مدیران خودروعصر اعتبار

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گزارش داد

از ارائه شیوه حسابرسی جدید شهرداری تا برخورد قانونی با متخلفان در حسابرسی

عصر ساختمان- رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش از ارائه دستورالعمل جدیدی برای انجام حسابرسی از شهرداری تهران خبر داد.

از ارائه شیوه حسابرسی جدید شهرداری تا برخورد قانونی با متخلفان در حسابرسی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مرتضی الویری ظهر امروز در نشست خبری که در تشریح عملکرد 100 روزه کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شده بود، با بیان اینکه در کمیسیون برنامه و بودجه کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شهری ایجاد شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های فعلی شهرداری تهران، بحران منابع است، به گونه‌ای که در حال حاضر حتی در شهرداری امکان انجام آسان امورات وجود ندارد.

    وی با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه اقتصادی، تجهیز منابع به دلیل حجم بالای بدهی‌ها و پروژه‌های نیمه تمام است، گفت: براساس آخرین بررسی‌ها شهرداری تهران حدود 19 میلیارد تومان به سیستم بانکی و 7000 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی دارد که این اعداد فارغ ازهزینه‌های جاری و یومیه‌ای است که در شهرداری انجام می‌شود و ما حالا با پدیده‌ای روبه‌رو شدیم که منابع کفاف کارهای ساده را هم نمی‌دهد.

    رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه در 8 ماهه امسال براساس بودجه باید 12 هزار میلیارد تومان درآمد از سوی شهرداری کسب می‌شد اما حالا تنها 8100 میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم، گفت: میزان تحقق درآمد حدود 67 درصد بوده است؛ اما این در حالی است که حدود 2700 میلیارد تومان این درآمدهای 8 ماهه پایدار و مابقی ناپایدار بوده و باید اعلام کنم که یک چهارم درآمدهای شهری در این 8 ماهه پایدار بوده است.

    الویری با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه خود را موظف می‌داند که در این دوره، درآمدها و هزینه‌ها را مورد بازنگری قرار دهد چراکه باید درآمدهای پایدار متنوع بوده و پایدار باشد، ادامه داد: در این خصوص جلسات زیادی با نمایندگان مجلس و در راستای تصویب لایحه درآمدهای پایدار داشته‌ایم که شما بخشی از این تغییرات را در بودجه سال 97 شهرداری ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم نسبت نامیمون درآمد پایدار به ناپایدار را بهبود ببخشیم.

    وی همچنین از لزوم جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در پروژه‌های شهرداری خبر داد و گفت: نباید همه کارهای شهرداری توسط مدیریت شهری انجام شود و می‌توان با جذب مشارکت داخلی و خارجی اجرای پروژه‌ها را برعهده آنان گذاشت. به عنوان مثال در بسیاری از کشورها شهرداری‌ها زباله را جمع نمی‌کنند بلکه شرکت‌های پیمانکاری این طلای سیاه را جمع‌آوری کرده و کسب درآمد می‌کنند.

    رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه یکی از مشکلات شهرداری تهران ساختار تودرتو، ناکارآمد و ضد بهره‌وری است گفت: آنقدر ساختار شهرداری هزارتو است که عملا نمی‌توان در این ساختار کاری انجام داد و عملا باید این ساختار اصلاح شود. به عنوان مثال در شهرداری تهران یک معاونت برنامه‌ریزی وجود دارد و این در حالی است که در این حالی است که در همه معاونت‌ها نیز اداره کل برنامه‌ریزی وجود دارد و این در حالی است که هیچ کدام از این اداره کل‌ها ارتباطی با معاونت برنامه‌ریزی ندارند و این ساختار را ببینید که چقدر تودرتو و فربه است.

    رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه متاسفانه طی سال‌های گذشته نیروهای زیادی جذب شهرداری شدند، افزود: هنگامی که من از شهرداری رفتم تعداد کارکنان 25 نفر بود اما حالا صحبت از بیش از 65 هزار نفر نیروی انسانی است و می‌بینیم که طی سال‌های اخیر بدنه شهرداری 2.5 برابر شده و این در حالی است که جمعیت‌پذیری تهران به این مقدار افزایش نیافته است؛ پس ما با بدنه‌ای فربه، چاق و کم تحرک روبه‌رو هستیم که باید برای آن فکری کرد.

    در بخش دیگری از این نشست خبری، الویری با اشاره به مشکلات جدی حسابرسی گفت: در گذشته با مشکلات جدی از جمله تأخیر زیاد زمانی مواجه بودیم؛ به گونه‌ای که حالا حسابرسی سال 93 مطرح است و آنقدر حسابرسی دیر انجام می‌شد که معاونان و مسوولان مربوطه عوض می‌شدند. همچنین انتخاب حسابرس مشکلاتی را داشت که عموما شرکت‌های حسابرسی انتقاداتی را مطرح می‌کردند اما حالا این رویه را شفاف کرده و فراخوانی در روزنامه‌های رسمی برای انتخاب حسابرس گرید الف منتشر کردیم.

    وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در حسابرسی این است که سازمان‌ها و شرکت‌های تحت پوشش شهرداری از حسابرسی شورای شهر به دلیل اینکه مجامع‌شان این کار را می‌کردند معاف بودند گفت: متاسفانه حسابرسی این شرکت‌ها و سازمان‌ها هیچ سنخیتی با گزارش شورای شهر نداشت. به عنوان مثال حسابرس شورای شهر، حسابرسی یکی از شرکت‌ها را غیرقابل بررسی و مردود اعلام کرده بود؛ اما شرکت مذکور عنوان می‌داشت که حسابرسی‌اش مورد قبول است و سعی داریم با تعامل و گفت‌وگو مانع دوباره کاری شویم و شهرداری را متقاعد کنیم که حسابرسی از شرکت‌ها و سازمان‌ها توسط شورای شهر انجام شود تا قانونمند و ضابطه‌مند شود.

    رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه ما تأخیر چند ساله در گزارش حسابرسی را نمی‌پذیریم گفت: همچنین بازنگری در اساسنامه شرکت‌ها و سازمان‌ها را به دلیل نظارت‌ ناپذیربودنشان در دستور کار داریم.

    اصلاح چارت سازمانی شورای شهر تهران

    الویری با بیان اینکه امسال صرف حسابرسی نداریم بلکه در کنار گزارش کارشناسی تحلیل "باید و نباید و..." داریم، تصریح کرد: برای آنکه مانع بروز تخلفات در آینده شویم و همچنین در راستای دفاع از حقوق شهروندان تخلفات روشن در گزارشات حسابرسی را از طریق اقدام قانونی پیگیری می‌کنیم.

    وی همچنین درخصوص ابهامات بانک شهر نیز گفت: ابهاماتی در مورد رابطه بانک شهر و شهرداری وجود دارد و موضوع بررسی بانک شهر هنوز در دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه قرار نگرفته است.

    رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش همچنین از اصلاح چارت سازمانی شورای شهر تهران خبر داد و گفت: براساس چارت مصوب شورا باید 140 نفر نیرو داشته باشد که حالا 600 نفر نیرو دارد که چارت جدیدی بسته شده است که امیدواریم با این چارت مشکلات شورا مرتفع شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار