مدیران خودروعصر اعتبار

با عجیب ترین و ترسناک ترین پل های جهان آشنا شوید

عصر ساختمان - هدف از ساخت پل کاملا مشخص است، ارتباط دو مسیری که هیچ‌گونه راه ارتباطی به هم ندارند و به وسیله راهی مجزا و اضافی باید به هم مرتبط شوند.

با عجیب ترین و ترسناک ترین پل های جهان آشنا شوید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از روزیاتو، اما با اینکه ماموریت پل ها کاملا مشخص است، اما گاهی مهندسین خلاقیت به خرج داده و سازه هایی را طراحی می کنند که در نوع خود بسیار عجیب و بعضا ترسناک هستند. از جمله می توان به پل «چشم» در کشور چین اشاره کرد که مسیر آن با یکی از چرخ و فلک های بزرگ جهان احاطه شده است.

یا به پل های باریکی اشاره نمود که روی دریا یا رودخانه بناشده‌اند و مسیر تردد اتومبیل‌ها به شمار می‌ روند. اگر کنجکاو هستید تا بیشتر با این سازه‌های جالب و وحشتناک آشنا شوید، توصیه می‌کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

«چشم تیانجین» – چین (Tianjin Eye)

این پل در شهر تیانجین، بالای رودخانه «های‌هه» در شمال چین بنا شده است و 120 متر بلندی دارد. تاریخ تکمیل آن به سال 2007 میلادی بر می گردد. هر کدام از 48 کپسول این چرخ و فلک که در جاده 6 بانده قرار گرفته، ظرفیت 8 نفر را دارد. یک دور چرخش کامل این چرخ و فلک حدود نیم ساعت زمان می برد و یک سرگرمی جالب برای مسافرانی است که هر روز در ترافیک پل گرفتار بودند.

پل غلتان – لندن (Rolling Bridge)

موسسه معماری Heatherwick پل جالب توجهی روی کانال گرند یونیون شهر لندن ساخته است که علاوه بر انتقال آدم ها به آن سوی کانال، به کشتی ها و قایق ها نیز اجازه می دهد تا به راحتی در مسیر خود حرکت کنند. این پل عجیب و جالب توجه از 8 بخش مجزا تشکیل شده که بازو بسته می شوند. این پل در میانه روز جمعه هر هفته شروع به کار می کند.

پل غرق شده – هلند (Sunken Bridge)

این پل به طور عجیبی درون آب ساخته شده و تصور می شود مردم از داخل آب عبور می کنند. دو معمار هلندی به نام های رو کاستر و اد کیل، این پل را در شهر هالسترن هلند ساخته اند. این پل در منطقه دفاعی قلعه de Roovere که در سال 1700 میلادی برای دفاع از هلند در برابر حمله کشورهای فرانسه و اسپانیا ساخته شده است، قرار دارد.

پل دوستی – ژاپن (Friendship Bridge)

اصولا پل باید کوتاه ترین مسیر بین دو مسیر باشد. اما پل دوستی در ژاپن یک پل معمولی نیست. این پل در شهر زیبای یوشی اسپرینگز، در نزدیکی کیوتو واقع شده است و یک دایره بزرگ با قطر 80 متر است. طراحی این پل توسط موسسه معماری ژاپنی نوریهیکو دان انجام شده است.

اسلورهوفبروگ – هلند (Slauerhoffbrug)

در شهر Leeuwarden پلی وجود دارد که بیشتر به فیلم های علمی-تخیلی شباهت دارد. هنگامی که یک کشتی می خواهد از رودخانه هارلینگر وارت عبور کند، یک بازوی مکانیکی، یک بخش 15٫5 مترمربعی از جاده را روی هوا بلند می کند و نگه می دارد. درست مثل اینکه یک روبات غول‌پیکر یک تکه پن‌کیک را در دست بگیرد.

پل خرچنگ – استرالیا (Crab Bridge)

چرا خرچنگ ها از خیابان عبور می کنند؟ چون می خواهند به سمت دیگر بروند و به 120 میلیون عضو دیگر خانواده خود برسند. جزیره کریسمس در استرالیا که در 370 کیلومتری ساحل اندونزی قرار دارد، هر ساله شاهد مهاجرت دسته جمعی خرچنگ ها به سمت اقیانوس است. مهاجرت این جانداران در این مقیاس باعث می شود که در جاده راهبندان به وجود بیاید و عملا ترافیک شود. به همین منظور، در این منطقه پلی اختصاصی برای خرچنگ ها ساخته شده است تا از میزان این ازدحام بکاهد.

پل لگو  -آلمان (Lego Bridge)

پل های کمی در دنیا وجود دارند که از پایین زیبا دیده شوند. این پل به ظاهر ساده و معمولی، در طول چهار هفته توسط هنرمندی به نام Megx به شکل لگوهای اسباب بازی تغییر شکل داد. هر خودرو یا رهگذری که از زیر این پل عبور می کند دچار حس نوستالوژیک کودکی خود می شود.

چرخ فالکریک – اسکاتلند (Falkirk Wheel)

یک پل در قدیم با 11 لولا، کشتی های کوچک را در ارتفاع 35 متری از سطح کانال یونیون بلند کرده و در کانال فورث و کلاید در بالا می گذاشت. اما در سال 1933 میلادی از بین رفت. در همین راستا در جست و جوی راهی برای اتصال دو کانال فورث و کلاید و یونیون، در سال 2002 میلادی، شرکت British Waterways چرخ فالکریک را ساخت. یک اختراع عجیب که در واقع تنها بالابر قایق چرخان در جهان است. چرخ فالکریک، با چرخشی آهسته، شناور را از یک کانال به کانال دیگر منتقل می کند. این پل در شهر فالکریک در کشور اسکاتلند قرار دارد.

پل مواج هندرسون – سنگاپور (Henderson Waves Bridge)

این پل مواج فلزی که شیاردار است روی رودخانه هندرسون در سنگاپور ساخته شده و دو پارک سرسبز را به هم وصل می کند. این پل که فقط برای عبور عابران پیاده طراحی شده در ارتفاع 36 متری قرار دارد و در طول شب با چراغ های زیبایی روشن می شود و نمای زیبایی به منطقه می دهد. پل مواج دو پارک روستایی را در دو طرف رودخانه به هم وصل می کند.

پل لندن رودخانه هاواسو – آریزونا

اگر قرار بود این پل بالای رودخانه تیمز در لندن ساخته شود، یک پل کاملا معمولی به شمار می رفت. اما چیزی که این سازه قدیمی را غیرمعمول و عجیب ساخته، این است که در سال 1968 میلادی این پل توسط روبرت مک کولاک خریداری شد، همه سنگ های آن دانه به دانه جدا و به روی رودخانه هاواسو منتقل شدند.

پل رنگین کمان ژیانگ – تایوان (Xiying Rainbow Bridge)

پل رنگین کمان ژیانگ در شهر پنگو در تایوانقرار دارد. این پل به گونه ای طراحی شده که همانطور که از نامش پیدا است شبها بطور خارق العاده ای همانند یک رنگین کمان زیبا می‌درخشد. این زیبایی، با کمترین هزینه و فقط با نصب تعدادی لامپ نئون رنگی ایجاد شده است.

پل بامبو – کامبوج (Bamboo)

پل بامبو در بخش شرقی کامبوج واقع شده و شهر را به جزیره‌ای که چندین روستا و شالیزار برنج دارد، وصل می‌نماید. در طول فصل بارانی می‌توانید با قایق خود را به این جزیره برسانید اما در طول فصل خشک برای دسترسی به این جزیره باید از پل ساخته‌شده از بامبو استفاده کرد.

پل ساین شاین اسکای وی– فلوریدا، آمریکا (Sunshine Skyway)

پل Sunshine Skyway حدود 6٫7 کیلومتر امتداد و 131 متر ارتفاع دارد و بلندترین پل بتنی و کابلی دنیا محسوب می‌گردد. البته بد نیست بدانید که از سال 1987 میلادی که این پل گشایش‌یافته تاکنون حدود 207 نفر به خودکشی از روی آن اقدام کرده‌اند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار