مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب در گفتگو با "عصر ساختمان"

نوسازی بافت فرسوده کلید خروج از رکود

عصر ساختمان- نوسازی بافت فرسوده سیاستی است که دولت دوازدهم از آغازبه کار خود آنرا یکی از مهمترین راهکارهای خروج مسکن ازرکود و افزایش تولید مسکن میداند. گروه سرمایه گذاری مسکن نیز که همواره به عنوان یکی از متولیان تولید انبوه مسکن به شمار میرود، با ورود به این بخش کمک شایانی به نوسازی و بهسازی بافت فرسوده میکند.

نوسازی بافت فرسوده کلید خروج از رکود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، در این باره  گفت و گویی داشتیم با فرهاد یاسمی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب که فعالیت های زیادی در جهت بهسازی و نوسازی مناطق شمالغرب کشور انجام داده اند .
    1-در حال حاضر شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب در چه شهرها و مناطقی وارد نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شده است؟ چه تعداد واحد در چه متراژی ؟
    همانطور که می دانید محدوده جغرافیایی تحت پوشش فعالیت شرکت شامل 4 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان می شود. با لحاظ شرایط حاکم بر مرکز این استان ها و بستر شکل یافته بافت های فرسوده شهری در آنها، مراحل ابتدایی مطالعات و تعریف پروژه ها در تبریز، اردبیل و زنجان به سرانجام رسیده و در حال شروع مراحل اولیه طراحی می‌باشیم. در تبریززمینی به وسعت 54 هزار مترمربع و با پتانسیل ساخت بالغ بر دو هزار واحد مسکونی ، دراردبیل زمینی به مساحت چهارهزارودویست متر مربع و با قابلیت ساخت حدود یکصد واحد مسکونی ، در زنجان در زمینی به مساحت 4 هزار متر مربع و با تعریف حدود 65 واحد مسکونی،  پروژه های احیای بافت فرسوده تعریف شده است. در شهرستان ارومیه نیز در طی مراحل ابتدایی مطالعات مربوطه هستیم.
    2- به نظر شما نوسازی بافت های فرسوده می تواند در متعادل سازی قیمت مسکن تاثیر بیشتری بگذارد یا تولید واحد های جدید ؟
    با مطالعات بافت جمعیتی و تراکم آن درشهرها، و با توجه به تشکیل طبقه هایی از جامعه متوسط شهری و با نیازسنجی صورت گرفته ازآن جامعه ، با نگاهی به رویکرد شکل گیری هویت های شهری به نظرمی رسد تناسب عرضه و تقاضاهای مسکن با توجه به ساخت واحدهای مسکونی در حاشیه شهرها و شهرهای جدید به هم خورده است. این تناقض با تولید مسکن متناسب با مشخصات نیازمتقاضیان ساکن در بستر بافت فرسوده که اغلب جملگی از جامعه متوسط شهری نیز می باشند به تعادل می رسد.
    3- کلیات سیاست های وزارت راه و شهرسازی رادر خصوص نوسازی بافت فرسوده چگونه ارزیابی میکنید؟ مزایا و معایب آن را بیان کنید؟
    سیاست های تعریف شده به حوزه احیای بافت فرسوده به تناسب ابعاد و اهداف آنها بایستی با دیدگاه بلند مدت به این حوزه و با نگرش اقتصاد محور به ارتقا شاخص های کیفی محیط شهری بپردازد. احیای بافت فرسوده در شهرها غیر ازحفظ و متعادل سازی جوامع و محلات با فرهنگهای سنتی بسیار مثبت بوده واستفاده بهینه اززمین های شهری با توجه به وجود زیرساخت ها مزایای زیادی دارد. در صورت تدوین قوانین جدید وراهگشا در رابطه با تملک اراضی و سیاست گذاری قاطع و یکپارچه در این خصوص، احیای بافت فرسوده، در شهرها نتایج بسیار مثبت برای کشور خواهد داشت.
    4- تا به حال چند درصد از پروژه ها به مرحله نهایی رسیده اند؟ آنچه که در خصوص شهرهای تبریز، زنجان و اردبیل گفته شد در مرحله ی شروع اقدامات اجرایی می باشند. البته در شهر تبریز زمین خریداری شده و طرح در حال نهایی شدن است تا پس از آن و از طریق مسابقه معماری، اقدام به طراحی پروژه نماییم. البته پیش از این گروه سرمایه‌گذاری مسکن در 6 شهر کشور، پروژه‌های متعددی برای نوسازی بافت فرسوده را با زیربنای بیش از 100 هزار متر مربع احداث و به مشتریان تحویل نموده است.
    5-چه مقداربودجه برای بهسازی مناطق فرسوده در نظر گرفته شده است؟ شرکت درجهت عمل به سیاست های ابلاغی شرکت گروه و بانک مسکن در ترسیم برنامه ای اجرایی، وزن قابل توجهی از پروژه های تعریف شده را به حوزه احیای بافت فرسوده شهری اختصاص داده است. در برنامه‌ریزی انجام شده، مقرر گردیده است که 75% پروژه‌های گروه به واحدهای مسکونی میان درآمدی و بافت فرسوده اختصاص یابد که در همین راستا، فعالیت‌های مختلفی توسط شرکت‌های مختلف گروه در حال انجام است.
    6 - در شهرهای تحت پوشش شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب، چه مقدار بافت فرسوده وجود دارد که نیاز به نوسازی دارد؟
    بر اساس مطالعات انجام گرفته و براساس آمارهای رسمی در تبریز محلات فرسوده و حاشیه نشین شهری 25 الی 35 درصد کل محدوده شهر را شامل می شود.
    7- در مناطق روستایی چه مقدار نوسازی را در دستور کار قراردادید؟
    در سند چشم اندازشرکت و برنامه های بلند مدت شرکت، برنامه هایی برای ورود به حوزه های نوسازی ساکن روستایی را داشته ایم که تا کنون به دلایل مختلف اجرایی نشده و در حال حاضر در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر هستیم و اجرایی شدن آن نیازمند مطالعات دقیق تر می باشد.
    8- در فاز بعدی چند منطقه را تحت پوشش قرار خواهید داد؟
    مطالعات حوزه احیای بافت فرسوده شهری در ارومیه در حال انجام بوده و در فازهای بعدی به حوزه ی اجرایی ان وارد خواهیم شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو