مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسکن

بافت‌ فرسوده جذابیتی برای سرمایه‌گذاران مسکن ندارد

عصر ساختمان- یک کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه بافت فرسوده جذابیتی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مسکن ندارد، گفت: ترجیح اکثر سازندگان این است که در مناطقی کم دردسر اقدام به ساخت و ساز کنند.

بافت‌ فرسوده جذابیتی برای سرمایه‌گذاران مسکن ندارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس؛کامیار بیات ماکو  در پاسخ به این سئوال که دلیل عدم موفقیت دولت در نوسازی بافت فرسوده چیست ،گفت: ریزدانگی مشخصه بافت فرسوده در اغلب شهرها و مناطقی است که به آن بافت فرسوده اطلاق می‌شود و در نتیجه اگر بخواهیم یک ساخت و ساز جدید در آنجا داشته باشیم، باید این قطعات را الصاق، الحاق و تجمیع کنیم.

    *سازندگان در دوران رکود سراغ دردسر تجمیع کردن قطعات نمی‌روند

    وی افزود: خود امر تجمیع با توجه به دشواری‌های خرید ملک از ساکنان و رفت و آمد به اداره ثبت یک کار مشکل است، بنابراین سازندگان در دوران رکود که همه چیز تبدیل به درد سر می‌شود، سراغ دردسر تجمیع کردن قطعات نمی‌روند.

    بیات ماکو ادامه داد: بافت‌های فرسوده در کشور عمدتاً مشکل انواع دسترسی و زیرساخت دارند و با استقبال هم مواجه نمی‌شود، بنابراین ترجیح اکثر سازندگان این است که در مناطقی که دردسر کمتری دارد، اقدام به ورود و ساخت و ساز کنند.

    این کارشناس مسکن تاکید کرد: بر اساس برنامه و تعهدی که دولت داده، باید سالانه 10 درصد از بافت‌های فرسوده بازسازی شود، بنابراین مشکلی که دولت در نوسازی بافت فرسوده دارد، این است که اصولاً بخش ساختمان که مستقل‌ترین بخش اقتصاد ما از دولت است، سازندگان خصوصی کار می‌کنند و منطقی است که سازندگان به دنبال سود بیشتر و دردسر کمتر بروند.

    بیات ماکو ادامه داد: پس بافت فرسوده جذابیت زیادی برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ندارد و بخش خصوصی چندان علاقه‌ای به ورود به این بافت‌ها از خود نشان نمی‌دهد.

    وی افزود: دوره رونق مسکن قطعاً با رونق اقتصاد کلان حاصل خواهد شد. مطمئن باشید اگر رونقی باشد، بافت فرسوده آرام آرام توسط بخش خصوصی مورد استقبال قرار می‌گیرد، چرا که با بازسازی این بافت‌های فرسوده، امکانات دسترسی و زیرساختی بهتری برای ساکنان فراهم خواهد شد.

    کارشناس اقتصاد مسکن در مورد به توافق نرسیدن رئیس‌جمهور با وزیر راه و شهرسازی بر سر بخش مسکن و اینکه آیا احتمال دارد، رییس جمهور به دلیل عدم موفقیت دولت در نوسازی بافت فرسوده، با آخوندی در بخش مسکن به توافق نرسیده باشد، گفت: به هر حال این سؤال را باید از خود رئیس‌جمهور بپرسید، اما قطعا اگر می‌دانستم این عدم توافق بر سر چیست، حتما می‌گفتم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی