مدیران خودروعصر اعتبار

رویکردها و محورهای برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران تشریح شد

عصر ساختمان- معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران رویکردها و محورهای برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران تشریح کرد.

رویکردها و محورهای برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران تشریح شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الله میرزایی در افتتاحیه همایش "چشم انداز شهر تهران در افق برنامه پنج ساله سوم" گفت: این همایش برای بازگویی بیم ها، امیدها، چالش ها و چشم انداز شهر تهران برگزار شده است.

    وی با بیان اینکه برنامه های توسعه منظر دستیابی به توسعه نبوده، بلکه تجلی روشن دو عنصر عقلانیت و هدفمندی در جامعه است، افزود: از این روی کارآمدی برنامه در نمایش مدل های کمی و ابزارهای رنگارنگ نیست بلکه در مشروعیت گفتگویی کارشناسان و مدیران است.

    معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه برنامه توسعه تجلی گفتمان غالب توسعه و کارآمدی جامعه مدنی، تجلی تقسیم کار بین سطوح مختلف ملی و دولت است، تصریح کرد: همچنین ابزار گفتگویی بین حاکمان و شهروندان از یک سو و مدیران با نخبگان در سوی دیگر است. مهمتر از همه این ها فرصتی برای توانمندسازی سازمانی است.

    وی با اشاره به اینکه برنامه سوم توسعه شهر تهران به چند بخش تقسیم شده است، اظهار کرد: اول آنکه برنامه سوم توسعه برای دوره زمانی 1398 تا 1402 و با هدف بازخوانی و تفحص در اسناد بالادستی ملی از جمله قانون اساسی، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه، طرح های جامع و تفضیلی شهر تهران و سیاست های کلی ابلاغی شورای اسلامی شهر تهران تهیه شده است.

    میرزایی در ادامه افزود: دوره زمانی تدوین و تصویب این برنامه از ابتدای آذرماه 96 تا پایان مهرماه 97 معین شده است.

    معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در بیان دوم ویژگی این برنامه گفت: این برنامه حداکثر پایبندی به اصول متعارف برنامه ریزی، یعنی آینده نگری، نظام مندی، به هم پیوندی، هماهنگی های افقی و عمودی، مشارکت و پشتیبانی معرفتی، دانشی و سازمانی، قابلیت یادگیری، انعطاف پذیری و برخورداری از سازوکارهای تداوم و اصلاح و نیز ضمانت های لازم و اجرایی را خواهد داشت.

    وی خاطرنشان کرد: سومین ویژگی این است که برنامه سوم به طور منطقی، هم برنامه شهر تهران و هم برنامه اصلاحات ساختاری شهرداری تهران است.

    میرزایی تصریح کرد: برای اجرای موثر برنامه و تحقق اهداف و راهبردها ناگزیر باید به اصلاحات لازم در تشکیلات و سازماندهی، ساختار منابع انسانی، نظام تامین مالی، نظام مدیریت و روش ها، فرایندها و فناوری های انجام ماموریت های شهرداری تهران تن داد.

    وی با بیان اینکه مهمتر از همه دامنه و الویت بندی محدودیت ها و وظایف شهرداری و دامنه و نوع ابزارها و اختیارات باید به روشنی بازتعریف شود، یادآور شد: از این روی فروگذاری های تصدی های غیرضروری، تمرکززدایی، چابک سازی سازمانی، دستیابی به شفافیت، پاسخگویی و نظارت، مشارکت حداکثری، تحول سازمانی بر مبنای فناوری های نوین و توانمندسازی منابع انسانی باید به طور مناسب با اهداف و راهبردهای برنامه مورد توجه قرار گیرد.

    معاون شهردار تهران در بیان چهارمین ویژگی برنامه سوم توسعه شهر تهران افزود: واقعیت طرح این است که هم نظام اقتصادی شهر تهران و هم نظام مدیریت شهری به شدت توسعه نیافته و ناکارآمد باقی مانده است. ایجاد نظام نوآوری شهری، هوشمندسازی شهری، مدیریت نهادی، توانمندسازی نظام توسعه، کاهش نابرابری ها، بهره مندی از فعالیت های نوین در کسب و کار و تولید ثروت و در مدیریت و سیاست گذای، به مثابه راهبردی برای توسعه و ابزار موثری برای ارتقا کیفیت زندگی و کاهش فقر و نابرابری و نیز بهبود حکمرانی شهری مغفول مانده است.

    وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین اتکا بیش از حد به اقتصاد و مالیه ساخت و ساز به ناپایداری و ناپویایی فضا همراه با فساد و در نتیجه به نابرابری بزرگ در تهران منجر شده است.

    میرزایی گفت: مهمترین محور برنامه سوم توسعه شهر تهران تحول بنیادین سرمشق و رویکرد از اقتصاد محلی، بسته و ناپویای مبتنی بر ساختمان به اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری های نوین، مقاوم، رقابت پذیر و هم پیوند با فرصت های ملی و جهانی و عبور از اتکا به مدیریت ساخت و سازی به مدیریت سازوکاری و ارتقاء کیفیت نهادی و توجه به دستاوردهای نهادی سیاست گذاری و آثار آن بر کیفیت زندگی و احساس رضایت شهروندان و برخورداری از فرصت های برابر توسعه انسانی برای آن ها است.

    وی در تشریح پنجمین ویژگی این طرح گفت: این برنامه از یکپارچگی ذی نفعان فضایی و موضوعی برخوردار خواهد بود؛ به این معنی که برخورداری از پیوست های فضایی کلانشهر و محلات شهری و در سه سطح راهبردی برای مناطق 22 گانه و عملیاتی برای محلات شهر تهران تدوین خواهد شد.

    معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران ادامه داد: بدیهی است که در سلسه مراتب فضایی با حرکت به سطوح پایین، یکپارچگی حقوقی و سطوح و میزان مشارکت فزاینده موثرتر خواهد شد.

    وی گفت: ششمین ویژگی برنامه سوم توسعه شهر تهران این است که برای تعیین اهداف و راهبردها، ساز و کار های لازمی ایجاد شده است که هم در روندهای فراملی و هم روندهای ملی، مالی، اقتصادی و کالبدی و همچنین مزیت های ممکن با قابلیت های گزینش مورد توجه قرار گرفته است.

    میرزایی با اشاره به هفتمین ویژگی این برنامه تصریح کرد: تجربه نشان می دهد حد تفصیل و حد جامعیت برنامه های گذشته در سطح ملی و محلی بوده است. جامعیت و فراگیری موضوعی برنامه ها نه تنها با منطق برنامه ریزی منافات دارد، بلکه مانع اصلی اجرای برنامه ها نیز بوده است.

    وی با بیان اینکه ما برای اصلاح این روند با رویکرد برنامه ریزی هسته ای وارد شده ایم، تصریح کرد: از این جهت پایداری زیست محیطی و اجتماعی، افزایش تاب آوری زیستی و رقابت پذیری اقتصادی، بازآفرینی نظام مالیه شهری و اصلاح نظام حکمرانی را می توان به عنوان مهمترین دغدغه در این دوره معرفی کرد.

    معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در پایان و در تشریح آخرین ویژگی این برنامه خاطر نشان کرد: برنامه سوم توسعه شهر تهران در سطوح الزام و دستوری برای سطوح سازمانی تحت کنترل(شرکت ها و سازمان های وابسته)، سطح تاثیرگذاری و تعامل برای سایر سازمان های بخش عمومی و خصوصی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو