالانه کلانشهر تهران از بسیاری از شهرهای هم اندازه کمتر است، یادآور شد: بعنوان مثال تهران بودجه ای اندازه شهر شیکاگو دارد که تنها2.5 میلیون نفر جمعیت دارد و در مقایسه با بودجه پکن(129 میلیارد یوان) نیز بودجه آن حدود یک چهارم پکن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار