مدیران خودروعصر اعتبار

آخوندی:

با تمام طرح‌های انتقال آب مخالفیم

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که با تمام طرح‌های انتقال آب مخالف هستیم از ارسال نامه به روسای سه قوه با موضوع تاکید بر آمایش سرزمین و طرح‌های کالبدی خبر داد.

با تمام طرح‌های انتقال آب مخالفیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، عباس آخوندی  با بیان "از منظر آمایش سرزمین و طرح‌های‌کالبدی موضوع  "تغییرات اقلیمی و تاثیری آن  بر توسعه"  شورایعالی شهرسازی و معماری در دست بررسی است اظهار کرد: نامه‌ای در رابطه با بحث تغییرات اقلیمی و تاثیری آن بر توسعه به روسای  قوای سه‌گانه ارسال کرده‌ایم که در آن آمایش سرزمین و طرح‌های کالبدی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر توسعه موردتوجه قرار گرفته است.

    وی با بیان این‌که در این نامه دو پیشنهاد را مورد توجه قرار داده‌ایم، تصریح کرد: یکی این‌که در تهیه طرح‌های توسعه، ظرفیت و توان‌ تاب‌آوری مناطق را موردتوجه قرار دهیم و از بارگذاری‌های تولیدی، جمعیتی و خدماتی بیش از توان طبیعی مناطق آسیب پذیر جلوگیری کنیم و در زمان تهیه طرح‌های توسعه ای که مستلزم انتقال وسیع آب از یک حوزه آب‌ریز به حوزه آب‌ریز دیگر است باید همه جوانب موردتوجه قرار گیرد و تا حد مطلوب از اینگونه اقدامات که می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیر زیست‌محیطی را به دنبال داشته باشد ممانعت به عمل آید.

    وی خطاب به وزارت نیرو اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی و مشخصا شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با همه طرح‌های انتقال آب که هزینه‌بر است و آنهایی که واقعا از جهت آمایش سرزمین تاثیرات گسترده‌ای در جابجایی جمعیت دارد و خلاف ظرفیت‌های طبیعی مناطق مختلف کشوربوده ، مخالفت خواهد کرد. وزارت نیرو می‌تواند تمامی طرح‌هایی را که در رابطه با توسعه شهری را  در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مطرح کند.

    وی گفت: دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مکلف است نسبت به تدوین برنامه‌های عملیاتی کاهش مصرف آب و انرژی در حوزه‌های شهرسازی و ساختمان در 4 ماه اقدام کرده و نتیجه را جهت تصویب به شورای‌عالی و نهایی تصویب در هیات وزیران ارائه کند. وزارت نیرو موظف است طرح‌های در دست بررسی و اقدام را ظرف 3 ماه آینده در شورایعالی ارائه کند.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که طرح‌های انتقال آب در چارچوب مصوبه‌های شورایعالی آب، مستلزم داشتن مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی است، اظهار کرد: متاسفانه با فرض انتقال آب و برق ظرفیت طبیعی در آمایش سرزمین در ایران مفهوم خود را از دست داده است. در حال حاضر وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که طرح‌های بزرگ انتقال آب عموما هزینه‌بر و ناکارآمد است و باید برای آن راهکاری اندیشید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی